خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پاپ فرانسیس در آستانه‌ کریسمس، ترامپ را با هرود کبیر مقایسه کرد

به گزارش ادیان نیوز (ردنا) به نقل از thenewamerican، پاپ فرانسیس هنگام بازدید از تایلند و ژاپن در جمع گروهی از یسوعیان جنوب شرقی آسیا، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را به هرود کبیر، پادشاه شرور کتاب مقدس مقایسه کرد. هرود کبیر یکی از خونخوارترین فرمانروایان تاریخ است که از سال ۳۷ تا ۴ پیش از میلاد مسیح بر اورشلیم حکومت می کرد. او تشنه خون بود و جنایت های باورنکردنی را مرتکب شد. او فرمانروایی بود که قصد کشتن حضرت مسیح (ع) را داشت و از این رو دستور داد تا همه پسربچه های دو ساله یا کوچکتر را در بیت اللحم بکشند.  گفته می شود که ۱۰ تا ۱۵۰ هزار پسربچه به فرمان او کشته شدند.

هرود در زمان حکومتش دستور قتل هزاران نفر از جمله کشیش اعظم خود، مخالفانش، خانواده همسرش، عمو، همسر و سه زن خود را نیز صادر کرد. می توان گفت هر کسی که از نظر هرود تهدیدی به شمار می رفت بدون اینکه گناهکار بودن وی ثابت شود، فورا کشته می شد. هرود در سال ۴ پیش از میلاد مسیح بیمار شد و جان باخت.

پاپ فرانسیس این مقایسه و برداشت از شخصیت رئیس جمهور آمریکا را بر اساس مسئله‌ پناهندگی و مهاجران مطرح کرد. پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان از مدافعان بزرگ پناهندگان است و در برقراری ارتباط با جامعه مسلمانان نیز پیش قدم بوده است.

پاپ درباره‌ این موضوع اظهار کرد: «پدیده پناهندگان همیشه وجود داشته است، اما امروزه به دلیل تفاوت‌های اجتماعی، گرسنگی، تنش‌های سیاسی و خصوصا جنگ، بیشتر شناخته می‌شود و به همین دلایل افزایش یافته است. عکس‌العمل جهان در قبال این پدیده، سیاست زباله است؛ یعنی پناهندگان همچون مواد زائدند و مدیترانه به گورستان تبدیل شده است.

وی در ادامه از رشد «پوپولیسم» و «روایت‌هایی» درباره‌ مرزهای جهان غرب که افراد را به دام می‌اندازند، ابراز نگرانی کرد و ترامپ را درباره‌ «دیوارهایی که حتی کودکان را از والدین جدا می‌کتتد» محکوم کرد و افزود؛ «باید اعتراف کنم از برخی روایاتی که در اروپا در مورد مرزها می‌شنوم، حیرت‌زده شده‌ام. پوپولیسم هر روز قوی‌تر می‎شود. در برخی مناطق دیوارهایی است که حتی کودکان را از والدین جدا می‌کند که یادآور رفتار هرود است، با این حال برای مواد مخدر هیچ دیواری وجود ندارد که آن را دور نگه دارد. همانطور که گفتم، پدیده مهاجرت با جنگ، گرسنگی و «تفکر دفاعی» همراه است و این باعث می شود با ترس و وحشت باور داشته باشیم فقط با تقویت مرزها می‌توانیم از خود دفاع کنیم.

پاپ فرانسیس ادعا کرد: «سنت مسیحی دارای تجربه انجیلی غنی در برخورد با مسئله پناهندگان است» و گفت: مسیحیان باید اهمیت استقبال از بیگانگان را همانگونه که عهد عتیق به ما می‌آموزد، به خاطر داشته باشند.

وی افراد حاضر را به دعا تشویق کرد و اظهار داشت: «ما فقط با دعا می‌توانیم قوی و الهام‌بخش باشیم تا بتوانیم با عواقب نامطلوب بی‌عدالتی اجتماعی مواجهه کنیم»

پاپ فرانسیس افزود: «سازندگان دیوار، چه از سیم تیغ و چه آجر باشند، خود تبدیل به اسیران دیوارهایی می‌شوند که می‌سازند. این سنت تاریخ است.»

گفتنی است پیش ار این در طول انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶، این رهبر کاتولیک اظهار داشت: «کسی که فقط به ساختن دیوار، هرجا که باشد _ و نه به ایجاد پل _ می‌اندیشد، مسیحی نیست.» ترامپ در واکنش به سخنان پاپ فرانسیس گفت: «اینکه یک رهبر مذهبی ایمان یک شخص را زیر سؤال ببرد، شرم آور است.»

پاپ فرانسیس خواستار ایجاد همبستگی بین کاتولیک‌ها و مسلمانان شده است. در ماه مارس، او به کاتولیک‌ها در مراکش گفت مأموریت آنها مسیحی کردن همسایگان مسلمانشان نیست، بلکه زندگی در برادری با آنها است.

پایان پیام/ز

In Time for Christmas, Pope Francis Compares Trump to King Herod

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.