خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

درخواست مالزی برای حل ریشه‌ای مشکل مسلمانان روهینگیا

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، «سیف الدین عبدالله» وزیر امور خارجه اندونزی در نشست وزیران امور خارجه انجمن ملل آسیای جنوب شرقی (آ سه آن) در ویتنام تاکید کرد: باید کشورهای عضو این انجمن برای درمان جنگ داخلی در ایالت راخین(اراکان) در میانمار تلاش کنند تا به یک راه حل ریشه ای برای مشکل پناهندگان مسلمان روهینگیا دست یابند.

عبدالله از چین که رابطه مستحکمی با میانمار دارد، خواست تا در ساخت جامعه مسلمانان در راخین(اراکان) نقش بیشتری داشته باشد.

وی از دولت میانمار خواست تا به ۵۰۰ هزار پناهنده روهینگیایی در بنگلادش قبل از برنامه بازگشت به سرزمین شان، تابعیت داده شود.

نخست وزیر مالزی گفت: بازگشت پناهندگان مسلمان روهینگیا در ایالت راخین(اراکان) مسئله ای بعید و خطرناک است، به همین دلیل باید دولت میانمار ابتدا به آنها تابعیت بدهد.

عبدالله بر ضرورت اجرای برنامه بازگشت داوطلبانه، تضمین امنیت، زندگی کریمانه و مشورت با پناهندگان مسلمان روهینگیا تاکید و اعلام کرد: آماده سازی شرایط مطلوب برای ایجاد امنیت و توسعه کامل از جمله آموزش، توانمند سازی اقتصادی و به رسمیت شناختن هویت فرهنگی و دینی اهمیت دارد.

نخست وزیر مالزی متعهد شد که کشورش به ادامه ارایه کمک های انسانی به ایالت راخین(اراکان) و اردوگاه های پناهندگان در بنگلادش و مالزی پایبند است.

وی گفت: کشورش موضع خود را در خصوص لزوم اجرای محاکمه عاملان جنایت کشتار مسلمانان روهینگیا حفظ کرده است.

پایان پیام/ ص

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.