خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

معرفی کتاب «فضه همراز زهرا»

به گزارش ردنا(ادیان نیوز)، کتاب «فضه همراز زهرا» به قلم محمد عابدی میانجی توسط انتشارات نورالزهرا پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) منتشر شده است.

حضور حماسی زنان مسلمان در طول تاریخ اسلام و تشیع، به حق یک حضور غیر قابل انکار، چشمگیر و همه جانبه بوده است.

زنان مسلمان ضمن انجام مسئولیتهای خطیر خانه داری، تربیت فرزند، تأمین نیازهای روانی و طبیعی همسران خود، به طور شگفت انگیزی در عرصه اجتماعی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و عبادی فعالیت مستمر داشته اند، حتی در برخی مقاطع، بیشتر و بهتر از مردان به ایفای نقش پرداخته اند.

متأسفانه با گذشت زمان، برچهره درخشان این حقیقت تاریخی، غبار تحریف نشست و امت اسلامی هرچه از صدر اسلام و زمان حضور ائمه هدی فاصله گرفت، به همان اندازه نیز بر عمق این تحریف افزوده شد و سیمای زن و رسالت وی به گونه دیگر ترسیم گردید.

اینگونه تحریف ها تنها محدود به مسئله زنان نیست، بلکه در معرفی سایر ارزشها و حتی ترسیم سیمای مبارک پیامبران، ائمه معصومین و سایرارزش های اسلامی تحریفاتی به وقوع پیوسته است.

با پیروزی انقلاب اسلامی گروهی از طلاب و اهل قلم جهت تحکیم این فرهنگ اصیل همدل و همنوا شدند تا تاریخ اسلام و سرمایه های ارزش آفرین تشیع را شناسایی و دوباره احیا کنند.

ساختار کتاب

نویسنده این کتاب را در راستای معرفی یکی از انسانهای وارسته ای که در سایه سار وجود حضرت فاطمه سلام الله علیها به رشد و تعالی رسید یعنی «فضّه نوبیه» در ۶ بخش تدوین نموده است.

بخش اول:

در این بخش نویسنده به معرفی فضّه نوبیه، چگونگی ورود وی به مدینه و شروع زندگی افتخار آمیزش به عنوان خدمتکار حضرت زهرا سلام الله علیها می پردازد.

بخش دوم:

نویسنده در این بخش به فیوضاتی که فضّه نوبیه از محضر سه معصوم می برد، در قالب داستانها و درس ها می پردازد. درس هایی از عدالت حضرت فاطمه سلام الله علیها، زهد امیرالمومنین علیه السلام، و طریقه بندگی خداوند متعال.

بخش سوم:

در این بخش به دوران زندگی فضّه نوبیه در زمان رحلت نبی اکرم علیه افضل صلوات المصّلین، آغاز دوران انحراف در اسلام و غصب خلافت امیر المومنین علیه السلام، ایستادگی فضه در کنار حضرت فاطمه سلام الله علیها در برابر طاغوت و شهادت صدیقه طاهره سلام الله علیها پرداخته می شود.

بخش چهارم:

نگارنده در بخش چهارم به معرفی خانواده و فرزندان فضّه نوبیه ، حافظ قرآن بودن و مقام علمی و تبلیغ ولایت در موسم حج توسط فضّه می پردازد.

بخش پنجم:

در این بخش نگارنده به حضور فضّه نوبیه در واقعه کربلا و اسارت وی همراه زینب کبری سلام الله علیها می پردازد.

بخش ششم:

نگارنده در این بخش به رحلت فضه، مرقد او، روایات و راویانی نظیر ابن ادریس، ابوالقاسم قشیری و.. که از وی نقل حدیث نموده اند، می پردازد.

برشی ازکتاب

در این فضای حزن آلود، فضّه پرورش یافته مکتب فاطمه سلام الله علیها که داغ شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها آرامش را از او گرفته بود، به دنبال فرصتی می گشت تا حقایق را بازگوید و مظلومیت امیرالمومنین علیه السلام را شرح دهد.

ایام حج بهترین فرصت ممکن برای این هدف بود، از مسلمانان هر منطقه و طایفه ای نمایندگان در این ایام در مکه حاضر می شدند و بدون فشارهای حکومتی و با وجود آزادی نسبی به تبادل اطلاعات مربوط به سرزمین های اسلامی می پرداختند.

بر اساس آنچه مورخان نقل کرده اند، فضّه از نبوغ سرشار خود در بلاغت به نحو کامل سود برد، به اندازه که بلاغت و شیوایی گفتار و تسلط به خطابه، توجه حاجیان را به خود جلب کرد.

ورقه بن عبدالله یکی از حاجیانی بود که تحت تاثیر خطابه و سخنرانی افشاگرانه فضّه قرار گرفت و بعد ها اعلام حمایت فضّه از ولایت امیرالمومنین علیه السلام را این گونه توضیح داد:

برای حج و به امید ثواب الهی راهی بیت الله الحرام شدم، در حالی که طواف میکردم، متوجه بانویی گندم گون نمکین و خوش کلام شدم که با فصاحت گفتار فریاد کرد که ای خدای بیت الحرام و حافظان گرامی و پروردگار زمزم و مقام و مشاعر بزرگ و پروردگار محمد صلوات الله علیه که بهترین آفریده هاست. مرا با سروران پاک ائمه و فرزندان آنها که از سپیده چهرگان مبارک هستند، محشور نمای. ای جماعت حاجیان! آگاه باشید که سروران من از بهترین خوبان و نیکوکارانند. کسانی که عظمتشان از همه والاتر است…

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.