خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ابتکار مسلمانان انگلیس برای یادآوری پیوند ادیان ابراهیمی

در حالی که بیشتر آمارها از افزایش جرایم اسلام‌هراسی در انگلیس به‌ویژه در آستانه خروج این کشور از اتحادیه اروپا حکایت دارد، شماری از نهادها، مراکز و جنبش‌های اسلامی انگلیس در ایام تعطیلات به مناسبت میلاد حضرت مسیح (ع) دست به ابتکارات خلاقانه‌ای زده تا پیوند آسمانی ادیان ابراهیمی را یادآور شوند.

مسلمانان در این اقدامات خلاقانه و نمادین تلاش می‌کنند تا در حد بضاعت، افکار جامعه انگلیس را نسبت به موج منفی گزارش‌ رسانه‌ها و مواضع خصمانه سیاستمداران درباره اسلام تنویر کنند.

پویش مردمی «مهر محمد» از حدود یک ماه پیش، پس از میلاد پیامبر مکرم اسلام (ص) تاکنون در مناطق مرکزی پایتخت انگلیس و چندین شهر دیگر اقدام به اهدای گل‌های مزین به احادیث پیامبر اعظم (ص) کرده است.

آنان در این حرکت خداپسندانه آموزه‌های دین اسلام که راه سعادت را به انسان نشان می‌دهد، به مردم یادآور می‌شوند.

«محمدرضا اراکی» از دست‌اندرکاران این طرح گفت: پویش مهر محمد از سال ۲۰۱۲ راه اندازی و تاکنون ده‌ها برنامه در کشورهای مختلف اروپا و آمریکا با همین عنوان و یا عناوین مشابهی چون «پیامبر رحمت» و «وحی رحمت» برگزار کرده است. وی افزود: هدف اصلی این پویش، ارتباط با بدنه اصلی جوامع غربی به ویژه انگلیسی زبان، برای ترویج چهره حقیقی اسلام و مبارزه با اسلام‌هراسی است.

او به تبلیغات این پویش در فضای مجازی از طریق ترند کردن هشتگ مهرمحمد و «گل ‌رز برای صلح» نیز اشاره کرد که به گفته وی با استقبال قابل توجهی توسط مخاطبان مواجه شده است. گروهی دیگر از مسلمانان از مراکز اسلامی جنوب لندن نیز به کار اطعام افراد بی‌خانمان مشغول هستند. آنها قصد دارند تا در فاصله کریسمس تا سال نو میلادی دست‌کم ۱۰ هزار بی بضاعت را اطعام و سپس در اقدام نمادین دیگری پسماندهای آن از خیابان‌های شهر پاکسازی کنند.

دست‌اندرکاران این طرح می گویند که با این اقدام نشان خواهند داد که دین اسلام نماد پاکی و پاکیزگی است.

این حرکت خداپسندانه در حالی صورت می گیرد که تحقیقات نشان می دهد از سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون ۲۳ هزار نفر به بی‌خانمان‌ها در انگلیس اضافه شده؛ به طوری که از هر ۲۰۰ نفر در  زمان حاضر یک نفر در این کشور، بی‌خانمان است.

بررسی پدیده اسلام‌هراسی در آستانه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، به‌ویژه جایگزین شدن مقررات حقوق بشری اروپا که جامعیت بیشتری دارند با قانون حقوق بشر انگلیس، تصویر نگران‌کننده‌ای را نسبت به رواج این پدیده شوم در دوره پسا برگزیت ایجاد می‌کند.

«مسعود شجره» دبیر کل سازمان حقوق بشر اسلامی انگلیس می‌گوید اسلام‌هراسی در انگلیس دیگر از مرحله «هراس» و ترس از اسلام گذشته و به مرحله نفرت از مسلمانان رسیده است.

وی معتقد است بی‌تفاوتی سیاستمداران به حملات علیه مسلمانان و قوانین ضد تروریستی، به بیگانه سازی مسلمانان و افزایش تعداد حملات نسبت به آنان کمک کرده است.

شجره همچنین اظهار کرد که آمار دقیقی از حملات اسلام‌هراسانه در انگلیس وجود ندارد و عامل آن را اعلام نکردن حملات به پلیس از طرف مسلمانان و گروه‌های اسلامی عنوان کرد. وی با این‌حال گفت که طبق آخرین برآورد سازمان متبوعش، ۹۵ درصد مسلمانان اسلام‌هراسی را در رسانه‌ها لمس می‌کنند؛ ۱۵ درصد حمله فیزیکی و ۵۰ درصد تبعیض در شغل، آموزش و غیره را تجربه کرده‌اند. او این آمار را با توجه به جمعیت چهار میلیونی مسلمانان انگلیس نگران‌کننده خواند.

آمارهای پلیس نیز نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر، تعداد حملات علیه مسلمانان همواره روند صعودی داشته است. برخی گروه‌های مسلمان در انگلیس بر این باورند که دولت، عزم جدی برای برخورد با اسلام‌هراسی ندارد.

پایان پیام/ ز

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.