خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

روز مادران مسیحی + فیلم

براساس تقویم ارامنه تاریخ ۱۴ می مصادف با روز مادر است که در تاریخ اسلامی هم این روز به‌عنوان روز نزول فرشته‌ای آسمانی در جوار حضرت مریم محسوب می‌شود.

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)، تعدادی از خانواده‌های مسیحی در خیابان نیسانیان واقع در اراک ساکن هستند که به این سبب مدرسه و کلیسایی در آن محل برای شهروندان ارامنه تعبیه شده است.

براساس تقویم ارامنه تاریخ ۱۴ می مصادف با روز مادر است که در تاریخ اسلامی هم این روز به‌عنوان روز نزول فرشته‌ای آسمانی در جوار حضرت مریم محسوب می‌شود.

بر این اساس اعضا و دست‌اندرکاران جشنواره مردمی «میم» با محوریت جایگاه مادران در استان مرکزی به‌مناسبت این روز تصمیم گرفته که از تعدادی از مادران ارامنه در کلیسای مدرسه امین ارامنه بازدید داشته باشد و از این مادران قدردانی کند.

در این مراسم دبیر جشنواره مردمی «میم» با محوریت جایگاه مادران در استان مرکزی پیش‌قدم در این زمینه به‌اتفاق هیئت همراه و تعدادی از مادران مسیحی از کلیسای تاریخی مدرسه امین ارامنه اراک بازدید به عمل آوردند و در جمع همراهان و ارامنه حاضر در کلیسا به سخنرانی و بیان نکاتی در زمینه ارزش مقام مادر پرداخت.

«میم» سرآغاز مهر مادری است

حجت‌الاسلام رضا تاج‌آباد دبیر جشنواره مردمی «میم» در استان مرکزی در این مراسم با اشاره به هدف این بازدید اظهار داشت: جمعی از فعالان عرصه فرهنگ گرد هم آمده‌اند و جشنواره‌ای مردمی تحت عنوان «میم» برگزار کرده‌اند که شعار این جشنواره «میم، سرآغاز مادری» انتخاب شده و اصلی‌ترین هدف این جشنواره تبیین جایگاه و منزلت مادری در جامعه است تا هر دختری که به جایگاه مادری می‌رسد ارزش آن را بداند و به آن افتخار کند.

وی افزود: براساس تحقیقاتی که توسط این مجموعه در عرصه فرهنگی و اجتماعی و به‌‌ویژه در زمینه آسیب‌های اجتماعی انجام شد به این نتیجه رسیدیم که موضوع مادری، بهترین مسئله‌ای است که می‌تواند بسیاری از آسیب‌ها و مسائل فرهنگی را برطرف کند.

جشنواره مردمی «میم» با محوریت جایگاه مادران در استان مرکزی تصریح کرد: ۱۴ می در تاریخ مسیحیت و ارامنه روز مادر محسوب می‌شود و به این سبب مجموعه فرهنگی ما تصمیم گرفته که از ظرفیت موجود استفاده کند و این فرصت را غنیمت بشمارد و در این راستا هماهنگی‌های لازم را با شورای خلیفه‌گری ارامنه اراک و مسئولان کلیسای مدرسه امین اراک انجام دادیم که بتوانیم در قالب یک برنامه فرهنگی با تعدادی از بانوان و مادران مسیحی ساکن اراک بازدیدی به‌منظور عرض تبریک روز مادر داشته باشیم.

تاج‌آباد ادامه داد: جایگاه مادر در تمامی ادیان، آداب‌، رسوم و فرهنگ‌ها بسیار رفیع و ارزشمند است و اگر ما بتوانیم این جایگاه را به مادران بازگردانیم و مادر به ارزش والای خود در بنای خلقت پی ببرد به‌طور قطع می‌توانیم بسیاری از معضلات فرهنگی‌مان را در جامعه برطرف کنیم.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم درباره جامعه گفت: در تمامی آیات قرآن کریم زن و مرد مساوی مطرح شده‌اند و تنها در سوره آل‌عمران و در شأن حضرت مریم ذکر شده که هیچ مردی همانند این زن نیست زیرا مقرر شده بود که این دختر مادر حضرت عیسی(ع) شود.

جشنواره مردمی «میم» با محوریت جایگاه مادران در استان مرکزی عنوان کرد: با توجه به اهداف جشنواره «میم» و درنظر داشتن بیانات بزرگان دین در این باب که باید همسایه را ارج نهاد درنظر داریم که با برقراری اتحاد و صمیمیت میان همشهریان ارمنی و مسیحی ساکن در اراک با زنان مسلمان این شهر در راستای برطرف شدن معضلات اجتماعی که مادر در آنها جایگاه ویژه‌ای دارد به پا خیزیم که اصلی‌ترین رکن پیروزی و دستیابی به این هدف اتحاد میان افراد با ادیان متفاوت است.

حاضران این مراسم پس از بازدید از بنای کلیسا و آشنایی با برخی از آداب حضور در کلیسا در محفلی به‌میزبانی ارامنه شهر اراک حاضر شدند که مورد استقبال گرم و صمیمی ارامنه اراک قرار گرفته و به بهترین نحو در این مراسم از آنها پذیرایی شد.

پس از خوش‌وبش مسئولان برگزاری جشنواره مردمی «میم»، یکی از اعضای شورای خلیفه‌گری ارامنه شهر اراک به سخنرانی در جمع پرداخت و از عوامل تدارک این برنامه تقدیر و تشکر به عمل آورد.

مادران مقام والای انسانیت‌ هستند

بابکن آبرامیان در این مراسم با اشاره به جایگاه مقام مادری اظهار داشت: ما مقام والای انسانیت را مادران می‌دانیم زیرا این انسان‌ها با شیره وجود خود فرزندان را پرورش می‌دهند و از هیچ جانفشانی برای فرزندانشان دریغ نمی‌کنند و به این سبب جایگاه والایی دارند.

عضو شورای خلیفه‌گری ارامنه اراک ادامه داد: جایگاه مادر در تمامی ادیان از منزلت بسیار بالایی برخوردار است اما در دین مسیحیت و میان ارامنه به‌سبب حضور مبارک حضرت مریم در دین مسیحیت نگاه ویژه‌ای به منزلت مادر شده است.

عوامل برگزارکننده جشنواره «میم» در این مراسم با ادای گل و کارت هدیه‌ای به‌زبان ارمنی به مادران ارمنی از آنها تقدیر کردند.

همچنین در پایان این مراسم جمعیت حاضر به جایگاه و یادبود شهدای ارامنه ادای احترام کردند، استان مرکزی تعداد ۱۱۲ شهید مسیحی تقدیم انقلاب اسلامی کرده که از این تعداد سه شهید از شهر اراک بوده‌اند.

پایان پیام/ص

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.