خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دلایل مختلفی برای همزیستی مسالمت‌آمیز میان پیروان ادیان مختلف وجود دارد

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)، به نقل از newageislam، شماری از روزنامه های انگلیسی زبان در بیست ژانویه از ازدواج یک زوج هندی در مسجدی در  منطقه چرووالی نزدیکی شهر آلاپوژا در ایالت کرولا خبر دادند. این مسجد تمام هماهنگی‌ها و امکانات لازم را برای انجام یک مراسم ازدواج بر اساس آداب و رسوم آیین هندو تدارک دیدند و با حضور روحانی هندو میزبان برگزاری این مراسم شدند.

هیئت مدیره مسجد همچنین ۱۰ سکه طلا و ۲۰۰ هزار روپیه را به عنوان هدیه عروسی به عروس هدیه داده است. علاوه بر این تمام هزینه‌های ازدواج، از جمله وعده‌های غذایی برای ۱۰۰۰ نفر متعلق به جوامع مختلف را نیز فراهم کرده است. در واقع این رویداد نمونه‌ای عالی برای هماهنگی و همکاری‌های جمعی در عمل است: «پذیرش، قدردانی و ارتقا» به رغم اختلافات مذهبی.

این اولین باری نیست که مردم عادی به دیگران، به ویژه به جوامع مذهبی نشان دادند که دین مانعی برای ابراز عشق و انسانیت نیست. در جریان سیل بزرگ در سال ۲۰۱۸، صدها روایت از افرادی در ایالت کرالا  نقل شده است که مردم بدون اینکه دین خود را در نظر بگیرند، از یکدیگر حمایت کردند. همچنین درب معابد، کلیساها و مساجد در این ایالت برای اسکان افرادی که سیل خانه های آنها را تخریب کرده بود باز شد.

در نوامبر سال ۲۰۱۹ مدیریت یک مسجد  محلی در شهر کالیکوت در ایالت کرالا در نزدیکی برای تسهیل در ازدواج دختر هندی که درست در کنار مسجد برگزار شد، جشن میلاد پبامبر اسلام(ص) را به تعویق انداخت.

در تابستان سال ۲۰۱۵، قلب یک مرد هندو برای یک بیمار مسیحی که نیاز مبرم به پیوند قلب داشت، به کرالا منتقل شد. پول مورد نیاز برای جراحی هم توسط یک تاجر مسلمان جمع آوری شد و یک جراح قلب برجسته مسیحی هم عمل قلب بیمار را انجام داد. این اتفاق در هندوستان سروصدای زیادی به پا کرد.

دلایل مختلفی برای همزیستی مسالمت آمیز میان پیروان ادیان مختلف در کرالا وجود دارد.  وجود جمعیت کثیری  از مسلمانان و مسیحیان در کرالا می تواند یک انگیزه مهم برای زندگی در کنار یکدیگر با صلح و صمیمیت باشد. بر اساس سرشماری سال ۲۰۱۱، مسلمانان و مسیحیان حدود ۴۵ درصد از جمعیت کرالا را تشکیل می دهند. مسئله برتری و فرومایگی تاثیری در روابط جوامع ندارد. سطح بالای سواد و تحصیلات می تواند دلیل دیگری برای این امر باشد. برخلاف بیشتر مناطق شمالی هند، روابط بین جوامع مذهبی در کرالا  نسبتاً همیشه بدون مشکل بوده است.

بسیاری از رهبران مذهبی، که رویکرد سرزمین هند را آنگونه که در قانون اساسی تصریح شده است دنبال نمی کنند و  سیاست «تفرقه بیافکن و حکومت کن» را با اختلاف افکنی میان جوامع مذهبی در هند پیش می گیرند، به منظور پنهان کردن نقاط ضعف، نارسایی ها و اعمال فاسدانه خود از دید مردم، سایر جوامع مذهبی را به عنوان دشمن جامعه خود معرفی می کنند و درگیری میان پیروان ادیان مختلف را ایجاد می کنند.

تحولات اخیر نشان می دهد که مردم هند بازی های رهبران سیاسی و مذهبی را فهمیده اند و شروع به زیر سوال بردن اعمال نادرست رهبران کرده اند و از طریق اقداماتشان نشان داده اند که سکولاریسم چیست. آیا رهبران از مردم عادی درس خواهند گرفت؟

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.