خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

الگوهای ازدواج و تنظیم زندگی خانوادگی زنان و مردان در ادیان گوناگون

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)؛ بر اساس یکی از جدیدترین تحقیقات مرکز تحقیقاتی پیو، مدیریت و تنظیم زندگی خانوادگی بر اساس دین و مذهب در سرتاسر جهان متفاوت است؛ با وجود این، الگوهای خاص گسترده‌ای در مورد زنان و مردان (بدون توجه به دین‌شان) وجود دارد. به طور متوسط، زنان در هر یک از شش گروه دینیِ ارزیابی شده در این تحقیق، جوان‌تر از همسران خود و یا شرکای زندگی مرد هستند (این تحقیق در ۱۳۰ کشور انجام گرفته است). همچنین در سن زندگی مستقل، زنان بیشتر از مردان، در خانواده‌های تک والدی زندگی می‌کنند.

در اینجا با جزئیات بیشتری به این الگوها می‌پردازیم:

در سراسر ادیان و مناطق، زنان جوان‌تر از همسران مرد خود هستند. مسلمانان بیشترین فاصله سنی را میان همسران دارند (۶٫۶ سال بین مردان و همسران آنها) و پس از آن هندوها (۵٫۶ سال)، مسیحیان (۳٫۸)، بودائیان (۲٫۹)، دینداران نامقید (۲٫۳) و یهودیان (۲٫۱).

اختلاف سنی زیاد به ویژه در کشورهای جنوبی صحرای آفریقا، از جمله در گامبیا (۱۴٫۵ سال بین مردان و همسران یا شرکای آنها)، گینه (۱۳٫۵) و مالی (۱۲٫۹) وجود دارد. تفاوت سنی کمتر در کشورهای اروپایی مانند جمهوری چک (۲٫۰) ، اسلواکی (۲٫۱) و استونی (۲٫۲) وجود دارد؛ گرچه ایالات متحده و چین (هر دو ۲٫۲) نیز نمونه‌های قابل توجهی از تفاوت سنی کم هستند.

در کشورهای مختلف، میزان اختلاف سن همسران می‌تواند بر حسب دین متفاوت باشد؛ به عنوان نمونه مردان مسیحی در نیجریه به طور متوسط ۹٫۲ سال بزرگتر از همسران خود هستند در حالی که این عدد در میان مردان مسلمان ۱۳٫۰ سال است. جمعیت نیجریه تقریبا نیمی مسیحی و نیمی مسلمان است.

همچنین در بخش دیگری از این تحقیق مشخص شده که زنان مسن بیشتر از مردان مسن تنها زندگی می‌کنند

این الگو در هر شش دین ارزیابی شده است، البته بین گروه‌های ایمانی اختلاف وجود دارد. مسیحیان بیشترین شکاف را در میزان زندگی تنهایی دارند (۳۰٪ از زنان مسیحی به تنهایی زندگی می‌کنند در مقابل ۱۴٪ از مردان مسیحی)، گرچه یهودیان نیز شکاف گسترده‌ای دارند (۲۸٪ از زنان یهودی در مقابل ۱۴٪ از مردان یهودی). این اختلاف در میان دینداران نامقید کمتر است، اما هنوز وجود دارد (۱۹٪ از زنان در مقابل ۱۵٪ از مردان) و در میان مسلمانان نیز قابل توجه است (۱۰٪ از زنان در مقابل ۳٪ از مردان)، تقریباً تعداد کمی از هندوها صرف نظر از جنسیت به تنهایی زندگی می‌کنند (۶٪ از زنان در مقابل ۲٪ از مردان).

همچنین این الگو درباره خانواده تک والدی نیز صادق است؛ یعنی در میان ادیان و مناطق مختلف زنان بیشتر از مردان در خانواده‌ی تک والدی زندگی می‌کنند.

پایان پیام/ز

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.