خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نمایندگان اقلیت‌ها در مجلس از آزادی برگزاری مراسم دینی خود می‌گویند

ردنا (ادیان نیوز): با فرا رسیدن میلاد حضرت عیسی مسیح(ع) و سال نو میلادی، جنب و جوش در برخی محلات شهرهای مختلف ایران زیاد شده است. وقتی به خیابان میرزایی شیرازی تهران می‌روی، مغازه‌های آذین‌بندی شده‌ را می‌بینی و مردمی که برای خرید سال نو به خیابان‌ها آمده‌اند.

این شور و نشاط در حیات کلیسای سرکیس مقدس هم دیده می‌شود؛ گوشه‌ای از حیات آذین بندی شده و درخت کریسمس خودنمایی می‌کند، عده‌ای در حال برگزاری مراسم مذهبی هستند. رفت و آمدها و شور و هیجان مردمانی که این روزها بیشتر به چشم می‌آید، ادیان دیگر را هم به وجد آورده است تا جایی که سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه در مراسم «میقات ماه و صلیب» که تجلی الفت و دوستی مسلمانان با مسیحیان در کلیسای سرکیس مقدس بود، شرکت کرده و در پیام تویئتری خود نوشت: «ایران بزرگ با وجود همه اقوام و مذاهب در کنار یکدیگر زیباتر است.»

وجود اقلیت‌های دینی تنوع فرهنگی و اجتماعی را در هر کشوری فراهم می‌کند، جمهوری اسلامی ایران نیز از تنوع فرهنگی برخوردار است و این تنوع فرهنگی همواره در پرتو همسانی هویت ملی ایران معنادار شده و همزیستی مسالمت آمیز، سرمشق فکری و الگوی عملی دائمی مردم این سرزمین بوده است.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز در اصول‌های متعدد حضور و فعالیت ادیان مختلف را در کشور به رسمیت شناخته است. اصل‏ سیزدهم قانون اساسی تاکید دارد « ‎‎‎‎‎ایرانیان‏ زرتشتی‏، کلیمی‏ و مسیحی‏ تنها اقلیت‌های‏ دینی‏ شناخته‏ می‌ شوند که‏ در حدود قانون‏ در انجام‏ مراسم‏ دینی‏ خود آزادند و در احوال‏ شخصیه‏ و تعلیمات‏ دینی‏ بر طبق‏ آیین‏ خود عمل‏ می‌کنند.» در اصل شصت و چهارم این قانون نیز آمده است «زرتشتیان‏ و کلیمیان‏ هر کدام‏ یک‏ نماینده‏ و مسیحیان‏ آشوری‏ و کلدانی‏ مجموعا یک‏ نماینده‏ و مسیحیان‏ ارمنی‏ جنوب‏ و شمال‏ هر کدام‏ یک‏ نماینده‏ انتخاب‏ می‏‌کنند.‏»

یوناتن بت‌کلیا نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای ادیان مختلف از جمله مسیحیان، یهودیان، زرتشیان و غیره آسایش و آزادی قائل شده و هیچ کشوری مانند ایران این میزان آزادی را برای پیروان ادیان در نظر نگرفته‌ است.»

کارن خانلری نماینده مردم ارامنه شمال ایران در مجلس همچنین معتقد است: «اقلیت‌های دینی در ایران پویایی دارند و جوامع آنها از حقوق پیش‌بینی شده که این حقوق مبتنی بر قانون اساسی است. قانون اساسی برای ادیان مختلف آزادی فرهنگی، انجام مناسک دینی، آموزشی و حتی سیاسی قائل شده است. از این رو اقلیت‌های دینی نیز هر چهار سال یکبار با برادران مسلمان خود پای صندوق انتخابات حاضر و نمایندگان خود را انتخاب می‌کنند.»

بر مبنای همین اصول قانون اساسی پیروان ادیان در برگزاری مراسم، اعیاد و سنن خود آزاد هستند. در این راستا امکاناتی جهت برگزاری مراسم دینی آنان تعبیه شده که از جمله می‌توان به تسهیلات جهت ورود مقامات مذهبی آنان (اسقف ها و…) به ایران و قرار گرفتن آن مقامات در رأس نهادهای دینی، اشاره کرد. علاوه بر این در نظام جمهوری اسلامی ایران مدارس خاص برای اقلیت‌های دینی در نظر گرفته شده است. اقلیت‌های دینی در راستای آگاهی هم کیشان خود دارای روزنامه و ماهنامه خاص خود نیز هستند.

ژرژیک آبرامیان نماینده مردم ارامنه جنوب ایران در مجلس نیز تاکید دارد: «اقلیت‌های دینی از جمله ارامنه در کشور جمهوری اسلامی ایران در بهترین شرایط در جامعه و کشور زندگی می‌کنند و از تمام حقوق جمهوری اسلامی ایران بهره‌مند هستند.»

در سال‌های اخیر در راستای پیگیری نمایندگان ادیان در مجلس و تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام تبصره ۲۹۷ قانون مجازات اسلامی اصلاح شد و به موجب این اصلاح «بر اساس نظر حکومتی ولی امر، دیه اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به اندازه دیه مسلمانان تعیین شد».

جمهوری اسلامی ایران با هدف رفع مشکلات اقلیت‌های دینی و رعایت حقوق شهروندی در قوانینی چون قانون انتخابات و احزاب شرایط و فعالیت آن‌ها را تبیین کرده است.

سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تایید این مسائل می‌گوید: «بهترین آزادی از نظر فعالیت و عبادت مذهبی در ایران برای اقلیت‌های دینی وجود دارد، پیروان ادیان مختلف هزاران سال است که در این کشور زندگی می‌کنند و همراه با سایر اقشار هستند و هیچ گاه سرنوشت آنها از سرنوشت سایر مردم ایران جدا نبوده است. اقلیت‌های دینی زمانی نیز که مردم ایران از ارزش‌های سرزمین دفاع کردند با آنها همراه شدند.»

با این وجود وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا بیستم دسامبر ۲۰۱۹ در راستای سیاست حمایت از آزادی ادیان که دولت دونالد ترامپ دنبال می‌کند، بیانیه‌ای منتشر کرد که بر اساس آن حکومت ایران به فهرست کشورهای ناقض حق آزادی ادیان بازگردانده شد.

یوناتن بت‌کلیا در واکنش به این اقدام دولت آمریکا حادثه‌ای که برای فرقه داودیه در شهر ویکو ایالات متحده آمریکا و سوزاندن ۸۲ نفر از زنان و کودکان این فرقه را یادآور شد و گفت: «دولتمردان آمریکا ناقض حقوق اقلیت‌ها و ادیان هستند به نوعی که هیچ اقلیت دینی در آمریکا نمی‌تواند کتاب‌های آسمانی خود مانند انجیل یا اوستا را بخواند در صورتی که کلیمیان، زرتشیتیان و مسیحیان در مدارس ایران دین خود را تدریس می‌کنند.»

نماینده مردم ارامنه شمال ایران در مجلس نیز تاکید دارد که «وضعت پیروان ادیان در ایران به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کاملا مشهود است. اگر واقعیت‌ها را بدون جنبه تبلیغی بازتاب دهیم، همه دنیا متوجه اظهارات کذب دولتمردان آمریکایی خواهند شد. اقلیت‌های دینی از طریق مجلس و سطوح مختلف و ارتباط با مقامات کشور مشکلات خود را حل می‌کنند و نیاز نیست کشورهای بیگانه به دنبال حل مسائل ما باشند.»

اسفندیار اختیاری کسنویه یزد نماینده زرتشتیان ایران در مجلس نیز اذعان دارد که «بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران همه پیروان ادیان از جمله زرتشتیان از حقوق و آزادی‌های اولیه و اساسی برخوردارند و در عمل به فرایض دینی در عبادتگاه های مخصوص به خود آزاد هستند و مدارس ویژه خود را دارند.»

همه شواهد نشان از آزادی اقلیت‌های دینی در کشور جمهوری اسلامی ایران دارد، ادیان مختلف در کنار مردم مسلمان ایران شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را درک و از حقوق شهروندی برخوردارند. کارنامه ایران و ایران اسلامی نیز سابقه درخشانی از خود در این زمینه به جا گذاشته است. از سوی دیگر مقامات و حاکمان این سرزمین همیشه قدردان اقلیت‌های دینی به جهت همراهیشان با موازین جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند.

پایان پیام/م

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.