خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

همایش تاریخ علوم تمدن اسلامی در استانبول

به گزارش ردنا (ادیان نیوز) به نقل از خبرگزاری آناتولی، سمپوزیوم دو روزه تاریخ علوم تمدن اسلامی که به همت دانشگاه ابن خلدون ترکیه به یاد پروفسور فؤاد سزگین، از برجسته‌ترین مورخان جهان و پژوهشگر حوزه تاریخ علوم اسلامی برگزار می‌شود، در پردیس این دانشگاه در استانبول آغاز شد.

دانشمندان و کارشناسان در این همایش به بررسی موارد چون «تاریخ طبقه‌بندی علوم، تاریخ ادبیات، تاریخ زبان‌شناسی، تاریخ تاریخ، تاریخ جغرافی، تاریخ روانشناسی، تاریخ فلسفه، تاریخ مدیریت کسب و کار، تاریخ اقتصاد، تاریخ سیاست، تاریخ علوم اسلامی، تاریخ ادیان، تاریخ پژوهش تمدن‌ها، تاریخ علوم آموزشی، تاریخ هنر، تاریخ جامعه‌شناسی، تاریخ منطق و تاریخ ارتباطات» می‌پردازند.

گفتنی است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به یاد پروفسور فؤاد سزگین، سال ۲۰۱۹ را سال «پروفسور فؤاد سزگین و تاریخ علوم اسلامی» نام‌گذاری کرده بود.

پروفسور فؤاد سزگین در ۲۴ اکتبر ۱۹۲۴ در استان بیتلیس به دنیا آمد. وی سال ۱۹۵۱ در دانشکده ادبیات دانشگاه استانبول مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد گرفت. او دوره دکترا را نیز سال ۱۹۵۴ در رشته زبان و ادبیات عربی همین دانشگاه تکمیل کرد و به رتبه دانشیاری دست یافت.

سال ۱۹۶۰ نام سزگین در فهرست «۱۴۷ شخصیت ممنوع التدریس دانشگاه‌های ترکیه» که از سوی دولت نظامیان کودتاگر تهیه شده بود قرار گرفت. ازاین‌رو، به آلمان رفت و فعالیت علمی خود را در دانشگاه فرانکفورت ادامه داد.

او در سال ۱۹۶۵ دومین پایان‌نامه دکترای خود را تقدیم این دانشگاه کرده و سال بعد به رتبه پروفسوری ارتقا یافت. پروفسور سزگین به ۲۷ زبان خارجی ازجمله سریانی، عبری، لاتین، عربی و آلمانی مسلط بود. وی علاوه بر عضویت در بسیاری از آکادمی‌های بین‌المللی، شمار زیادی جایزه و نشان افتخار نیز دریافت کرد.

پروفسور فؤاد سزگین، سال گذشته (۲۰۱۸) در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

پایان پیام/ز

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.