خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

قرآن شیعه و سنی و مسلمان و مسیحی و زرتشتی نمی‌شناسد/ فکر می‌کنیم حق ماییم و بقیه هیچ‌اند

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در نشست صمیمی پیروان ادیان الهی که به مناسبت ایام‌الله دهه فجر از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان برگزار شده بود، به ایراد سخنرانی پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در نشست صمیمی پیروان ادیان الهی که به مناسبت ایام‌الله دهه فجر از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان برگزار شده بود، گفت: ما همه را دعوت می‌کنیم به این که به کتاب آسمانی‌شان بازگردند. ادیان و کتاب‌های آسمانی اختلاف ندارند بلکه ما اختلاف داریم. در گوهر ادیان نزاعی نیست بلکه ما هستیم که با هم در نزاع هستیم. تورات و انجیل یعنی عهد عتیق و عهد جدید و زبور داود همه در یک جلد چاپ می‌شود. این‌ها همه یک چیز است.

وی افزود: پیامبر اسلام(ص) نگفت که من دین جدیدی آورده‌ام بلکه گفت «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ». خوبی‌های اخلاق، همانی است که موسی و عیسی و داود در زبور و نوح و ابراهیم گفتند. می‌فرماید من آمده‌ام تا نیکی‌های اخلاق را که پیامبران پیشین آورده‌اند، تمام کنم. مرحوم علامه طباطبایی می‌گوید؛ منظور از اسلام در آیه «إِنَ‌ الدِّینَ‌ عِنْدَ اللَّهِ‌ الْإِسْلاَمُ‌«، تسلیم شدن در برابر خدا است. قرآن کریم درباره حضرت ابراهیم ابوالانبیاء(ع) می‌گوید «کَانَ حَنِیفًا مُسْلِمًا وَمَا کَانَ مِنَ الْمُشْرِکِینَ». او مسلم است. مسلم یعنی تسلیم خدا.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه گفت: ما کتاب خدا را نفهمیده‌ایم. هرکس ممکن است بدفهمی از دین داشته باشد اما گاهی یک بدفهمی موجب میلیون‌ها کشته می‌شود. همان‌گونه که هفتاد میلیون نفر در غرب به دلیل همین بدفهمی در جنگ جهانی دوم کشته شدند. در این جنگ البته شرق درگیر نبود و فقط ترکش‌هایی از آن به شرق رسید. هفتاد میلیون کشته ثمره این جنگ‌های ادیانی بود. در طول تاریخ همواره چنین اتفاقاتی رخ داده است و بشریت به جان یکدیگر افتاده‌اند.

وی هم‌چنین گفت: قرآن کریم می‌فرماید «ذَلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاهَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ وَالَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ». اگر می‌خواهی ایمان بیاوری و مسلمان درستی باشی، باید هم به قرآن و هم به انجیل و زبور و کتاب‌های پیشین ایمان بیاوری. «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ». همه کتب آسمانی مکمل یکدیگر بودند. شرایع مختلف است ولی دین، واحد است. «لِکُلٍّ جَعَلْنَا مِنْکُمْ شِرْعَهً وَمِنْهَاجًا». شریعت عیسی و موسی و زرتشت و پیامبر(ص) ما متفاوت است ولی دین، یکی است. شریعت یعنی مجموعه قوانین. مجموعه قوانین مختلف است ولی دین، واحد است.

نواب در ادامه به بیانیه دوم شورای پاپی اشاره کرد و گفت: بیانیه دوم شورای پاپی می‌گوید مسلمانان که خدای واحد را می‌پرستند و مریم(س) را عذرا و عیسی مسیح(ع) را کلمه خدا می‌دانند، مستحق آن چیزی نبودند که ما با آن‌ها رفتار کردیم. این بیانیه ۱۹۶۵ شورای پاپی است. نام مریم دومین نام پس از فاطمه در ایران است. ما پیامبران اولوالعزم را پنج تن می‌دانیم و همه را با علیه‌السلام خطاب قرار می‌دهیم. «لَا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ». فرقی بین رسولان الهی نیست. امام امت رضوان الله تعالی علیه گفت که اگر انبیا همه یک جا جمع شوند، با هم اختلاف پیدا نمی‌کنند، چون نه به قصد اختلاف بلکه به قصد هدایت آمده‌اند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آن‌که نزاع ایجاد کرد، ما و نفسانیات و تمایلات ما است. همان‌ها که در طول تاریخ، به اسم مسیحی، یهودی را و به اسم کاتولیک، پروتستان را و به اسم ارتدوکس، کاتولیک را کشتند. راه دوری نرویم. برادر بنده در سال ۱۳۷۳ در بوسنی شهید شد. جنگ‌های صرب و کاتولیک یعنی نزاع ارتدوکس‌ها و کاتولیک‌ها را فراموش نکرده‌ام. فراموش نکرده‌ام که چگونه صرب‌ها با توپ کلیساهای کاتولیک‌ها را هدف قرار می‌دادند. فراموش نکرده‌ام که چگونه مأذنه‌های مساجد یکی پس از دیگری می‌افتاد. این خلاف انصاف است که نگویم یک مسلمان حتی یک تیر به یک کلیسا شلیک نکرد. «لَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا». این‌ها همه یکی هستند. هاتف اصفهانی می‌گوید:

که یکی هست و هیچ نیست جز او / وحده لا اله الا هو

سید-ابوالحسن-نواب

ناقوس کلیسا و اذان مؤذن یک چیز می‌گویند. ما هستیم که مشکل داریم. «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ». خداوند می‌فرماید که ما می‌توانستیم شما را یک‌دست خلق کنیم اما قبیله قبیله و گروه گروه خلق کردیم تا یک‌دیگر را بشناسید. خداوند همه را از یک پدر و مادر خلق کرده است. بشریت اینک پس از گذشت ۲۷-۲۸ قرن از حضور موسی(ع)، ۲۱ قرن از حضور عیسی(ع) و چهارده قرن از حضور پیامبر(ص) فهمیده است که باید گفت‌وگو کند. بعد از چهارده قرن هنوز قرآن را نفهمیده‌ایم. قرآن کریم چهارده قرن قبل می‌فرماید که «قُل یا أَهلَ الکِتابِ تَعالَوا إِلى کَلِمَهٍ سَواءٍ بَینَنا وَبَینَکُم». به مسیحیان می‌گوید که بیایید بنشینیم و سخن بگوییم ولی ما با هم جنگ جهانی و جنگ صلیبی به راه انداختیم. در ایرلند جنگ بین کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها درگرفت. در بوسنی جنگ بین صرب‌ها و کاتولیک‌ها روی داد و هر دو آن‌ها با مسلمانان.

نواب افزود: قرن گذشته قرن جنگ‌های بین دینی بود و قرن حاضر قرن جنگ‌های بین مذهبی است و متأسفانه بیشتر در بین مسلمانان جریان دارد و به اسم داعش، طالبان، القاعده و جیش‌ الاسلام و مانند آن یکدیگر را قتل عام می‌کنند. به چه جرمی دو هزار دختر ایزدی مظلومانه مورد هتک حرمت قرار گرفتند؟ متأسفانه با کمال شرمندگی باید بگویم که همه این‌ جنگ‌ها به اسم اسلام انجام می‌شود. آمریکا هم به قصد خوش‌خدمتی به داعش، سردار سرافراز ما و سردار مبارزه با تروریسم را به شهادت رساند. همان که گفت بیش از سه ماه به پایان داعش نمانده است. باید اسم این کار آمریکا را مبارزه با انسانیت گذاشت. امیرالمؤمنین(ع) به مالک گفت که وقتی به مصر می‌روی، همه مسلمان نیستند، بخشی هم قبطی هستند اما بخشی برادر تو در دین هستند و بخشی مشابه تو در خلقت. امیرالمؤمنین(ع) آن مقتدای انسانیت فرمود که اگر خلخال از پای یک زن یهودی دربیاورند و انسان از این غصه دق کند، حق دارد، این در حالی است که هیتلر میلیون‌ها یهودی را به جرم یهودی بودن کشت. قرآن را بررسی کنید و ببینید چند بار کلمه «ناس» یعنی مردم در آن تکرار شده است. قرآن شیعه و سنی و مسلمان و مسیحی و زرتشتی نمی‌شناسد. من حق ندارم به کسی اهانت کنم، شما که موحدید و روی چشم ما جا دارید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قرآن کریم فرموده است که به بتِ بت‌پرستان اهانت نکنید چراکه آن‌ها هم به خدای شما اهانت می‌کنند. البته من کسی را بت‌پرست نمی‌دانم. در معبدی در هند پرسیدم که این‌ها چیست؟ گفتند این‌ها سمبل خدا است. در قرآن کریم هم آمده است که بت‌پرستان می‌گفتند ما این‌ها را می‌پرستیم تا ما را به خدا نزدیک کنند. ما بت‌پرست نداریم. باز از هندویی پرسیدم این بت که چندین دست دارد، چیست؟ گفت هریک از دست‌ها نماد یک چیز است از قبیل باران، کشت، رحمت، ابر، فرزندآوری و غیره.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه گفت: من همه انسان‌ها را عزیز و محترم می‌دانم؛ چه شینتو، چه دائو، بودیست، هندو و دیگران. شما پیروان ادیان توحیدی که نور چشم هستید. همه محترم و عزیز هستند و حق نداریم به مقدسات‌شان اهانت کنیم حتی به بت‌های‌شان. افتخار می‌کنم که با همین لباس روحانیت به جمع جهانی بودائیان رفتم. رهبر بودائیان که از دوستان بنده است و در دانشگاه ادیان و مذاهب نیز حضور یافته به بنده نظر لطف داشتند. کسی پرسید که چرا این‌قدر به بنده نظر لطف دارند. جواب داد که اگر چند تا از این‌ها در دنیا داشتیم، دیگر جنگ و مشکل در دنیا نداشتیم و یک‌دیگر را نمی‌کشتیم. این‌ها غم انسان دارند. من از مرز شیعه و سنی، مسلمان و مسیحی؛ و مسلمان و یهودی و زرتشتی و صابئی گذشته‌ام. همه انسان‌ها در ارزش‌های انسانی شریک هستند. سفیر ژاپن که برای بازدید به دانشگاه ادیان و مذاهب آمده بود، می‌گفت در سونامی ژاپن چند ده هزار خانه خراب شد ولی یک انگشتر طلا هم گم نشد. فکر نکنید دروغ فقط در زرتشت بد است. دروغ در همه جای جهان بد است. در همه دنیا دست یتیم گرفتن خوب است. گرفتن دست یک پیرزن و گذراندن او از خیابان در همه جا امری اخلاقی است چه در این‌جا و چه در آفریقا. نود درصد ارزش‌های اخلاقی، در همه‌جا مشترک است. آن‌چه دیگران از آن رنج می‌برند، ما نیز از همان رنج می‌بریم. مردم تایلند و سنگاپور هم با امور غیراخلاقی مخالف‌اند. در سنگاپور یک آمریکایی رابه جرم عمل غیراخلاقی با چوب زدند، همان چیزی که ما به آن حد زدن می‌گوییم. در تایلند سی‌دی‌های غیراخلاقی را معدوم کردند و جشن گرفتند. همه جای دنیا همین‌گونه است. همه انسان هستند با نود درصد ویژگی‌های مشترک انسانیت.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب هم‌چنین گفت: دزدی و جنایت و قتل و غارت و دستبرد به بیت‌المال بد است، چه در تهران و به دست یک وزیر و وکیل شیعه و سنّی و چه در آن سوی دنیا و به دست یک بودایی یا مسیحی. بیت‌المالِ همه ممالک، بیت‌المال است. مرحوم امام(ره) فرمودند که دولت کشورهای دیگر هم مالک اموال‌شان هستند. نمی‌توانید یک ریال هم به مال آلمانی و انگلیسی خیانت کنید. حق نداریم یک شیشه آب هم از مغازه یک آلمانی بردارید. به فتوای مراجع تقلید، همین‌طور که شما در اصفهان مالک مال‌تان هستید و تجاوز به مال شما حرام است، تجاوز به مال یک خارجی در هر کجای جهان هم حرام است. چون نرفته‌ایم و ندیده‌ایم، فکر می‌کنیم حق ماییم و بقیه هیچ‌اند. هم ما انسانیم و احترام داریم و هم همگان انسان‌اند و احترام دارند. کسانی انسان نیستند که اسلحه روی انسانیت می‌کشند و به انسانیت تجاوز می‌کنند. ما خون‌مان را در راه دختر ایزدی می‌ریزیم. ما هرجا به انسانیت اهانت شود، آن‌جا ایستاده‌ایم، چراکه مولای‌مان امیرالمؤمنین(ع) فرمودند اگر خلخال از پای زن یهودی دربیاورند و انسان از غصه دق کند، حق دارد. امیرالمؤمنین(ع) به مالک فرمودند که چون به مصر می‌روی، آن‌ها یا مسلمان‌اند یا هم‌زاد تو در خلقت هستند و همه حقوق‌شان مساوی است و باید رعایت شود.

پایان پیام/م

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.