خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مرد مُدارا و تلاشگر گفت‌وگوی ادیان

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)، محسن اسماعیلی؛ حقوقدان و عضو هیئت‌علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در یادداشتی درباره شخصیت علمی مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خسروشاهی (اعلی الله مقامه)، اعتقاد عمیق، التزام و تلاش وی برای تقریب مذاهب اسلامی و گفت‌وگوی ادیان چنین می‌نویسد:

رحلت دانشمند کوشا و زمان‌شناس، مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خسروشاهی (اعلی الله مقامه) به واقع خسارتی بزرگ برای جامعه دینی و علمی است. از نگاه من آمیختن «علم و حلم» از مهم‌ترین خصوصیت‌های آن بزرگوار بود که اتفاقا نیاز روزگار ما به آن بیش از هر وقت دیگر است.

خسروشاهی از یک سو تشنه دانش، به‌ معنای وسیع آن بود و به همین سبب هیچ‌گاه از تلاش دست برنداشت. آثار متعدد، متنوع و اثرگذار او گواه صادقی بر یک عمر جهاد علمی مردی است که بی‌ادعا و بدون آلایش به اعتلای اسلام و ایران می‌اندیشد.

از دیگر سو، اما مرد بردباری و مدارا بود. رمز و راز دعوت دینی را به خوبی آموخته و باور کرده بود که جز از راه حکمت و موعظه حسن و جدال احسن نمی‌توان دعوت‌گر به سوی خدا شد. از این رو نه تنها به تقریب مذاهب اسلامی که به گفت‌وگوی ادیان عمیقا معتقد و ملتزم بود و با خوش‌رویی و فروتنی پایه‌گذار بسیاری از اقدام ماندگار شد.

بی‌تردید فقدان چنین شخصیتی ثلمه‌ای جبران ناشدنی ‌است. این ضایعه تاسف‌بار را به مردان دین و دانش و به همه علاقه‌مندان به آن محروم، به ویژه خاندان و بازماندگان مکرم ایشان تسلیت گفته و آرزو می‌کنم که پروردگار مهربان و توانا او را در جوار رحمت خویش جای داده و اهداف بلند او را محقق سازد، انه علی کل شی قدیر.

پایان پیام/م

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.