خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ریشه خشونت‌های دهلی کجاست؟

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز) به نقل از رسانه های هند، آمار نشان می دهد که نزدیک به ۸۰ نفر نیز به دلیل جراحت گلوله در بیمارستان ها بستری هستند.

پلیس توانسته است بیش از ۵۰۰ پوکه گلوله را از مناطق خشونت زده دهلی جمع آوری کند.

یک مقام پلیس گفت: استفاده گسترده از اسلحه در خشونت های دهلی نشان می دهد که مردم این سلاح های غیر قانونی را پیش از این تهیه کرده بودند. اکثر این افراد جوانان بیکار متعلق به سایر ایالت ها مانند اوتار پرادش و بیهار هستند که می توانند به راحتی این سلاح ها را تهیه کنند.

وی افزود: این اولین بار است که در یک شورش در هند به صورت آزادانه از سلاح استفاده شده است و این امر بسیار خطرناک است. قیمت این سلاح ها بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ دلار است.

ریشه اختلافات میان هندو ها و مسلمانان در تاریخ این کشور وجود دارد و بیشترین تنش ها به سال ۱۹۴۷، زمانی که پاکستان از هند جدا شد باز می گردد.

در حقیقت دو روز پیش از آغاز خشونت ها در دهلی نو، یکی از اعضای کابینه دولت نارندرا مودی اعلام کرد که مسلمانان باید در سال ۱۹۴۷ به پاکستان فرستاده می شدند.

گیریراج سینگ وزیر ماهیگیری هند هفته گذشته اعلام کرد: زمان آن رسیده است که متعهد به ساخت کشور هند باشیم. پیش از سال ۱۹۴۷ محمد علی جناح برای تشکیل یک کشور جدید اسلامی تلاش کرد. ما بهای اشتباه بزرگ نسل های گذشته خود را پرداخت می کنیم. اگر در آن زمان مسلمانان به پاکستان و هندو ها به هند منتقل می شدند، ما در این موقعیت قرار نداشتیم.

دو روز پس از انتشار این اظهارات، کاپیل میشرا یک رهبر حزب حاکم بهارتیا جانتا پارتی (بی جی پی) اعلام کرد که پلیس باید معترضان به اصلاحات قانون شهروندی را از خیابان ها جمع کند در غیر این صورت ما وارد عمل می شویم.

چند ساعت پس از این اظهارات هزاران نفر به مناطق مسلمان نشین در شمال شرق دهلی حمله کردند.

برگزاری نماز جمعه در دهلی تحت تدابیر شدید امنیتی

پس از ممنوع شدن برگزاری نماز جمعه در کشمیر به مدت شش ماه، اکنون نوبت به دهلی نو رسیده است. به گفته مقامات هندی امروز مسلمانان هندی در دهلی نو تحت تدابیر شدید امنیتی در صفوف نماز جماعت قرار گرفتند.

این اولین نماز جماعت در مساجد شامل شرق دهلی نو پس از یک هفته خشونت و درگیری است.

نیروی پلیس، یگان ویژه و ارتش هند در مناطق حساس و راهبردی در شمال شرق دهلی نو مستقر هستند. در همین حال شهرداری مشغول انتقال خودرو های سوخته و آوار از مسیر های اصلی می باشد. یکی از مناطقی که بیشترین صدمه را در این درگیری ها دیده است شیو ویهار می باشد.

با این حال بسیاری از مردم محلی این مناطق را ترک کرده و به مکان دیگری منتقل شده اند. مقامات هندی می گویند مناطقی که در مرکز خشونت ها بودند به زمان بیشتری برای برقراری اوضاع عادی احتیاج دارند.

خشونت ها در دهلی نو از روز یکشنبه پس از آنکه معترضان به اصلاح قانون شهروندی هند اقدام به مسدود کردن خیابان در نزدیکی ایستگاه مترو جعفر آباد واقع در شمال شرق دهلی نو کردند آغاز شد.

کاپیل میشرا یک رهبر حزب حاکم بهارتیا جانتا پارتی (بی جی پی) از طرفداران این حزب خواست تا در حمایت از این اصلاحات قانون شهروندی در این منطقه حضور یابند.

اما پس از اجتماع گروه زیادی از مردم که اکثر آنها چهره خود را پوشانده بودند، حامیان اصلاحات قانون شهروندی با چوب، سنگ، چاقو و اسلحه به سوی مخالفان اصلاحات قانون شهروندی هند هجوم بردند.

تصاویر منتشر شده نشان می دهد که این اعتراضات به سرعت به یک درگیری میان گروه های هندو و مسلمان تبدیل شده و در مواردی پلیس دهلی نیز همراه با گروه های هندو، به جمع کردن سنگ جهت حمله به گروه های مسلمان کمک کرده اند.

اگرچه پلیس دهلی اتهامات علیه خود را رد کرده است.

اصلاح قانون شهروندی هند در تاریخ ۲۰ آذر (۱۱ دسامبر) در این کشور به تصویب رسید. بر اساس این قانون پناهجویان کشورهای بنگلادش، افغانستان و پاکستان در هند که بدون اوراق معتبر پیش از سال ۲۰۱۵ میلادی وارد این کشور شده‌اند می‌توانند شهروندی این کشور را دریافت کنند اما این قانون شامل حال مسلمانان نمی‌شود. مسئولان هند در باره علت این اقدام گفته‌اند که مسلمانان کشورهای همسایه تحت پیگرد نیستند.

اما گروه های منتقد به این اصلاحات معتقدند که هدف واقعی از قوانین جدید تحت فشار قرار دادن بیشتر مسلمانان و تبعیض علیه آنان برای راضی نگاه داشتن احزاب هندو می باشد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.