خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

روحانیون مسیحی در ساماندهی گورستان ارامنه مشارکت داده شوند

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)، احمد مسجدجامعی در خصوص مجموعه گورستان‌های دولاب واقع در منطقه چهارده تهران در صفحه اینستاگرام خود نوشت: به نظرم باید درباره این موضوع در شورا بحث شود، زیرا این گورستان‌ها که مسیحیان به ارامنه هموطن و مهاجر و سایر کشورها تعلق دارد تابع آئیین‌های خاص خود است که در هر تصمیمی باید مبانی و اعتقادات آنها لحاظ شود.

وی افزود: درباره آئین‌های خاص مربوط به گورستان های اقلیت‌ها، پیش از این با مرحوم آیت‌الله آقای سیدمهدی طباطبایی که از ساکنان منطقه بودند جلسات مفصلی داشتیم و قرار بود ایشان و روحانیان ارمنه و مسیحیان ذی‌ربط درباره مسائل و آئین‌های بازسازی این گورستان ها وارد گفت‌وگو شود که با درگذشت ایشان این مهم متوقف شد.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: در برخی از این گورستان‌ها هم شهروندان کشورهای دیگر دفن هستند که حتماً باید نظر و دیدگاه‌های وزارت خارجه مورد نظر قرار گیرد. ما به تنهایی نمی توانیم درباره این گورستان‌ها تصمیم بگیریم، زیرا کشورهایی که سربازان و شهروندانشان در آنجا دفن هستند متولی آن هستند و تصمیم‌گیری درباره آن فقط در حوزه مدیرت شهری نیست.

وی ادامه داد: یک گورستان مهم دیگر این منطقه که همیشه از آن غفلت می شود، گورستان زرتشتیان است.این گورستان، باغ بزرگ انار دارد و به قاعده هم است. مسئله‌ای که در منطقه و در این گورستان و نیز باغ وثوع الدوله که به نام خانه بزرگ آقا که برگرفته از سریال شهرزاد است، مشهور است و باغستان آنها وجود دارد، مشکل قنات‌های آن هاست که لایروبی نشده و یا آب آن ها در اختیارشان نیست. این موضوع مهمی است.

مسجدجامعی اضافه کرد: مثلا مهم‌ترین مسئله باغ وثوق الدوله این است که آب قنات قطع شده است این را هم باید گفت که برای کوشک این باغ و تجهیز آن که به عنوان بوستان کودکان مورد بهره برداری قرار گیرد طرحی در دست آماده شدن است.

به گزارش ایمنا، گورستان دولاب در اتوبان شهید محلاتی، بین خیابان شهید رضایی تاجری از غرب، خیابان مستفیذ از شمال، املاک مسکونی از شرق و گلخانه‌های خیابان پاسدار گمنام از جنوب واقع شده است؛ در سال ۱۱۳۷ قمری به دستور کریم خان زند، ارامنه سنگ‌تراش اصفهانی به تهران منتقل و در محله دولاب ساکن شدند و این بهانه‌ای برای احداث گورستان ارامنه در شرق تهران شد.

پایان پیام/م

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.