خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

هنرمند و سینما در برابر آسیب‌های اجتماعی مسئول است

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت الاسلام سید محمدحسین نواب در همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی که در همایش غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه در قم برگزار شد با اشاره به موضوع« الگوها و مدل های ساماندهی حوزه های فرهنگی در گام دوم» گفت: چهل سال اول انقلاب بازخوانی سینما بود. اگر عمر ۱۰۲ساله سینما بازخوانی، بازشناسی و بازآفرینی شود، می تواند«گفتمان انقلاب اسلامی معتقد » باشد و چهل سال دوم را همراهی کند. اگر سینما کارکرد نداشته باشد، یک تفریح و سرگرمی است و ارزش ندارد درباره اش صحبت شود.

رئیس مدرسه اسلامی هنر افزود: سینما نیز مثل ابزارهای دیگر هنری و رشته های هنری ارزش ذاتی دارد، ولی این باعث نمی شود از کارکردهایش غفلت شود. هنریها معتقدند سینما خودش ارزش دارد. درست است، اما سینما ذاتاً ایدئولوژیک است و نمی تواند از آن جدا شود، یا از جمهوری اسلامی حرف می زند و یا آمریکا.

وی افزود: برای مثال، فیلم هالیوودی جوکر بدون ایدئولوژی غرب نیست. آیا قوطی سرم خالی را می توان وصل کرد؟ باید یک چیزی در آن باشد. اطلاعات میدانی درست و بدون غلطی از صحنه اتفاقات سینمای ایران در دست نیست؛ همانطورکه داوری مان نسبت به سینمای فیلم فارسی قبل از انقلاب بی طرفانه نیست.

رئیس مدرسه اسلامی هنر ا اظهارداشت: سینما با هفت درصد مردم ایران ارتباط دارد. پس ارزش دارد جلسه ها تشکیل شود. از لحاظ فلسفی هم سینما را نشناختند. نظام فلسفه هنری منسجمی از فارابی، ابن سینا، صدرا و سهروردی استخراج نشده است که سینما هم در آن جا بگیرد و براساس آن داوری بشود. پس باید سینما را شناخت، بازخوانی کرد، آمارش را به دست آورد و مبناهای فلسفی و نظام های فلسفی اسلامی را درست کرد.

وی با بیان این که چرا سینما باید سازمان داشته باشد؟ آیا یک اداره کل کافی نبود؟ افزود: نظام فلسفی مستقری درباره سینما نداریم تا گام ها در آن مشخص باشد. همچنین درباره سینمای جهان نیز اطلاعاتی در دست نیست. هنوز سینمای هالیوود، کره، هند و دیگر کشورها را نشناختیم. اطلاعات مان دانسته های دقیقی نیست.

حجت الاسلام نواب گفت: فردی بیان می کند هالیوود را برای مخالفت با اسلام ساختند و دیگری می گوید سرباز فرهنگ آمریکاست. اطلاعات کلی است و جزئیاتش را نمی دانیم. داوری پدیدارشناسانه بی طرفی نشد.

رئیس مدرسه اسلامی هنر بیان داشت: گام دوم بازشناسی است، برای داشتن سینمای به روز و کارآمد باید دو کلیدواژه اصلی بازشناسی شود. باید سینمای اخلاقی، انسانی و دینی طراحی شود؛ سینمایی که در منطقه مهم باشد و جایگاه جهانی اش را حفظ کرده باشد. سینما فقط فیلم نیست، بلکه نهادی است که باید قدرتمند شود.

وی افزود: هنوز نویسنده درجه یکی نداریم که بتواند درام و اسلام را خوب بشناسد و خارج از ایران کار کند، برای غربی ها و شرقی ها بنویسد. بازشناسی، یعنی برای همه سینما طراحی کاملی بشود. اگر مرحله اول بازخوانی اطلاعات دقیقی به دست بیاید و نظام فلسفی درست طراحی شده باشد، اطلاعات در نظام فلسفی صحیح ریخته می شود که خروجی اش سینمای جمهوری اسلامی ایران در چهل ساله دوم می شود.

این محقق اظهار داشت: چهل ساله سوم نیز متفاوت است. بر سینمای کارآمد و روزآمد تأکید شد، زیرا سینما بدون کارکردش معنا ندارد، سینمایی که نتواند در حل آسیبهای اجتماعی کمکی کند، هفت درصد هم زیادش است. امروز آسیبهای اجتماعی مسئله اصلی کشور است.

حجت الاسلام نواب گفت: دغدغه نگرانی رهبری است. ایشان در این زمینه فرمودند: «الان چه کسی جرئت دارد به سینماگران ما بگوید برادر عزیزی که جایزه فجر گرفتی، سیمرغ گرفتی، سال دیگر یک فیلم بساز که مسئله طلاق یک درصد کمتر بشود، چه کسی جرئت دارد بگوید ؟ « حقوق و تکالیف هنرمند در برابر جمهوری اسلامی ایران مشخص نشده است.

رئیس مدرسه اسلامی هنر اضافه کرد: وقتی دولت جمهوری اسلامی در اوج مشکلات بودجه ای صد میلیارد تومان را به سالن های سینما اختصاص می دهد و هفتصد میلیارد تومان سالن می سازد، یعنی هنرمند و سینما در برابر آسیبهای اجتماعی مسئول است. اگر دولت جمهوری اسلامی در شهری مثل بهبهان سینما نسازد؛ یعنی سینماگر فیلمش در بهبهان دیده نمی شود تا فروخته شود.

وی ادامه داد: امروزه به هیچ سینماگری نمی شود گفت شما درباره حاشیه نشینی و اعتیاد چه خواهی کرد، زیرا خود را سفارش ساز نمی دانند. به دلیل نبودن نظام فلسفی سینما را تهدید می دانند، نه فرصت.

این پژوهشگر افزود: وقتی فرصت شد به حل آسیب های اجتماعی کمک می کند. باید در چهل سال دوم تهدید را به فرصت تبدیل کرد و تبلیغ دین و شیعه از وظایف سینما شود.

حجت الاسلام نواب گفت: گام سوم بازآفرینی است. پس از شناختن نظام فلسفی و برنامه ریزی، سینمایی مطابق نیازهای ایران چهل ساله دوم ساخته شود؛ یعنی سینما طوری شود که اوقاف سرمایه گذار سینما شود. اگر سینما وظیفه تبلیغ دین و شیعه را بر عهده بگیرد، اداره اوقاف نیز جرأت می کند پول وقفی را در راه تبلیغ دین هزینه کند. باید بازآفرینی شود تا حوزه علمیه یا اداره اوقاف بتواند تهیه کننده بخشی از فیلم های کشور شود.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.