خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آشنایی با کتاب «ایمان و سلامت روان»

ردنا (ادیان‌نیوز): در دنیای امروز، با افزایش سلطه مادیگرایی بر مردم جهان که نتیجه ان افزایش جنگ و خشونت ،ظلم و بی عدالتی بوده است،توجه انسانها به معنویت بیشتر شده،گویی انسان در جستجوی معنا،به دنبال راهی برای تسکین الام خود میگردد.

در دهه های اخیر معنویت نقش پررنگ تری در زندگی افراد پیدا کرده، در حال حاضر ۹۰ درصد مردم دنیا درگیر نوعی تمرین معنوی یا مذهبی در زندگی روزمره خود هستند.همچنین نقش معنویت در سلامت روان بخوبی شناخته شده است بطوریکه امروزه سلامت معنوی یکی از ابعاد سلامت در کنار سلامت جسمی و روانی است.در اینجا منظور از معنویت،وجود معنی است یعنی چیستی و چگونگی زندگی که چیزی فراتر از مذهب است.

معنویت میتواند مثبت و سازگارانه، در صورتی که باعث حس خوب بودن متعالی و یا منفی و غیر سازگارانه باشد،در صورتی که منبعی برای افزایش نگرانی و مشکلات رفتاری شود،لذا وجود سلامت معنوی مهم است.

همه انسانها به نوعی با معنویت درگیرند،با در نظر گرفتن معنای فراتر معنویت تقریبا همه انسانها وجود معنی را حداقل در نقاط عطف زندگی احساس کرده اند.وقتی برای اولین بار فرزندت را در اغوش میگیری،وقتی با دیدن شکفتن یک گل شگفت زده میشوی وقتی به افرینش فکر میکنی،همه اینها نوعی معنویت هستند…

معرفی بزرگان، بزرگان و پیشکسوتان این حوزه:

دکتر هارولد کوئینگ دانشیار رشته روانپزشکی دانشگاه دوک می باشد.او مطالعات و آثار زیادی در حوزه سلامت روان،طب سالمندان ومذهب دارد.از کتابهای او میتوان به دستنامه مذهب و سلامت روان،نیروی شفابخش ایمان،مذهب و سلامت ،و ایمان و سلامت روان اشاره کرد.بیایید با هم بر کتاب ایمان و سلامت روان مروری داشته باشیم.

در بخش تاریخچه مراقبت های سلامت روان، یکی از حوزه های مورد توجه او تارخچه این مراقبت ها در اسلام است.وی می نویسد:

دین اسلام در زمینه محبت و توجه به بیمار روانی از قدمت زیادی برخوردار است.از انجا که قرآن بر لزوم مراقبت های انسانی از بیمار روانی تاکید دارد،لذا مسلمانان در تاسیس برخی از اولین بیمارستان های ویژه بیماران روانی ،نقش کلیدی داشتند.

مشهورترین بیمارستان اسلامی در طی قرون وسطی در قاهره وجود داشت.این بیمارستان همه افراد اعم از فقیر وغنی با هر فرقه و مذهبی را پذیرش میکرد.وجالب تر از همه اینکه دارای مسجد و یک کلیسا برای مسیحیان بود.مسلمانان علاوه بر این یکی از اولین بیمارستانهای ویژه بیماران روانی در اروپا را تاسیس کردند.

بر خلاف اعراب که بیماری روانی را به شیاطین نسبت میدادند،روانپزشکان مسلمان این بیماریها را یک وضعیت بالینی می دانستند.

سایر بخش های کتاب؛

مذهب،سازگاری و هیجانات مثبت
مذهب،بیماریهای روانی و اختلالات
مذهب،و بیماریهای روانی شدید و مزمن
استفاده از مذهب در درمان اختلالات روانی

هیجانات مثبت آن چیزی هستند که به زندگی ،ارزش زیستن می بخشند.فرد سالم از نظر روانی کسی است که نه تنها دچاراختلال روانی نمی باشد بلکه از هیجانات مثبتی برخوردار است که روحیه ی وی را از حالت یکنواخت و معمول زندگی فراتر می برد.

پژوهش های بسیاری به بررسی رابطه بین اعمال مذهبی و هیجانات مثبت از جمله بهزیستی،شادمانی،امید،معنا ،هدف و خوش بینی پرداخته اند.از مجموع مطالعاتی که تاکنون به بررسی رابطه مذهب و سلامتی پرداخته اند،تقریبا ۸۰ درصد انها نشان داده اند که بین افزایش یافتن فعالیت مذهبی و رضایت مندی بیشتر از زندگی ،شادمانی بیشتر ،خلق بهتر و روحیه بالاتر،یک رابطه آماری معنادار وجود دارد.

( کتاب ایمان و سلامت روان دکتر کوئینگ.بخش مذهب وسازگاری و هیجانات مثبت)

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.