خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دولت ترامپ قطعنامه سنا درباره «نسل‌کشی ارامنه» را رد کرد

به گزارش ادیان نیوز (ردنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای نوشت: موضع دولت تغییر نکرده است. دیدگاه ما (در این باره) در بیانیه صریح رییس جمهوری که آوریل گذشته صادر شد، منعکس شده است.

پیش‌تر سفارت آمریکا در ترکیه نیز اعلام کرده بود که موضع دولت آمریکا در این باره تغییر نکرده است.

ترامپ، آوریل گذشته در بیانیه‌ ای کشتار ارامنه در دوره عثمانی را «یکی از بزرگ‌ ترین جنایت‌های گسترده قرن بیستم» نامید اما آن را «نسل‌کشی» نخواند.

سنای آمریکا پنج شنبه شب گذشته قطعنامه‌ای را تصویب کرد که کشتار ارامنه در سال‌ های جنگ جهانی اول به دست دولت عثمانی را به عنوان «نسل‌کشی» به رسمیت می‌شناسد.

پیش‌تر مجلس نمایندگان آمریکا نیز قعطنامه‌ای برای به رسمیت شناختن «نسل‌کشی ارامنه» تصویب کرده بود. قطعنامه‌های کنگره نیازی به امضای رییس جمهوری ندارد و از الزام قانونی برخوردار نیست.

خبرگزاری فرانسه بیانیه اورتاگوس را «تلاش برای آرام کردن ترکیه» توصیف کرد.

ترکیه هفته گذشته در واکنش به تصویب قطعنامه سنا، «دیوید ساترفیلد» سفیر آمریکا در آنکارا را احضار کرد.

ارمنستان قتل دسته‌ جمعی ارامنه در فاصله سال‌ های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ در دوران جنگ جهانی اول را به عنوان یک «نسل‌کشی» اعلام می‌کند.

ترکیه همواره اتهام «نسل‌کشی» را رد کرده و گفته است که در فاجعه سال‌ های ۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷، هم ترک‌ ها و هم ارمنی‌ ها قربانی جنایت واقع شده‌اند.

پایان پیام/م

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.