خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کلیسای سرکیس مقدس و حمام بی‌نظیر در فهرست آثار ملی قرار گرفت

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)، مرتضی ادیب زاده افزود: این آثار تاریخی تهران اخیرا در شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی ارزشمند شناخته شده و در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

کلیسای سرکیس مقدس یا کلیسای سارکیس مقدس، نام یک کلیسای ارمنی واقع در خیابان کریمخان زند، ابتدای خیابان نجات الهی (ویلای سابق) در تهران است.

این کلیسا با هزینه شخصی فردی خیر از ارمنی‌های ایران به نام «مارکار سرکیسیان» و طرح مهندس اوژن آفتاندلیانس در سال ۱۳۴۹ (۱۹۷۰ میلادی) بنا و مقر خلیفه‌گری ارامنه تهران از کلیسای مریم مقدس به این محل جدید انتقال یافت.

همچنین حمام بی‌نظیر (سلیمانیه برای مردان و کشوریه برای زنان) که اولین حمام نمره تهران و تنها حمام اقلیت‌های دینی شهر (تنها حمام تاریخی یهودیان) و تنها حمام عمومی دارای تزئینات گچ بری، آئینه کاری، منبت کاری، آهن کاری است.

این حمام بر حسب درخواست بانو کشور از همسرش، آقای سلیمان سنه، مبنی بر ساخت حمام ویژه یهودیان و مشارکت سایر یهودیان در سال ۱۳۲۶ (پهلوی دوم) به پایان رسید.

حمام بی‌نظیر در خیایان سیروس (شهید مصطفی خمینی)، مابین چهارراه سرچشمه و سیروس، بالاتر از بیمارستان دکتر سپیر، شماره ۴۱۵ (۴۸۵ قدیم) قرار دارد.

وی همچنین به ثبت نشدن عمارت اقدسیه (موسوم به خانه شهرداران) در شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی خبر داد و گفت: مدارک این اثر توسط شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران تکمیل و به شورای ثبت وزارت میراث ارسال شد که در نهایت به علت تاریخی و واجد ارزش نبودن این بنا در فهرست آثار ملی قرار نگرفت.

عمارت اقدسیه که به خانه شهرداران مشهور شده است، در دوره پهلوی دوم ساخته شده است؛ این خانه از آن دوران برای اسکان شهرداران در اجازه شهرداری تهران بوده است.

شهرداری تهران در سال ۱۳۷۹ این عمارت را تملک کرده است.

اخیرا «پیروز حناچی» شهردار تهران دستور فروش این خانه و صرف مبلغ آن در پروژه‌های عمرانی را ارایه کرده است.

برخی اعضای شورای شهر با فروش آن مخالف و خواستار حفظ این ملک برای شهرداری تهران هستند.

پایان پیام/م

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.