خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

برگزاری گردهمایی بین‌المللی نقش ادیان برای تقویت تسامح در ابوظبی

به گزارش ادیان نیوز(ردنا)؛ این گردهمایی به همت مجمع تقویت صلح در جوامع مسلمان در حال برگزاری است و حدود هزار نفر از نمایندگان ادیان، علما و اندیشمندان کشورهای مختلف جهان در آن حضور دارند.

هدف از برگزاری این گردهمایی سه روزه ایجاد تحول در مفهوم دینی و حقوقی تسامح است، به گونه‌ای که حق تمام پیروان ادیان برای انجام شعائر دینی در فضایی از آرامش و آزادی رعایت شود.

این گردهمایی تلاش می‌کند با ریشه‌یابی علمی و اثبات فقهی کثرت‌ گرایی دینی در اسلام، به بیان اصول تسامح و جلوه‌های آن در دین اسلام بپردازد و مفهوم تسامح را به عنوان یکی از ارزش‌های اخلاقی که دارای ریشه‌های عمیق در اسلام است، تبیین کند.

شیخ «نهیان بن مبارک آل نهیان»، وزیر تسامح امارات، در مراسم افتتاحیه این گردهمایی گفت: این نشست بر اهمیت ایجاد روابط مثبت و مهربانانه میان افراد، گروه‌ها و ادیان و مذاهب و فرهنگ‌های مختلف تأکید دارد، چراکه این راه بهترین مسیر برای جوامعی است که سلامت، پیشرفت و آرامش بیشتر دارند و روشی ضروری برای نشر خیر و امنیت در تمام جهان است.

شیخ عبدالله بن بیه، رئیس شورای فتوای شرعی امارات و رئیس مجمع تقویت صلح در جوامع مسلمان نیز طی سخنانی در این همایش تأکید کرد: دین اسلام از تسامح در چهار اصطلاح قرآنی نام برده که شامل عفو: گذشتن از مجازات و مؤاخذه خطاکار (بخشش)، صفح: روی خوش نشان دادن به شخص بخشیده شده، غفران: پوشاندن گناه و آمرزش و احسان ونیکی است.

وی گفت: برگزاری این گردهمایی بین‌المللی از اهمیت فراوانی برخوردار است، اما به تنهایی کافی نیست، زیرا ما نباید مفهوم حقوقی تسامح را از یاد ببریم، بلکه باید بر تلاش‌هایی که تسامح را از سطح تئوری به سطح عملی می‌رساند، تأکید کنیم.

همچنین محمد بن عبدالکریم العیسی، دبیرکل اتحادیه جهان اسلام، از دیگر سخنرانان مراسم افتتاحیه بود که طی سخنانی گفت: انتخاب موضوع نقش ادیان در تقویت تسامح، پیام مهمی را به رهبران ادیان سراسر جهان در زمینه مسئولیت آن‌ها می‌دهد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.