خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مرحوم پرفسور «یحیی علوی (کریستین بونو)» از جمله افرادی بود که خدا او را انتخاب کرد

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، همایش نکوداشت رهیافته فرهیخته مرحوم پرفسور «یحیی علوی (کریستین بونو)» عضو فرانسوی مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در قـم برگزار شد. در این مراسم که به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مشارکت دانشگاه ادیان و مذاهب برپا گردید،سمیناری با عنوان “نقش سنت گرایان در گرایش مردم غرب به اسلام”با ارائه دکتر «محمد جاودان» عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار گردید.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در این سمینار اظهار داشت:بونو از جمله افرادی بود که خدا او را انتخاب کرد و وی را در مسیر صحیح قرار داد.

دکتر «محمد جاودان» افزود: در مرحوم بونو زمینه ای بوده که افراد خاصی این زمینه را دارند. همه ما به فطرت گرایش داشته و از مادی گری سخت گریزان هستیم اما برخی نوعی شیدایی دارند و بیش از افراد معمولی شیفته معنویت می شوند و دنبال حقیقت راه می روند.

وی درباره ریشه و منشأ جریان سنت گرایی در غرب اظهار داشت: جریان سنت گرایی جریان نسبتا نیرومندی در دنیای غرب است که در دل مدرنیته شکل گرفت و آغازگر آن “رنه گنون” است. “رنه گنون” از مدرنیته، زدگی پیدا کرد و یکی از علل آن این بود که مدرنیته دین را به طرف بی معنایی و گزاره های مبهم سوق می داد. رنه گنون جذب معنویت شد، به دنیای شرق راه پیدا کرده، مسلمان می شود و آثار مختلفی در این زمینه تألیف می کند و یکی از ویژگی های آثار “رنه گنون” نقد مدرنیته است. سنت گرایی در غرب پنجره ای به معنویت و دین است لذا بسیاری از سنت گراها مسلمان شده اند.

جاودان درباره مسلمان شدن مرحوم بونو اظهار داشت: یحیی بونو در دوره دلزدگی از دنیای غرب با آثار گنون آشنا شد و اگر کسی با آثار گنون آشنا شود با عرفان شرق و اسلام آشنا خواهد شد. بونو ابتدا مسلمان، سپس شیعه و با امام آشنا می شود و تصادفا برخی از آثار امام را مطالعه می کند و می بیند در شیعه، عرفان وجود دارد. به همین خاطر رساله دکتری اش را در این زمینه تألیف می کند و به دلیل شیفتگی به اسلام، تشیع و عرفان به ایران می آید و با تحصیل در ایران شناخت عمیق و دقیقی از اسلام پیدا می کند.

وی درباره روال شیعه شناسی در اروپا اظهار داشت: شیعه شناسی در غرب ذیل اسلام شناسی بود و غربی ها از زاویه نگاه اهل سنت اسلام را می شناختند. هانری کربن همراه جریان سنت گرایی بود و نقش زیادی در معرفی تشیع به غرب ایفا کرد. غربی ها پس از انقلاب و شناخت امام خمینی(ره) به رابطه ایران و تشیع پرداختند و امروزه وضع شیعه شناسی و شیعه پژوهی در غرب تغییر کرده و دو دهه اخیر قابل مقایسه با گذشته نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان گفت: رسالت سنگینی داریم و معرفی اصل آموزه های تشیع وظیفه ماست و هر مقدار غربی ها کار علمی منتشر کنند به اندازه کارهای علمی ما نخواهد بود.

پایان پیام/ص

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.