خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

عکس و فیلم‌های دلخراش مسلمانان هند زیر آتش هندوهای افراطی

تصاویری تکان‌دهنده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد یک خانواده مسلمان از ترس هندو‌های افراطی که خانه‌شان را به آتش کشیده‌اند پنهان شده‌ و دست به دعا برده‌اند. حمله هندو‌های افراطی موسوم به «هندوتوا» به مسلمانان هند در روز‌های اخیر ده‌ها کشته برجای گذاشته است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، تصاویری تکان‌دهنده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد یک خانواده مسلمان از ترس هندو‌های افراطی که خانه‌شان را به آتش کشیده‌اند پنهان شده‌ و دست به دعا برده‌اند. حمله هندو‌های افراطی موسوم به «هندوتوا» به مسلمانان هند در روز‌های اخیر ده‌ها کشته برجای گذاشته است.

بسیاری از سازمان‌ها حقوق‌بشری از جمله دیده‌بان حقوق‌بشر از عملکرد دولت هند در قبال این خشونت‌های فرقه‌ای انتقاد کرده‌اند.

«کنت رات» مدیر سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر سیاست‌های نارندرا مودی‏، نخست‌وزیر هند را عامل جری شدن هندو‌های افراطی دانسته است.

کنت رات در توئیتی نوشت از آنجا که تعداد زیادی از نیرو‌های پلیس هند برای تامین امنیت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان سفر به این کشور اعزام شده بودند، پلیس دهلی‌نو برای مقابله با خشونت‌های فرقه‌ای با کمبود نیرو روبه‌رو شد.

حمله هندو‌های افراطی موسوم به هندوتوا به مسلمانان

سه روز خشونت میان هندو‌های افراطی و مسلمانان در حومه دهلی‌نو دستکم ۲۷ کشته برجای گذاشت که اغلب آن‌ها به ضرب گلوله از پا درآمدند و بیش از ۲۵۰ نفر هم زخمی شدند. این درگیری در پی اعتراض به قانون جنجالی شهروندی شکل گرفت که تبعیض علیه مسلمانان تلقی می‌شود. نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند مردم را به آرامش دعوت کرد. اما مقامات محلی از تقویت ارتش و اعمال مقررات منع آمد و شد خبر دادند.

خبرنگار فرانس بیست و چهار در دهلی‌نو گفت در شمال شرقی دهلی‌نو از بازار مسلمانان خاکستر باقی مانده است. این بازار به مدت دو روز در آتش سوخت و در نهایت آتش‌نشانان صبح امروز توانستند در محل حضور یابند. ساکنان محل فرار کردند. بازسازی این منطقه ماه‌ها به طول خواهد انجامید. مردی اعلام کرد: نگاه کنید همه چیز نابود شده است. من نمی‌دانم کسانی که به ما حمله کردند که بودند، اما شعار‌های هندو سر  می‌دادند. من پیش از این آن‌ها را ندیده بودم. آن‌ها برای این محله نبودند.

این یکی از بدترین درگیری‌های پایتخت هند از چند دهه پیش بود که به مسلمانان خسارت وارد کرد. اقلیت مسلمان هند تحت تاثیر این خشونت‌ها قرار گرفتند و یک مسجد نیز به آتش کشیده شد. این حمله در حالی صورت گرفت که مسلمانان در حال نماز خواندن بودند و امام جماعت مسجد جان خود را بر اثر این حمله خشونت‌آمیز از دست داد.

یک مرد مسلمان گفت: پلیس در کنار هندوهاست. آن‌ها به سوی ما سنگ پرتاب می‌کردند و پلیس فقط نگاه می‌کرد. زمانی که نمایندگان ما تلاش کردند با پلیس تماس بگیرند تا به کمک ما بیاید هیچ کس پاسخ ما را نداد. نتیجه این شد که مسجد ما در آتش سوخت.

لس آنجلس تایمز: ترامپ از محکوم کردن قانون ضد اسلامی هند خودداری کرد

روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ روز سه‌شنبه پس از پایان سفر دو روزه خود به هند، از محکوم کردن قانون شهروندی جدید هند که بسیار بحث‌برانگیز شده و برای مسلمان تبعیض‌آمیز است، خودداری کرد. ترامپ همچنین تهدید ناشی از شیوع ویروس کرونا را که اکنون در ۳۴ کشور جهان گسترش یافته است، بی‌اهمیت خواند و ادعا کرد این بیماری در آمریکا کاملا تحت کنترل است.

رئیس‌جمهور خودرأی آمریکا در کنفرانس خبری خود در دهلی‌نو کاملا آشفته و مردد به نظر می‌رسید و تلاش می‌کرد پرسش‌های دردسرساز درباره خشونت‌های مذهبی در هند را منحرف کند.

ترامپ در بخشی از کنفرانس خبری خود، با بیان اینکه نمی‌خواهد مطلبی بیان کند که سفر فوق العاده‌اش به هند را تحت الشعاع قرار دهد، از انتقاد از قانون جدید شهروندی نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، که مسلمانان را مستثنی می‌سازد و به بروز موج جدیدی از خشونت‌های جمعی دامن زده است، خودداری کرد. چند بار از ترامپ درباره حمایت مودی از این قانون جدید سوال شد، که وی به تحسین نخست‌وزیر هند پرداخت.

ترامپ با این کار خود از این نگرانی مودی که مبادا کشوری که بیشتر جمعیت آن هندو هستند، تحت سلطه مسلمانان درآید، حمایت کرد. در سال ۱۹۵۱ [۱۳۲۹] هند حدود ۳۵ میلیون مسلمان داشت که حدود ۹/۸ درصد از جمعیتش را تشکیل می‌داد. اکنون ۲۰۱ میلیون مسلمان در هند زندگی می‌کنند که معادل ۱۴/۲ درصد جمعیت این کشور می‌شود.

قانون جدید اعطای شهروندی هند

پیش از این نیز قانون جدید اعطای شهروندی به مهاجران غیرمسلمان هندو، سیک، بودایی، آیین جین، پارسی‌ها و مسیحیان که پیش از سال ۲۰۱۵ از کشور‌های مسلمان پاکستان، بنگلادش و افغانستان گریخته‌اند، به تظاهرات خشونت‌آمیز در بخش‌هایی از هند منجر شد.

این قانون در روز‌های گذشته اعتراضات گسترده‌ای را در ایالت شرقی آسام موجب شد، زیرا معترضین می‌گویند که این قانون باعث می‌شود هزاران مهاجر غیرقانونی به ساکنان قانونی هند بدل شوند.

از سوی دیگر برخی از مسلمانان نیز به این قانون اعتراض کرده‌اند، زیرا این قانون به پیروان دین اسلام حق شهروندی اعطا نمی‌کند، اقدامی که از نگاه منتقدین باعث تضعیف قانون اساسی سکولار هند می‌شود.

تصویب این لایحه از جمله وعده‌های انتخاباتی نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند بود که در پی تقویت پایگاه ملی‌گرایانه خود در میان جامعه هندو است.

انتهای پیام/ ص

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.