خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

راهیابی اولین زن محجبه به پارلمان اسرائیل

اولین زن مسلمانِ محجبه از اقلیت “مردم عرب اسرائیل” در انتخابات هفته گذشته به پارلمان اسراییل (کنست) راه یافت.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، راهیابی این زن محجبه به پارلمان اسرائیل با کسب بزرگترین پیروزی لیست انتخاباتی احزاب عربی اسرائیل در پارلمان صورت گرفت. این لیست موفق به کسب ۱۶  کرسی در “کنست” شد.

“ایمان یاسین خطیب” ۵۵ ساله در این لیست با کسب پانزدهمین جایگاه، به یکی از ۱۲۰ نماینده کنست تبدیل شد.

بیشتر جمعیت “عرب‌های اسرائیل” در انتخابات گذشته به ائتلاف احزاب عربی رای دادند. آنها در اسرائیل در اقلیت هستند و ۲۱ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند. این جمعیت هویت فلسطینی و شهروندی شناسنامه‌ای اسرائیلی دارند. جمعیت اسرائیل ۹ میلیون نفر است و با توجه به گزارش نیویورک تایمز حدود ۱٫۸ میلیون نفر آنها “عرب اسرائیل” یا فلسطینی تبار هستند. اکثر عرب های فلسطینی، مسلمان اند و بقیه مسیحی یا دیگر ادیان و مذاهب را دارند.

ایمان یاسین خطیب مادر ۴ فرزند است و قبل از ورود به پارلمان در روستای “جلیله” از توابع  شهر “ناصریه”  در شورای مرکزی شهر کار می‌کرد. این منطقه شهری است که حضرت عیسی در آن بزرگ شده و در آن زندگی کرده است.

مردم در خیابان‌های ناصریه به “خطیب” تبریک می‌گویند و خواهان گرفتن عکس سلفی با او هستند. خطیب نیز با ژست‌های مختلف عکس می‌گیرد.

ایمان خطیب در حال گرفتن عکس سلفی با یکی از طرفدانش در خیابان‌های ناصریه/ عکس: رویترز
ایمان خطیب در حال گرفتن عکس سلفی با یکی از طرفدانش در خیابان‌های ناصریه/ عکس: رویترز

او در باره حجابش گفت: به هر حال حجاب توجه مردم را به خود جلب می‌کند. اما چیزی که واقعا اهمیت دارد توانایی و ظرفیت پیشرفت جامعه ماست.

او در این باره افزود: گاهی احساس می‌کردم حجاب من احساسات ضداسلامی در اسرائیل را بر می‌انگیزد. جایی که بیشتر ۹ میلیون نفر جمعیت آن یهودی هستند.

خطیب گفت: به خاطر حجاب چالش‌های زندگی‌ام سخت‌تر از معمول بودند. اما اینک از مردم می‌خوام فراتر از حجاب به موضوعات نگاه کنند.

اقلیت عرب‌های اسرائیل، در اصل فلسطینیانی هستند که پیش از اعلام موجودیت اسرائیل در سال ۱۹۴۸ تحت استعمار عثمانی و پس از آن بریتانیا زندگی می‌کردند.

اکثریت مردم عرب اسرائیل مسلمان هستند و در میان آنها مسیحی و “دروز”ی نیز دیده می‌شود. ویکی‌پدیا در تعریف دروز می‌نویسد “دُروز” یک انجمن یا فرقه مذهبی بر پایه علوم خفیه و یکتاپرستی است.

بسیاری از مردم عرب اسراییل  از تبعیض در حوزه‌های بهداشت، آموزش و مسکن بین مردم عرب و یهودیان شکایت دارند. برخی از رهبران عرب اسرائیل نیز بنیامین نتانیاهو را به تحریک عرب ها در دوران انتخابات اخیر متهم کرده‌اند.

حزب لیکود نتانیاهو بر این باور است که سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد شِکل (واحد پول اسراییل و معادل ۴٫۳۴ میلیارد دلاری) برای بخش عرب‌های اسراییل بزرگترین سرمایه‌گذاری تاریخ در اسرائیل تا کنون بوده است. (شِکل واحد پول اسراییل است).

میزان مشارکت مردم عرب اسرائیل در انتخابات گذشته به ۶۴٫۷ درصد رسید که بالاترین سطح مشارکت در ۲۰ سال گذشته به شمار می‌آید. لیست ائتلافی این جمعیت نیز توانست دو کرسی بیشتر نسبت به انتخابات سپتامبر گذشته به دست آورد.

لیست انتخاباتی احزاب عرب اسرائیلی موفق به کسب سومین جایگاه کنست پس از دو حزب “لیکود نتانیاهو و “آبی و سفیدها”ی بنی گانتز شد. با این وجود تاثیرگذاری این حزب کم خواهد بود زیرا هیچ‌کدام از اعضای لیست احزاب عرب به کابینه اسرائیل ملحق نشدند.

تحلیل‌گران عصبانیت عرب‌های اسراییل نسبت به اتحاد و دوستی نتانیاهو و دونالد ترامپ را دلیل افزایش مشارکت مردم عرب اسرائیل در سومین انتخابات یک سال گذشته می‌دانند.

“خطیب” یکی از ۴ زن قانون‌گذار در میان لیست اعضای مشترک کنست است. او به جناح اسلامی ” Ra’am” یا “لیست عربی مشترک” وابسته است و برای خدمات و حقوق بیشتر مردم عرب اسرائیل تلاش می‌کند. او همچنین از تشکیل دولت مستقل فلسطین نیز حمایت می‌کند.

او گفت: آگاهی در بین زنان عرب افزایش یافته و آنها از قدرت‌های مشارکت خود آگاه شده‌اند.

“خطیب” خطاب به زنان افزود: همواره راهی وجود دارد. همیشه یک امکان شکل می‌گیرد. پس آرزوهای خود را محدود نکنید.

منبع: عصر ایران

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.

1 نظر
  1. Amin می گوید

    خیلی هم خوب..،