خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

شکستن نارگیل روی سر برای زنده نگه داشتن یک واقعه در هند

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)، هند در طول قرن‌های متمادی، یک کشور منحصر با فرهنگ‌های بی شمار به حساب می‌آید. وجود گروه‌های قومی و قبیله‌ای پراکنده در سراسر هند، این کشور را به جامعه ناهمگون با بسیاری از گروه‌های متضاد قرار داده است. اکثر این آئین‌ها متعلق به مذهب هندوست. البته ذهن همه انسان‌ها نمی‌تواند این تصور را داشته باشد که چگونه یک انسان می‌تواند به این اندازه خرافاتی باشد.

اما این افراد برای پرستش خدای خود دست به هر کاری می‌زنند که به تسکین خدا ختم شود. یکی از آئین‌های عجیب و جالب رایج در جنوب هند، به ویژه در مناطق روستایی، شکستن نارگیل بر روی سر انسان‌هاست.

این مراسم قدمت طولانی دارد و داوطلبان در جلوی معبد به صف نشسته و منتظر حضور کشیش و راهب هندو می‌شوند که این افراد هم عمدتاً غیر برهمن هستند. بعد از حضور گروه راهب‌ها، آنها با ذکر دعاهایی نارگیل‌ها را بر جمجمه داوطلبان می‌شکنند که شکسته شدن نارگیل به منزله یک نوع شکر گزاری به خدای خود و همچنین برآورده شدن آرزوی خود است که توسط خدای خود اعطا می‌شود.

معبد Mahalakshmi واقع در ۲۳ کیلومتری Mahadanapuram، از شهر Karur در ایالت تامیل نادو یکی از این مکان‌هایی است که در آن این مراسم برگزار می‌شود. برگزاری این مراسم همزمان با جشنواره سالانه دیگری همراه و به مدت دو روز به طول می‌انجامد.

این مراسم که با شرکت بیش از هزار نفر در هر معبد انجام می‌گیرد همراه با سر شکستگی تعدادی از شرکت کنند گان به پایان می‌رسد. در طی انجام این مراسم شرکت‌کنندگان صبح قبل از مراسم از خوردن مواد غذایی غیر گیاهی خود داری کنند. ماجرای این مراسم به دوران حکومت بریتانیا در هندوستان باز می‌گردد.

نقل است که در آن زمان، کمپانی هند شرقی می‌خواست راه آهنی تأسیس کند که می‌بایست از میان معبد ماها لاکشمی عبور می‌کرد در نتیجه مردم محلی با تخریب این معبد مخالفت کردند و مقامات کمپانی هند شرقی با آنها وارد معامله شدند. ۱۸۷ سنگ نارگیل شکل در حیاط معبد وجود داشتند که قرار شد اگر مردم محلی بتوانند آنها را بر روی سر خود بشکنند، کمپانی هند شرقی در عوض مسیر راه آهن را عوض می‌کند. مردم نیز قبول می‌کنند و موفق به انجام این کار می‌شوند. از آن سال به بعد مراسمی در همین معبد که در ایالت تامیل نالدو واقع شده است برپا می‌شود که در آن، موبد معبد نارگیل‌هایی را بر سر عبادت کنندگان این معبد می شکند تا یاد آن واقعه زنده نگه داشته شود.

این گزارش توسط رایزنی فرهنگی ایران در بمبئی تهیه و در اختیار «خبرگزاری مهر» قرار داده شد.

پایان پیام/م

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.