خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آغاز عید حنوکا חֲנֻכָּה

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)؛ حنوکا یا خَنوکَه (به عبری: חֲנֻכָּה) یا عید اخلاص یکی از جشن‌های یهودیان است. حنوکا به معنای افتتاح و گشایش است. این جشن که در ماه دسامبر برگزار می‌شود، خاطره پیروزی‌های کهن را در یاد مردم یهود زنده می‌کند.

این عید که به مدت هشت روز ادامه می‌یابد از بیست و پنجم کیسلو (مصادف با دسامبر) آغاز می‌شود و در دوم طوت خاتمه می‌یابد و تقریباً با ایام کریسمس هم‌زمان است. مناسبت تاریخی این عید در واقع ورود یهودای حشمونی (یا مکابی) به قدس و از سر گیری شعائر یهودی در معبد توسط اوست و به همین دلیل به این عید، افتتاح و گشایش گفته می‌شود.

یهودیان، حتوکا را یکی از معجزات در تاریخ یهود می‌دانند که بر پایه ی آن، تنها چراغ باقی مانده در نیایشگاه مکابیون در زمان جنگ با یونانیان، در حدود سال ۱۶۵ قبل از میلاد در حالی که تنها برای یک روز روغن داشته، به مدت هشت روز، روشن می‌ماند.

در این عید شمعدان نُه شاخه ای استفاده می شود که نسبت به شمعدان هفت شاخه معروف یهودیان، دو شاخه بیشتر دارد. در اعیاد یهودی دو نوع شمعدان استفاده می شود، یک شمعدان هفت شاخه و یک شمعدان نه شاخه.

شمعدان نه شاخه شمعدانی است که در عید حنوکا یهودیان استفاده می‌شود. منوره حنوکا که در هشت روز عید حنوکا یکی پس از دیگری روشن می‌شود متفاوت با شمعدان هفت شاخه ای است که در معبد سلیمان روشن می‌شد و نماد اصلی یهودیت است؛ شاخه ی نهم این منوره شماس نام دارد و شمعی که در آن قرار می گیرد برای روشن کردن هشت شمع دیگر در هشت روز عید حنوکا به کار می رود.

یهودیان سراسر جهان از بیست و پنج ماه کیسلو به مدت هشت روز در خانه های خود منوره نه شاخه حنوکا را روشن می کنند.

پایان پیام / ز

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.