خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

واکنش‌ها به حملۀ داعش به معبد اهل هنود و سیک در کابل

حمله «داعش» به معبد اقلیت‌ اهل هنود و سیک در کابل موجی از واکنش‌های ملی و جهانی را در پی داشته و از وقوع حملات سیستماتیک و هدف‌مند به اقلیت‌های مذهبی به شدت ابراز نگرانی شده است.

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)؛ حمله مهاجمان تروریست «داعش» به معبد اقلیت‌ اهل هنود و سیک در کابل که در آن ۲۵ تن کشته و ۸ نفر زخمی شدند، موجی از واکنش‌های ملی و جهانی را در پی داشته است و بسیاری از شخصیت‌های سیاسی، نهاد های بین المللی و برخی از کشورهای جهان آن را محکوم کردند.

سازمان عفو بین‌الملل حمله بر “اقلیت سیک و اهل هنود” را ناامیدکننده و شوکه‌کننده خوانده است. این سازمان در اعلامیه‌ای گفته است که مقام‌ها وظیفه دارند از اقلیت‌ها و مکان‌های عبادتشان در افغانستان محافظت کنند. این سازمان تاکید کرده است که عاملان مشکوک این رویداد باید از طریق محاکمات عادلانه و بدون مراجعه به “مجازات اعدام” پاسخگو باشند.

وزارت خارجۀ هند نیز این حمله را ناجوانمردانه خوانده و اعلام آمادگی کرده است که آن کشور آماده است تا تمام کمک‌های ممکن را به خانواده‌های آسیب دیده جامعه هندو و سیک افغانستان ارایه دهد.

وزارت خارجۀ پاکستان با نشر اعلامیه‌ای نیز گفته است که این حملات “نفرت‌انگیز” هیچ توجیه سیاسی، مذهبی یا اخلاقی ندارند: “همه مکان‌های عبادت مقدس هستند و حرمت آنها باید در همه زمان‌ها رعایت شود”.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با محکوم‌کردن حمله افراد مسلح بر یک عبادت‌گاه هندوها در شهر کابل از ادامه حملات سیستماتیک و هدف‌مند بر اقلیت‌های مذهبی در آن کشور به شدت نگرانی کرده است. این کمیسیون با استناد بر قوانین ملی و بین‎المللی در حمایت و محافظت از اقلیت‌های مذهبی، از دولت افغانستان خواسته است که برای تامین امنیت و حقوق این گروه آسیب‌پذیر، اقدام جدی را روی دست گیرد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل نیز با انتشار بیانیه‌ای، حمله تروریستی به معبد سیک‌ها در شهر کابل را محکوم کرد. در بیانیه سفارت ایران آمده است: سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان حمله تروریستی روز چهارشنبه ۶ حمل ۱۳۹۹ توسط مهاجمان مسلح علیه معبد هندوها در شهر کابل که طی آن عده‌ای از شهروندان سیک افغانستان کشته و زخمی‌شده‌اند را به شدت محکوم و همدردی خود را با خانواده‌های قربانیان این حادثه دردناک اعلام می‌نماید.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.