خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رابطه دین و دولت از نگاه افراد بزرگسال آمریکایی

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، بر اساس گزارش جدید مرکز تحقیقات روابط عمومی آسوشیتدپرس که به تازگی منتشر شده است، اکثریت بزرگسالان آمریکایی (با استثنائات کمی) نمی‌خواهند دین بر سیاست‌های دولت اثرگذار باشد.

در این نظرسنجی دو سؤال با موضوع دین و دولت ارائه شد:

«فکر می‌کنید دین در مورد هریک از موارد زیر چه تاثیری در سیاست‌های دولت دارد؟»

«فکر می‌کنید دین در مورد هریک از موارد زیر «باید» چه تاثیری در سیاست‌های دولت داشته باشد؟»

مواردی که در دو سوال بالا مطرح شده، شامل ۱۰ موضوع «سقط جنین، تغییرات اقلیمی، آموزش، سیاست خارجی، مهاجرت، سیاست تسلیحاتی، بهداشت و سلامت، نابرابری درآمدی، مسائل دگرباشان جنسی و فقر» است.

اکثریت قاطع افراد پاسخ دادند: دین بر سیاست‌های دولت تأثیر زیادی دارد؛ برخی از این تاثیرات مربوط به سقط جنین (۷۷٪) و مسائل مربوط به دگرباشان جنسی (۶۳٪) است، در حالی که اقلیت قابل توجهی نیز می‌گویند این تأثیرات در مورد تغییرات آب و هوایی (۲۶٪) و نابرابری درآمدی (۳۶٪) است.

دیدگاه پاسخ‌دهندگان در شش زمینه دیگر تقریبا به طور مساوی تقسیم شده است: آموزش (۵۰٪ تأثیر زیاد) ، سیاست خارجی (۴۶٪)، سیاست‌های تسلیحاتی (۴۲٪)، بهداشت و سلامت (۴۲٪) مهاجرت (۴۸٪) و فقر ( ۵۰٪).

در مورد سؤال دوم، فقط در مورد گزیته فقر، اکثریت (۵۲٪) می‌گویند دولت باید مشارکت داشته باشد، اما این نتیجه در حد رأی خطا یا منفی ۴٪ از نظرسنجی است.

برای ۹ مورد دیگری که بررسی شد، اقلیتی معتقدند دین باید در سیاست‌های عمومی نقش ایفا کند؛ از ۴۶٪ زیاد/ تا حدودی ( درباره سقط جنین) تا ۳۳٪ (سیاست‌های تسلیحاتی).

فقط در مورد سقط جنین و توزیع ناعادلانه ثروت، نسبت به سال گذشته (به ترتیب ۱٪ و ۲٪) در افرادی که احساس می‌کردند دین باید در سیاست‌های دولت نقش داشته باشد، افزایش مشاهده می‌شود. همه موارد دیگر کاهش یا عدم تغییر را در کسانی که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ در این نظرسنجی شرکت کرده‌‌اند، نشان می‌دهد.

دیدگاه پروتستان‌های انجیلی سفیدپوست درباره میزان نفوذ دین در طیف وسیعی از سیاست‌های دولت، با سایر آمریکایی‌ها تفاوت‌های اساسی دارد. اکثر پروتستان‌های انجیلی سفیدپوست فکر می‌کنند دین باید بیش از وضعیت کنونی‌اش، در سیاست‌های دولت اثرگذار باشد. اما دیگر آمریکایی‌ها تمایل دارند که دین کمتر تأثیرگذار باشد.

وقتی از آنها خواسته شد تا دیدگاه ها و وابستگی‌های دینی خود را آشکارا بیان کنند، ۴۳٪ از پاسخ‌دهندگان گفتند: هم دیندار و هم معنوی، ۲۹٪ معنوی اما غیردینی، ۱۸٪ نه دیندار و نه معنوی و ۹٪ دیندار اما معنوی.

گستردگی جامعه آماری این گزارش از این قرار است: پروتستان (۳۲٪) و بعد از آن کاتولیک رومی (۱۹٪)، فقط مسیحی (۱۶٪)، غیر دیندار (۱۵٪) ، agnostic (5٪) ،ناخداباور (۴٪) و مورمون (۲٪) با ۱٪ یا کمتر برای هر یک از گروه های زیر: بودایی، هندو، یهودی، مسلمان، ارتدکس. یک سوم نیز خود را مسیحی‌متولدشده یا انجیلی توصیف کردند.

پایان پیام/م

مترجم: زهرا زنگنه

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.