خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رهبر مسیحیان ارمنی لبنان: دین بخش جدایی‌ناپذیر انسان است

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)، درست یک ماه پیش و در ششم ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی، خبرنگار ایرنا به مناسبت عید کریسمسِ ارمنی‌ها به دیدار «آرام کشیشیان» رهبر مسیحیان ارمنی لبنان به کلیسا و مرکز آنطلیاس وابسته به این طایفه در شرق بیروت رفت.

بیش‌تر مسیحیان لبنان از جمله مارونی ها، کاتولیک‌ها، پروتستان‌ها و بخش بزرگی از ارتدکس‌ها معتقدند که تاریخ تولد حضرت میسح ۲۵ دسامبر است. کلیسای ارمنی ها که کلیسای مستقلی است و به فرقه‌های بالا تعلق ندارد، معتقد است تاریخ تولد ایشان ۶ ژانویه است.

پس از آن دیدار کوتاه ۸ پرسش زیر را به «خاتچیک دده یان» مدیر مرکز کلیسای ارمنی های لبنان ارایه کرد تا در صورت امکان، آرام اول کشیشیان به آن ها پاسخ دهد. وی پرسش ها را به یک مقام روحانی و اسقف اعظم کلیسای ارمنی واگذار و روابط عمومی مرکز یاد شده پرسش ها و پاسخ ها را امروز (چهارشنبه) ارسال کرد که به شرح زیر است:

پرسش: آیا پس از عیسی مسیح (ع) وحی و فیض الهی منقطع شده است، یا این که فیض الهی از طریق خلفای عیسی مسیح و کلیسا ادامه پیدا می کند؟

پاسخ: هر چند وحی، منقطع شده اما فیض الهی در کلیسا قطع نشده است. ما در کتاب انجیل مقدس (متی) می خوانیم: آنگاه عیسی نزدیک آمد و به حواریون فرمود: «تمامی قدرت در آسمان و زمین به من سپرده شده است.  پس بروید و همۀ اقوام را شاگرد سازید و ایشان را به نام خدا تعمید دهید و به آنان تعلیم دهید که هرآنچه به شما فرمان داده‌ام، به جا آورند». (متی ۲۸/۱۸-۲۰).

پرسش: آیا شما به این جمله در عصر کنونی اعتقاد دارید که حسبنا کتاب الله؟ یعنی خود کتاب انجیل به عنوان کلام الهی برای رستگاری مومن مسیحی کافی است؟

پاسخ: حضرت مسیح در بخش آخر موعظه سر کوه می گوید: پس با مردم همان‌گونه رفتار کنید که می‌خواهید با شما رفتار کنند. این است خلاصۀ تورات و نوشته‌های انبیا (متی ۷/۱۲). حضرت مسیح در انجیل یوحنا می فرماید: من قیامت و حیات هستم. هرکه به من ایمان آورد، اگر مرده باشد، زنده گردد (یوحنا ۱۱/۲۵).

این دنیا با همه چالش ها، چشم اندازها و جهان گرایی هایش ما را در یک تاریکی بی پایان می گذارد. ما شنیده ایم که مسیح می گوید: من نور عالم هستم. کسی که مرا پیروی کند در تاریکی راه نخواهد رفت، بلکه نور حیات می یابد (یوحنا ۸/۱۲). مسیح آمد تا به جهان یک زندگی بهتر ببخشد: من آمدم تا ایشان حیات یابند و آن (زندگی) را زیادتر حاصل کنند (یوحنا ۱۰/۱۰)

پرسش: آیا می توان سُنت کلیسا را از نص کتاب مقدس جدا کرد؟

پاسخ: ما از کلمه “سنت” استفاده نمی کنیم، جایگزین آن “رسم” است. نمی توان رسم کلیسا را از رسم کتاب مقدس جدا کرد، چون رسم کلیسا بر اساس آموزه های کتاب مقدس است.

پرسش: آیا شما باور دارید که تفسیر کتاب مقدس با خود کتاب مقدس متفاوت و در جایی متعارض است؟

پاسخ: اختلافی در کتاب مقدس وجود ندارد. شاید پدران مفسر مسیحی (آباء کلیسا) اصطلاح های متفاوتی داشته باشند اما اختلافی در باره محتوای کتاب مقدس نیست.

پرسش: آیا شما اعتقادی به نظریه عصمت حواریون حضرت عیسی مسیح و جانشینان پولس قدیس و آباء کلیسا دارید؟

پاسخ: ما به عنوان کلیسای “ارتدکس رسولی” فقط به عصمت “خدا، مسیح و روح القدس» ایمان داریم و کلیساها با اجماع همه و با الطاف “روح القدس” تصمیم های خود را می گیرند.

پرسش: آیا معتقدید که حکومت دینی مسیحی را می توان در دنیای جدید برقرار کرد؟

پاسخ: بر حسب آموزه های کتاب مقدس، حضرت مسیح تجسم یافت تا مُلک خود را در آسمان و نه در زمین بنا نهد، هنگامی که کاهنان یهودی حضرت مسیح را گرفتند تا او را مقابل “پلاطس” حاکم وقت، محاکمه کنند، او از حضرت مسیح پرسید: آیا تو پادشاه یهود هستی؟ و وی پاسخ داد: آیا این سوال از خود توست یا دیگران به تو گفته اند؟

مسیح در ادامه گفت: مُلک من در این جهان نیست و اگر بود خادمان من تلاش می کردند تا یهودیان مرا دستگیر نکنند. پیلاطس به او گفت: پس تو پادشاه هستی، یسوع در پاسخ گفت: تو می گویی من پادشاه هستم، به همین دلیل من به دنیا آمده ام تا برای حق شهادت دهم، (یوحنا ۱۸/۳۳-۳۷).

حضرت مسیح در سفرها و در گفته هایش به همراهان خود می گفت: مُلک من در این جهان نیست بلکه در آسمان است. از این رو کلیسا همیشه برای مُلک آسمانی تلاش می کند.

(پونتیوس پیلاطس والی یهودی فلسطین در سال‌های ۲۶ تا ۳۶ پس از میلاد بود. شهرت وی بیشتر به علت محاکمه عیسی و صدور حکم به صلیب کشاندن وی است. پیلاطس را امپراتور روم منصوب کرده ‌بود و نامش در انجیل های چهارگانه ذکر شده ‌است).

پرسش: محدوده و دایره دین مسیح کجاست؟ آیا می توان همه چیز را از دین انتظار داشت؟

پاسخ: بدون شک دین بخش جدایی ناپذیر از انسان است. یکی از پدران کلیسای ارمنی گفته است که دین، حضور خدا در حیات انسان است. با این مفهوم می توان گفت قلمرو و مرز مشخصی برای دین وجود ندارد، دین از زمان شروع هستی وجود داشته و تا الآن ادامه داشته است.

پرسش: آیا معرفت دینی که از کتاب و سنت مسیحی حاصل می شود همیشه صحیح تر و برتر از هر معرفت دیگری است؟

پاسخ: معرفت و آگاهی دینی که برگرفته از کتاب مقدس و رسم کلیسا است، ما را به تکامل و هدف خود به عنوان افراد مومن خواهد رساند. حضرت مسیح در بخش آخر موعظه خود در بالای کوه فرمود: پس شما کامل باشید همانگونه که پدر شما در آسمان ها کامل است (متی ۵/۴۸).

اما این به معنای پس زدن و نادیده گرفتن علوم مثل علوم دیگر ادیان نیست، زیرا هر یک از ما دین و عقیده خاص خود را دارد و باید بر حسب آن زندگی کند.

پایان / ص

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.