خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

گفت‌وگوی کلیسای کاتولیک آلمان با مراکز مرتبط در ایران تقویت شود

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز) به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در ابتدای این نشست، رایزن فرهنگی کشورمان با اشاره به فعالیت‌های این نمایندگی فرهنگی در راستای تقویت ارتباطات با مجامع و مراکز فرهنگی، علمی و دینی گفت: تا کنون زمینه ها و فرصتهایی برای همکاری ها و ارتباط مراکز دانشگاهی و حوزوی ایران با کلیساهای آلمان وجود داشته است، ما می توانیم باز هم این فرصت ها را بیشتر کنیم و امکان شناخت بیشتر برای طرفین را فراهم سازیم.

برای تقویت این ارتباط سه پیشنهاد مشخص دارم: اول توجه جدی تر و تقویت گفت و گوی کلیسای کاتولیک آلمان با مراکز مرتبط در ایران. دوم بستر سازی برای آشنایی بیشتر مجموعه دانشجویان شما و مجموعه های مرتبط با آکادمی کاتولیک، با اسلام و شیعه، پیشنهاد دارم با همکاری یکی از مراکز علمی و دانشگاهی ایران دوره های کوتاه مدت تخصصی شیعه شناسی با حضور اساتید و کارشناسان ایرانی برگزار شود و متقابلا دوره های مشابهی توسط اساتید آکادمی شما در ایران برگزار شود.

محمدی درادامه افزود:سومین موضوع به موازات این دو گام، می توانیم برنامه های دیگری به ویژه با تمرکز بر هنر داشته باشیم. از جمله برگزاری نمایشگاه هایی درباره اسلام و مسیحیت به عنوان مثال نمایشگاه مسیحیت در ایران

چندی قبل نمایشگاهی از صحنه های عاشورا در کلیسایی در یکی از مناطق مرکزی شهر برلین برگزار شد. جدا از زیبایی های هنری این نمایشگاه و ابعاد معنوی آن که صحنه هایی از عاشورا را ترسیم کرده بود، نفس برگزاری این نمایشگاه در کلیسا موضوعیت داشت. مسلمانان و به ویژه شیعیان که ارادت خاصی به حضرت امام حسین علیه السلام دارند، با حضور در کلیسا و دیدن صحنه های عاشورایی، یاد نقطه چیوند عاشورا با مسیحیت می افتند. از “وهب” آن جوان مسیحی که سودای همراهی حضرت امام حسین علیه السلام را در کربلا در سر داشت تا کشیشی که با افتخار میزبان راس جدا شده حضرت امام حسین علیه السلام شد. این نقطه های اتصال هر چقدر برجسته تر شود، درک متقابل را تقویت می کند.

توماس وورتس درسخنانی اظهارداشت:  برای من بسیار جالب است که در بخش اسلام شناسی دانشگاه الهیات کاتولیک فعالیت می کنیم. قبلا دو همکار ایرانی در یکی از پروژه های دانشگاه داشتیم.

وی درادامه افزود:پیشنهادات شما خوب است اما به نظر می رسد در ابتدای کار، روی پیشنهاد دوم متمرکز شویم. به لحاظ ساختار دانشگاهی پیشنهاد دوم برای ما قابل اجراست. برای برگزاری یک دوره یا نشست علمی می توانیم از ایران افرادی را دعوت کنیم و الهیات اسلام و شیعه را معرفی کنیم.

درادامه رایزن فرهنگی افزود: اگر شما هم موافق باشید سپتامبر زمان مناسبی برای نشست است و برای این تاریخ برنامه ریزی کنیم. نشست دو روزه مناسب است. روز اول مباحث عمومی و روز دوم نشست تخصصی. علاوه بر افرادی که از ایران ما دعوت می کنیم شما نیز خوب است اسلام شناسان برجسته در آلمان را دعوت کنید. اساتیدی که در بحث شیعه بسیار پر اطلاعات هستند.

وورتس تصریح کرد:  پیشنهاد شما در باره افرادی که شناختی از ایران دارند چه در خصوص وضعیت جوامع مسیحیان در ایران چه در مورد مسائل دیگر بسیار خوب است. اگر در رایزنی نشستی برگزار من هم با کمال افتخار شرکت می کنم. اینها قطعا گامهایی است برای ایجاد تفاهم متقابل برای همکاری های دراز مدت.

آکادمی کاتولیک برنامه افطار سالانه دارد و از هم اکنون شما را برای افطاری ماه رمضان که در پنجم ماه می است دعوت می کنم.  در این افطاری هر ساله به یک نفر منتخب دانشگاه، جایزه صلح تقدیم می کنیم. به کسی که در گفت‌وگوی ادیان نقش فعالی دارد و فعالیت می کند.

وی درپایان سخنان خود افزود:آکادمی کاتولیک برنامه افطار سالانه دارد و از هم اکنون شما را برای افطاری ماه رمضان که در پنجم ماه می است دعوت می کنم.  در این افطاری هر ساله به یک نفر منتخب دانشگاه، جایزه صلح تقدیم می کنیم. به کسی که در گفت‌وگوی ادیان نقش فعالی دارد و فعالیت می کند.

درباره آکادمی کاتولیک برلین

این آکادمی خود را در وب سایتش برای مخاطبین اینگونه معرفی می کند: آکادمی کاتولیک برلین محل تعاملات آکادمی، فرهنگی و دینی در پایتخت کشور آلمان است.  در این مکان سیاستمداران با روشنفکران بحث و گفتگو می کنند؛ در اینجا متکلمان و نمایندگان ادیان مختلف با هنرمندان و دانشمندان گرد هم می آیند، تا پیرامون رویه های اقتصادی و اجتماعی با یکدیگر صحبت کنند. آکادمی کاتولیک برلین برای کسانی که علاقه مند به گفتگو  پیرامون پیوندهای درونی میان دین، سیاست ، فرهنگ و جامعه هستند، مکان بسیار مناسبی است.

آکادمی کاتولیک برلین همچنین مکانی برای عبادت و برپایی سمینارها و نشست های مختلف است. در این مرکز می توان شاهد نشست هایی بود که در آن پیرامون سیاست، فرهنگ، جامعه، الهیات مسیحیت، هنر و تاریخ، یهودیت و اسلام و فلسفه بحث و تبادل نظر می گردد.

همچنین این آکادمی علاقمندان را به برنامه های موزه ها ، گالری ها ، تئاترها ، سینما ها و نیز برپایی تورهای مختلف دعوت می کند.

این مرکز برنامه های ویژه ای نیز برای دانش آموزان و والدین آنها برگزار می کند و تلاش می کند با ارائه ایده های دینی در زمینه های اخلاق اجتماعی، کلام و فلسفه، ایمان و خداجویی را در جوانان رشد و نمو دهد.

پایان پیام/م

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.