خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

شهید و شهادت ارزش مشترک تمام ادیان ابراهیمی است

ردنا (ادیان‌نیوز) / محمدعلی خرمی کاشانی: حجت‌الاسلام و المسلمین محمد کاشانی رئیس انجمن گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت، از شهادت به‌عنوان بالاترین سطح محبت و نوع‌دوستی در مسیحیت نام برد و گفت: شهادت ارزشی مشترک بین ادیان ابراهیمی است و در بین مسیحیت نیز ارزش بالایی دارد.

وی در توضیح جایگاه شهادت در متون مقدس مسیحیت گفت: آیاتی در کتاب مقدس وجود دارد که دقیقاً به این موضوع اشاره کرده است. مثلاً در کتاب اول یوحنا فصل ۳ آیه ۱۶ می‌گوید «ما محبت را از آنجا شناختیم که .. «ما . باید جان خود را در راه برادران بنهیم»؛ یعنی ما هم باید جان خود را در راه برادرانمان فدا کنیم. یا در انجیل یوحنا فصل ۱۵ آیه ۱۳ می‌گوید: بالاترین درجه محبت که محبتی بیش از آن وجود ندارد این است که کسی جان خود را در راه دوستانش فدا کند.

رئیس انجمن گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت تصریح کرد: اصل محبت، اصلی است که در اسلام و مسیحیت و سایر ادیان به آن اشاره شده پیامبران اسلام تمام دین را در یک کلمه خلاصه میکند و میفرماید «هل الدین الا الحب» اما بالاترین درجه آن زمانی است که فرد جانش را فدا کند.

حجت‌الاسلام کاشانی با اشاره به تعالیم حضرت مسیح به شاگردان خود گفت: در نوع تربیتی که عیسی به شاگردان خود داشته همواره بر این موضوع تأکید شده که «هرکه جان خود را دریابد آن را هلاک سازد و هرکه جان خود را به خاطر من هلاک سازد آن را خواهد دریافت». می‌گوید اگر دنبال این هستی که جان خود را دریابی آن را هلاک می‌کنی، اما اگر دنبال هلاک کردن جان خود برای من هستی، حیات جاودان پیدا می‌کنی. جایی دیگر خطاب به پیروانش می‌گوید صلیب خود را بردارید و به‌اصطلاح ما کفن‌پوش بیایید. در واقع صلیب بر دوش کشیدن همان کفن‌پوش شدن است.

شهادت در سیره مسیحیت

رییس میز تخصصی مسیحیت دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم در پاسخ به این پرسش که آیا در میدان عمل نیز این مضامین دیده می‌شود گفت: تاریخ مسیحیت نشان می‌دهد که اولین شهید این دین «سنت استفان» است. او را به دادگاه یهود بردند و آنجا هم حاضر نشد از دفاع از مسیح دست بردارد و به او تهمت توهین به حضرت موسی زدند و سرانجام به سنگسار محکوم شد.

عمده حواریون عیسی نیز شهید شدند. پطرس در شهر رم شهادت خاصی داشت. او درحالی‌که برادرانش در زندان بودند از زندان فرار کرد. داشت فرار می‌کرد و هشت فرسنگ رفت و در بین راه برایش مکاشفه‌ای شد و حضرت عیسی را دید که به او گفت کجا می‌روی؟ پطرس پشیمان شد و همان مسیر را برگشت و مصلوب شد. این مسیر در شهر رم الآن سنگ‌فرش شده و یک مسیر پیاده‌روی است. مسیحیان این مسیر را پیاده می‌روند و برمی‌گیردند. و در نهایت او را معکوس به صلیب کشیدند.

یقبوب کبیر شهید شده است. برخی از مسیحیان می‌گویند مرقد او در اسپانیا و در کنار دریا است. مسیحیان مسیری حدود چهارصد کیلومتر را پیاده برای زیارت قبر یعقوب می‌روند و البته اگر بخواهند گواهی شرکت در این مراسم را بگیرند باید حداقل صد کیلومتر پیاده و یا دویست کیلومتر با دوچرخه این مسیر را طی کنند. مسیر قشنگی هم هست و سنتی است و استراحتگاه‌هایی بین راه دارد و به زائران تخفیف می‌دهند و حتی غیر مسیحیان هم دوست دارند در آن شرکت کنند.
یقبوب صغیر را نیز در مصر شهید کردند. اندریاس را به صورت صلیب ایکس مانند شهید کردند. «شمعون غیور» دل‌خراش‌ترین نوع شهادت را داشت و از وسط اره شده است.

این سنت شهادت در کلیسا هم ارزشمند بوده و برای آن ارزش‌گذاری می‌شده است. فرقه‌ای به اسم مونتانوس هست که جلو کاخ پادشاه جمع شدند و گفتند ما را به شهادت برسان؛ یعنی از پادشاه شهادت‌طلبی کردند و پادشاه هم برخی از آن‌ها را به صلیب کشید و به آن‌ها گفت ای مخلوقان تیره‌بخت اگر خواستار مرگ هستید مگر طناب ندارید؟ مگر پرتگاه نیست؟ این روحیه شهادت در بین مردم بوده و ایرنائوس جزء دانشمندانی است که شهید شد.

مزار شهید، زیارتگاه مسیحیان است

حجت‌الاسلام کاشانی درباره جایگاه شهادت در بین مسیحیان گفت: در سنت کلیسایی مزار شهید زیارتگاه است. ده‌ها زیارتگاه در جای‌جای اروپا و ترکیه و مصر داریم که مزار شهدای مسیحی است و همان‌طور که ما بنیاد شهید داریم در کشور های مسیحی و کلیسا های مسیحی نیز یک بنیادهایی دارند که متکفل امور شهدا هستند.
وی افزود: در سنت کلیسایی و مسیحیت امروز ایثار اجتماعی را در بالاترین سطح خود شاهدیم. وقتی سردار سلیمانی به شهادت رسید برخی از کشیش‌ها برای ایشان تعبیر شهید را به کار بردند؛ یعنی این واژه برای آن‌ها ارزشمند است و با اینکه سردار با آن‌ها هم‌کیش نبود، ولی چون از مسیحیان سوریه دفاع کرد و با داعش مبارزه می‌کرد، به او دل‌بستگی داشتند؛

شهادت ارزشی مشترک بین ادیان ابراهیمی است. البته اگر جایگاه شهید و آیاتی که درباره شهید هست را در اسلام و انجیل مقایسه کنیم اصلاً قابل‌مقایسه نیست چون در اسلام این جایگاه بسی ارزشمندتر است.

پایان پیام/

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.