خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بهترین، انسانی‌ترین و راحت‌ترین راه‌حل اختلاف «گفتگو» است

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)؛ رییس دانشگاه ادیان و مذاهب با تاکید بر اینکه گفت‌وگو می‌تواند بسیاری از مشکلات بشریت را حل کند، گفت: بهترین، انسانی‌ترین و راحت‌ترین راه‌حل اختلاف گفتگو است.

حجت الاسلام سیدابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، با اشاره به اثرات کتاب و کتابخوانی در جامعه و زندگی افراد، گفت: این روزها ادعا می‌شود دوران کتاب به‌سر آمده است و دوران فضای مجازی و وسائل الکترونیکی جای آن را گرفته است اما باید گفت که کتابخوان‌ترین افراد در کشورهایی زندگی می‌کنند که این ابزار پیشرفته را اختراع کرده‌اند؛ کشورهایی مانند ژاپن و آلمان و دیگر کشورهای صنعتی.

نواب تاکید کرد: به نظر من کتاب به دلائل مختلف سال‌ها و در آینده از صحنه زندگی افراد حذف نمی‌شود. نقش کتاب در زندگی انسان‌های امروزی مهم است. کتاب یکی از پایه‌های مهم فرهنگ است. پایه اصلی زندگی انسان‌، تمدن، دیانت، اخلاق و زندگی مسالمت آمیز فرهنگ است و یکی از پایه اصلی فرهنگ کتاب است. ما جامعه را بدون کتاب نمی‌توانیم اصلاح کنیم هرچه تذکر و یادآوری می‌خواهیم به جامعه عرضه کنیم، لازم است مکتوب شود و در اختیار آن‌ها قرار گیرد لذا هیچ وقت از نوشتن و مکتوب کردن مستغنی نیستیم.

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب نوشتن و خواندن را اصل و آن را پایه گفتگو دانست و افزود: جامعه بدون خواندن و نوشتن به جایی نمی‌رسد. بسیاری از مشکلات بشریت به خاطر عدم فهم درست از همدیگر است. ما اگر بنشینیم با هم حرف بزنیم، مسائلمان حل می‌شود. گفت‌وگو بهترین و انسانی‌ترین و راحت‌ترین راه‌حل اختلاف است. آتش توپخانه‌ها در طول مرزها با گفت‌وگو خاموش می‌شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر می‌خواهیم راه به جایی ببریم، باید با یکدیگر گفت‌وگو کنیم. گفت‌وگو بهترین راهی است که در اختیار بشریت قرار گرفته است و بشریت راهی جز این ندارد.

رییس دانشگاه ادیان و مذاهب که به‌مناسبت برپایی چهاردهمین نمایشگاه استانی کتاب در قم با خبرنگار ایبنا گفت‌وگو می‌کرد، با تاکید بر اینکه باید کتاب را وارد زندگی مردم کنیم، یادآور شد: نمایشگاه کتاب اگر هر روز در یک محله برگزار شود، باز هم مفید خواهد بود، چراکه وارد زندگی مردم می‌شود. لازم است فرهنگ را به متن زندگی مردم ببریم. فرهنگ در کشور ما در حاشیه قرار گرفته است.

وی در پایان با انتقاد از عدم دسترسی عمومی به کتاب گفت: فروشگاه‌های بزرگی در سطح شهر وجود دارند اما هیچ کدام یک غرفه کتاب ندارند، انگار کتاب جزء زندگی محسوب نمی‌شود. ما هنوز خیلی فاصله داریم. کتابخانه ملی کشورهای آسیا میانه بین ۷ تا ۹ میلیون کتاب دارند. تیراژ کتاب در بلغارستان ۲۰۰ هزار جلد است. در کشور ما روزگاری تیراژ کتابمان ۵ هزار جلد بود و بعدتر به ۲ هزار تقلیل پیدا کرد و الان با کمال تاسف تیراژ کتاب‌های ما به ۳۰۰ نسخه رسیده است.

پایان پیام / ص

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.