خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

علی یونسی: تعصب دینی، قومی، سیاسی بشریت را تکه پاره کرده و مانع آرامش و صلح شده است

مشاور رییس جمهوری در امور اقوام و ادیان با اشاره به اینکه هیچ تمدنی در حاکمیت تعصّب شکل نمی گیرد، گفت: قبل از اسلام تمدن‌هایی در ایران و بین‌النهرین شکل گرفت که مرهون و مدیون آشوریان بود؛ این تمدن‌ها شکل گرفت چون تعصب نبود؛ هر جا علم، دانش و توسعه اصل باشد، سازندگی و تمدن شکل می‌گیرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت الاسلام‌والمسلمین «علی یونسی» عصر جمعه در انجمن آشوریان تهران با تبریک سال نو میلادی به هموطنان آشوری، اظهار کرد: دولت با رویکرد حمایت از همه ادیان توحیدی، مذاهب و اقوام ایرانی، آمادگی دارد به انجمن‌ها و گروه‌های دینی ایرانی از هر دین و مذهبی کمک کند.

وی با بیان اینکه آشوریان حامل فرهنگ و تاریخی بزرگ به عنوان بخشی از پازل فرهنگ ایرانیان هستند،‌ افزود: ما می‌دانیم که آشوریان پیش از دولت هخامنشیان دارای تمدن بودند و پیشرفت تمدن آنها در کتب تاریخی ضبط شده و بخش های زیادی از آن به تمدن های بعد منتقل شده است.

مشاور رییس جمهوری در امور اقوام و ادیان، گفت: تمدن ایران باستان بیش از هر چیزی متأثر از فرهنگ بین‌النهرین و تمدن‌های بین‌النهرین هم بیش از هر تمدن و قومی متاثر از آشوریان بود و این توسعه و فرهنگ بشری به ایران بزرگ منتقل شد.

وی ادامه داد: آشوریان در نقشی که داشتند، درخشیدند و خوب عمل کردند. ضمن اینکه مشکلی برای ایران ایجاد نکردند، در همه سختی ها و مشکلات همواره با دولت‌های مستقر در ایران چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام همکاری کردند.

یونسی خاطرنشان کرد: بشریت به تمدن قبل از اسلام هم افتخار می کند و مهمترین علت ظهور آن تمدن این بود که در یک بستر صلح، آرامش. تسامح و تساهل و به دور از تعصب شکل گرفته بود. هیچ تمدنی در حاکمیت تعصّب شکل نمی گیرد. تعصب دینی، قومی، سیاسی و همه انواع تعصبات بشریت را تکه پاره کرده و مانع آرامش و صلح و رفاه جوامع شده است.

وی افزود: تمدن پیش از اسلام و بعد از اسلام در ایران در بستر آرامش و صلح شکل گرفت؛ چون ایرانیان علم، دانش و خرد را اصل قرار داده بودند و در دوره های مختلف تاریخی دانشمندان، عالمان و جویندگان علم و دانش از همه جا به سوی ایران می آمدند.

مشاور رییس جمهوری یادآور شد: اروپا در قرون وسطا در قید تعصب گرفتار آمد، قرون وسطایی که حدود هزار سال به طول انجامید و متأسفانه این فاجعه به نام دین ایجاد شد و اتفاقاً موتور محرکه و ابزار عقب ماندگی اروپا تعصب دینی بود.

یونسی اظهار کرد: ایرانیان در عصر مأمون عباسی دانشگاهی را در خراسان به نام دارالحکمه تأسیس کرد و بعد از مدتی نیز دانشگاه جندی شاپور مجدداً احیا شد و عمده دانشمندان ایرانی که بیشترشان زرتشتی بودند و تعدادی هم به اقوام دیگر تعلق داشتند، باعث شدند که ایران مهد علم و دانش شود. چرا؟ چون تعصب نبود.

مشاور رییس جمهوری تصریح کرد: ایران محل زندگی و رشد همه ایرانیان متخصص، کاربلد و اهل تسامح و تساهل است و مفاخر ما باید به دور از تعصبات زائد به توسعه کشور کمک کنند. تنها کسانی در ایران جایی ندارند که اهل تعصب، طرفدار تبعیض و تحقیر و خود برتر بینی هستند. کسانی که خود را حق مطلق می دانند، نباید باشند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.