خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

از دکتر مگردیچ تومانیان، رئیس شاخه ریاضیات فرهنگستان علوم تجلیل شد

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)؛ طی این مراسم، سخنرانان از نگاه خود، فعالیت‌های علمی و خدماتِ آموزشی دکتر تومانیان را تشریح و از او تقدیر کردند.

دکتر مهدی بهزاد عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف، ضمن تشکر از موسسه تحقیق و ترجمه هور و انجمن دانشگاهیان ارامنه تهران برای برگزاری این بزرگداشت، به حمایت‌های همسرِ دکتر تومانیان و نقش ایشان در موفقیت‌های به‌دست‌آمده اشاره کرد و گفت: «پشت سر هر مرد موفقی یک زن دانا حضور دارد و بدون شک همسر دکتر تومانیان جزو همان خانم‌های فوق‌العاده‌ است».

دکتر مهدی بهزاد که خود از چهره‌های ماندگار رشته‌ی ریاضی است اظهار کرد: تومانیان به نوعی سفیر علمی میان کشورهای ایران و ارمنستان به حساب می‌آید.

دیگر سخنران این مراسم، دکتر منصور واعظ‌پور، رئیس انجمن ریاضی ایران بود. او با بیان اینکه انجمن ریاضی ایران، اولین انجمن علمی ثبت‌شده کشور است، به نقش مؤثر دکتر مگردیچ تومانیان در این انجمن اشاره کرد که دو دوره ریاست این انجمن را به عهده داشته و با یازده دوره متوالی عضویت در شورای اجرایی انجمن، رکورددار این مسئولیت است.

واعظ‌پور به مسئولیت‌پذیری اجتماعی دکتر تومانیان نیز اشاره کرد و این وعده را داد که به زودی طرح مشترکی که برای اصلاح کنکور تهیه کرده‌اند به کمیسیون آموزش مجلس تقدیم شود.

ژیرایر خسرویان، عضو سابق شورای خلیفه‌گری ارامنه تبریز سخنران دیگر این مراسم بود. او از ورود دکتر تومانیان در سال ۴۸ به تبریز گفت و اینکه چگونه در سال‌های نخست ورود به این شهر، پس از شناسایی مدارس ارامنه، به آموزش ریاضی کمک کرد و در عین حال، به مشکلات ارامنه نیز رسیدگی می‌کرد.

مطالب تصادفی:

شوخی‌‌های قومی و اقلیتی از چه زمانی در ایران رایج شد؟

مراسم یازدهمین سالگرد تأسیس موزه «آرداک مانوکیان» برگزار شد

شکل‌گیری گفتمان نوآوری برای خروج علوم انسانی اسلامی از رکود علمی

خسرویان افزود: «بعد از انقلاب به دلیل عدم ثبت‌نام دانش‌آموزان غیرارمنی و جداسازی دختران و پسران تعداد دانش‌آموزان ارمنی تقلیل یافت و مدارس در شرف تعطیلی قرار گرفتند با پیگیری‌های ایشان امکان تداوم فعالیت‌ این مدارس فراهم شد».

در ادامه، دکتر مگردیج تومانیان از برگزارکنندگان این مراسم، تشکر کرد و با اشاره به حضورِ مؤثر دانشمندان ارمنی در ایران، گفت: «ما دانشمندان ایرانی ارمنی زیادی داریم. نخستین بانوی فیزیکدان ایرانی، نویسنده اولین کتاب ریاضی جدید به زبان فارسی و پدر رباتیک ایران همگی از دانشمندان ارمنی ایرانی هستند».

کارن خانلری، نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی، از دیگر حاضران این جلسه بود.  وی با ابراز خرسندی برای حضور در این جلسه، به افتخارآفرینی‌های ارمنی‌ها در ایران اشاره کرد و یادآور شد ارمنی‌ها در صحنه‌های علمی، صنعتی و ورزشی و حتی در صحنه جنگ مجاهدت‌های زیادی برای ایران کرده‌اند. خانلری گفت: « فکر می‌کنم روح تمام این دانشمندان ارمنی‌ ایرانی‌ که دکتر تومانیان از آنها یاد کردند، در این جا حضور دارد».

پایان پیام/ز

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.