خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

شیعه با عقل و اعتدال گره خورده، پس این تندروی‌ها از کجا آمده؟

شیعه با عقل گره خورده و عقل، چیزی جز اعتدال به همراه ندارد، این تندروی‌ها نتیجه نشنیدن آن حرف‌هایی است که سی سال اینگونه گفته شد.

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)، درپی تجمع غیرقانونی برخی از افراد در حرم حضرت رضا(ع) و اطراف حرم حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام سید ابوالحسن نواب؛ رییس دانشگاه ادیان و مذاهب در یادداشت کوتاهی ضمن اشاره به پیشینه کهن عقلانیت و اعتدال در شیعه، به زمینه بروز چنین افراطی‌گری‌هایی اشاره می‌کند و می‌نویسد:

«امروز بیش از سی سال است (بعد از رحلت امام) که ما در قم فریاد اعتدال سر می‌دهیم و می‌گوییم قم به‌عنوان مرکز عقلانیت شیعه باید راه عقل و اعتدال را پیش بگیرد. ولی چه کنیم که از همین دو کلمه عقل و اعتدال هم سوء استفاده زیاد می‌شود، والا شیعه از ابتدا با عقلانیت شیخ مفید(ره) بزرگ شده و اکثر فلاسفه جهان اسلام نیز از شیعیان هستند.

شیعه با عقل گره خورده و عقل، چیزی جز اعتدال به همراه ندارد، این تندروی‌ها نتیجه نشنیدن آن حرف‌هایی است که سی سال اینگونه گفته شد؛ «الْیَمِینُ وَ الشِّمَالُ مَضَلَّهٌ وَ الطَّرِیقُ الْوُسْطَى هِیَ الْجَادَّهُ»؛* چپ و راست و تندروی‌ها همه به ضرر و زیان است و راه اعتدال و وسط آن راهی است که انسان را به مقصد می‌رساند.

خیلی از کسانی که امروز مجبوراً به اعتدال روی آورده اند، کسانی هستند که تا دیروز فریاد افراطی‌گری را سر می‌دادند، ولی ما از دست آنها گله مند نیستیم، چون ماهی را هر وقت از آب بگیرند تازه است، ولی باید بدانند این حرکات و این افراط‌ها نتیجه کاشت ده سال قبل خودشان است که الان دارند درو می‌کنند، نتیجه درس‌ها و بحث‌ها و منبرهای تندی است که ده سال قبل ارائه داده اند.

از امروز باید آگاه باشند که هر تندروی ثمرات منفی دارد…

من از دوستان خواهشمندم که افراد و گروهها را، حتی تندروها را به این و آن تشبیه نکنند. چرا کسانی که به در حرم حضرت معصومه(س) رفتند را به کسانی‌که در خانه حضرت زهرا(س) را آتش زدند، تشبیه می‌کنند؟

این خودش افراط است!

ما باید زبان نصیحت و عقلانیت و اعتدال را زبان همیشه خودمان بدانیم…»

* نهج البلاغه صبحی صالح، ص۵۸.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.