خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حقایقی درباره‌ کشور واتیکان که نمی‌دانستید 

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)، واتیکان، کوچک‌ترین کشور جهان که خود درون پایتخت کشوری دیگر جای گرفته است. واتیکان، کشوری که تنها از یک شهر تشکیل شده، مرکز فعالیت کلیسای کاتولیک‌های جهان به شمار می‌رود.

این کشور در نتیجه‌ی توافقنامه‌ی لاتران بین سریر مقدس و ایتالیا در ۱۱ فوریه ۱۹۲۹ استقلال پیدا کرد. کشور واتیکان سیتی که همچنین با نام سریر مقدس شناخته می‌شود، محل اقامت پاپ، رهبر کاتولیک‌های جهان است.

پایتخت واتیکان‌ سیتی چه شهری است؟

پایتخت کشور واتیکان شهر واتیکان است. تنها شهری در جهان که درون یک شهر دیگر قرار دارد. گیج‌کننده است؟ سریر مقدس کوچک‌ترین دولت مستقل در جهان است که مساحت تقریبی ۴۴ هکتار را دربر گرفته و تنها حدود ۸۰۰ نفر جمعیت دارد.

طول شهر ۰.۶ مایل (۱٫۰۵ کیلومتر) و عرض آن ۰.۵ مایل (۰٫۸۵ کیلومتر) است؛ مجموع خط مرزی نیز ۲ مایل (۳٫۲ کیلومتر) است. واتیکان سیتی- مکانی که طلوع و غروب خورشید در آن از بالای گنبد کلیسای سن پیترو می‌گذرد، کلیسایی که توسط مردی افسانه‌ای یعنی میکل‌آنژ طراحی شده است.

این شهر مکه‌ی مسیحیان ِ سرتاسر جهان به شمار می‌رود و تاریخچه‌ی آن همیشه اعجاب‌برانگیز بوده است. در این مقاله حقایقی کم‌تر گفته شده از این کشور منحصر‌به‌فرد را برای شما بازگو می‌کنیم.

شهر واتیکان چگونه به وجود آمد؟

شهر واتیکان با وجود اینکه بخشی از کشور ایتالیا است، کشوری مستقل با قدرت تام محسوب می‌شود. البته موضوع به این سادگی نیست.

پس از یک سری کشمکش‌های طولانی با دولت ایتالیا، در نتیجه‌ی وضع توافقنامه‌ی لاتران این کشور ایجاد شد. به موجب این عهدنامه شهر واتیکان در سال ۱۹۲۹ استقلال پیدا کرد و کاتولیک‌های رم مکان ویژه‌ای برای خود در ایتالیا به‌دست آوردند.

سبک شهر واتیکان نشانی از قریحه‌ی معماری

سبک شهر، نشانی از قریحه‌ی معماری

نام رسمی شهر واتیکان، Stato della Città del Vaticano، به معنای دولت شهر واتیکان است.

ریشه‌ی اصطلاح واتیکان در زبان لاتین است. این کلمه از واژه‌ی Mons Vaticanus ریشه گرفته و به معنای کوه واتیکان است.

این شهر که مساحتی ۴۴ هکتاری (۰.۴۴کیلومتر) را در بر می‌گیرد جمعیتی حدود ۸۱۲ نفر ( آمار تا دسامبر ۲۰۱۱) دارد.

واتیکان دارای سیستم بانکی، اداره‌ی پست، ایستگاه رادیویی، رصدخانه و سیستم تلفن مستقل است.

کلیسای بازیلیکای سن پیترو که در آرامگاه سن پیتر واقع شده در قرن چهارم ساخته شده است. این کلیسا در قرن ۱۶ بازسازی شد، و اکنون یکی از جاذبه‌های توریستی مهم به شمار می‌رود ( اصطلاح بازیلیکا به کلیساهای مهم اطلاق می‌شود).

موزه‌های واتیکان

از شش ورودی شهر، تنها سه دروازه‌ی پیاتزا (Piazza)، آکرو دله کمپانه (the Arco delle Campane) و ورودی موزه واتیکان و گالری‌ها برای عموم آزاد است.

این شهر نیازمند واردات آب، غذا، برق، گاز و دیگر ضروریات است.

مالیات بر درآمد در این شهر اعمال نمی‌شود و محدودیتی برای وارد یا خارج کردن پول نیز در واتیکان وجود ندارد.

اداره‌ی پست خود واتیکان به‌دلیل سرعت بالای کار در میان مردم رم نیز محبوب است. واتیکان تمبرهای مخصوص به خود را منتشر می‌کند.

واتیکان نیروهای مسلح ندارد. دفاع نظامی واتیکان بر عهده‌ی کشور ایتالیا است.

پاپ، کاردینال‌ها، اعضای گارد سوئیس و روحانیون پاسپورت‌های خود را از شهر واتیکان دریافت می‌کنند.

واتیکان هیچ هیئت دیپلماتیکی به آن شکل رایج ندارد؛ روابط خارجی توسط سریر مقدس اداره می‌شود.

امکان پرداخت حدود ۸٪ از مالیات سالانه‌ی مردم ایتالیا به واتیکان وجود دارد.

یونسکو شهر واتیکان را به‌عنوان یک میراث جهانی یونسکو معرفی کرده، تنها میراثی که خود یک کشورِ کامل است.

حقایقی درباره‌ کشور واتیکان که نمی‌دانستید

موزه‌های واتیکان که در سرتاسر جهان شناخته شده‌اند، ۹ مایل طول دارند. باور بر این است که دور زدن کامل در این حلقه حتی اگر فقط یک دقیقه برای تماشا و تحسین هر اثر نقاشی وقت صرف کنید، چهار سال طول می‌کشد.

ایوانی که پاپ برگزیده‌ی جدید می ایستد ایوان نیایش (Loggia of the Benediction) نام دارد. دعای اول به نام «به شهر و به جهان» (Urbi et Orbi) توسط پاپ از بالای این ایوان قرائت می‌شود و میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان به آن گوش می‌دهند.

زبان‌هایی که مردم واتیکان به آن مکالمه می‌کنند شامل لاتین، ایتالیایی، فرانسوی و انگلیسی است. واتیکان بالاترین میزان سواد یعنی ۱۰۰% را به خود اختصاص داده است.

البته جالب است که هیچ زبانی به‌عنوان زبان رسمی کشور تحت قانون اعلام نشده است.

گفته می‌شود که پس از پاپ لئو، پاپ خوآن به مقام رسید. البته پاپ خوآن در حقیقت یک زن بود که در زمان حضور خود در مقام پاپ مورد تجاوز قرار گرفته و باردار می‌شود. طی یک راهپیمایی از کلیسای بازیلیکای سن پیتر تا بازیلیکای لاتران وی در یک کوچه‌ی باریک وضع حمل کرده و با افشا شدن این موضوع کشته شده و در همان جا دفن می‌شود.

واتیکان سیتی پایتخت کشور واتیکان است.

نوع  حکومت غالب در این کشور در حال حاضر اتوکراسی (حکومت مطلق استبدادی) است. قدرت تام در اختیار پاپ است. البته هیئتی از نمایندگان به نام مجلس Curia نیز به پاپ کمک می‌کنند.
رم پایتخت ایتالیا به‌طور کامل واتیکان را احاطه کرده است.

هنوز امکان استفاده از زبان لاتین برای کاربران عابربانک در واتیکان برای انجام تراکنش‌ها وجود دارد. بانک واتیکان تنها بانک در سرتاسر جهان است که از زبان لاتین استفاده می‌کند.

نیروهای نظامی واتیکان در حال حاضر گارد سوئیس جامه‌ی اسقفی است که بیشتر با نام گارد واتیکان شناخته شده و در اصل نقش محافظ‌های شخصی پاپ را بر عهده دارند.

حقایقی درباره‌ کشور واتیکان که نمی‌دانستید 

تمامی این حقایق جالب توجه، ضرورت دیدن از شهر واتیکان را برای دوست‌داران فرهنگ و معماری ثابت می‌کند. در سفر به این شهر مراقب کیف‌های پول‌ خود باشید. این شهر به‌دلیل میزان جرایم ۹۰٪ درصدی شناخته شده است. البته اجازه ندهید این مسئله مانع لذت بردن شما از تمامی هنرهای منحصر‌به‌فرد این شهر شود.

با مشاهده این نکات شاید دلتان بخواهد به واتیکان سفری داشته باشید. برای داشتن سفری راحت و بدون دردسر، تور ایتالیا را در کجارو می‌توانید از آژانس‌های معتبر گردشگری تهیه کرده و به واتیکان سفر کنید.

پایان پیام/ص

نویسنده: سعیده واقعی

 

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.