خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

انتقادات تند مسیح مهاجری از سریال پایتخت / چرا به بهانه شادکردن مردم با اعتقاداتشان بازی می‌شود؟

مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی از سریال پایتخت انتقاد کرد.

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)؛ در یادداشت حجت الاسلام و المسلمین مسیح مهاجری آمده است؛

شرایط در خانه ماندن به دلیل‌ جلوگیری از گسترش ویروس کرونا که پیش آمد، مسئولین به رئیس رسانه ملی توصیه کردند با تولید و پخش برنامه های شاد، کاری کند که‌ مردم سختی در خانه ماندن را کمتر احساس کنند.

گویا مسئولین نمی دانندکه تلویزیون خودش‌ نزده می رقصد، حالا که این توصیه را کرده اند، ملت، گرفتار خوش‌رقصی‌های تلویزیون شده و نمی داند چه کند!

مجموعه‌ تلویزیونی پایتخت، علاوه بر ایرادهای زیادی که به خاطر محتوای ضدفرهنگی دارد، حالا به جان دین و خانه خدا و حج هم افتاده و به بهانه طنزپردازی، عالی ترین جلوه های مناسک دینی را هم به تمسخر گرفته است. در تخصص من نیست که‌ با زبان هنر وارد جزئیات موضوع شوم، ولی به عنوان یک بیننده تلویزیون‌ که دلم می خواهد همواره رسانه ملی مروج ارزش های دینی و تقویت کننده سنت های ملی و بنیان های فرهنگی و اعتقادی باشد، وقتی صحنه های بازگشت بازیگری که در نقش فرد به حج رفته بود را دیدم،در پیشگاه شهدا و جانبازان دفاع مقدس و تمام انسان های خدا باور احساس شرمندگی کردم.

تمسخر خانه خدا با تعبیر “منزل خدا”، جعل عنوان “خانه شیطان” برای جمرات، بازی سخیف با آب زمزم، بازگشت از حج اول با سر نتراشیده ولی زخم شده در اثر رمی جمرات و…بعضی موارد آشکار ستیز با دین در یکی از قسمت های این مجموعه تلویزیونی است. البته هنوز جوابی برای این سوال هم یافت نشده که بعد از سرنگونی رژیم شاهی و استقرار نظام جمهوری اسلامی،مگر باز هم در ایران تخت شاهی داریم که نام این‌ مجموعه را “پایتخت” گذاشته اند؟

واقعا آیا قرار است ما با بودجه بیت المال، دین ستیزی را ترویج کنیم؟ این کار را که آنهمه شبکه های ماهواره ای خارجی انجام می دهند. راستی اگر دشمنان اسلام و نظام‌ جمهوری اسلامی صدها میلیارد تومان هزینه می کردند می توانستند با استفاده از رسانه ملی ما چنین اهانت هایی را به مقدسات دینی بکنند؟

نمی خواهم کارهای مفید رسانه ملی را نادیده بگیرم، ولی سوال اساسی اینست که چرا به بهانه شاد کردن مردم، با اعتقادت آنها بازی می شود؟ بهانه هائی از قبیل سرگرم کردن مردم و پاسخ به خواسته مردم هم که همواره از ابزارهای توجیه مسئولین‌ رسانه ملی است، نمی تواند افاقه کند زیرا همه می دانند که رسانه ملی همانطور که امام‌خمینی فرمودند باید مثل دانشگاه عمل‌ کند یعنی تاثیرگذار باشد نه تاثیرپذیر.

پاسخ محمد مهاجری به حجت‌الاسلام مسیح مهاجری در باره سریال «پایتخت»

برادر گرانقدرم جناب حجت الاسلام والمسلمین مسیح مهاجری در یادداشتی به نقد سریال پایتخت پرداخته و صداوسیما را بدلیل استفاده از بیت المال برای بخشهایی از آن نکوهش کرده است.
ایشان در یادداشت خود[اینجا] بخشهایی از این مجموعه تلویزیونی را تمسخر دین و مناسک حج خوانده است.

ذیلا دوسه نکته را عرض می کنم:

محمد مهاجری
محمد مهاجری

۱-  بعضی عزیزان که وظیفه شان تبیین معارف دینی است در روزهای کرونایی بدنبال کشف خواص روغن گل بنفشه و عنبرنسارا برای معالجه این بیماری اند. عده ای دیگر هم طناب به کمر خود بسته اند و رفته اند ته چاه آخرالزمان که از کرونا چندتا علائم ظهور صید کنند. خب در چنین شرایطی معلوم است بازار دست چه کسانی می افتد.

۲- اگر روال گذشته پابرجا باشد این سریال با بودجه صداوسیما ساخته نشده و موسسه ای در خارج از تلویزیون آن را ساخته و  صداوسیما آن را یک آگهی می بیند. در کنار دیگر آگهی ها که پولش را می گیرد و به بهشت وجهنمش کاری ندارد و فقط “به فرموده” پخش می کند. و این موسسه هرچه بسازد بی نقص و مصداق این مصرع است:”فحش از دهن تو طیبات است”. ضمنا انشالله هزینه اش را بیت المال نمی دهد و همان ۲۰دقیق آگهی اول و وسط سریال خرجش را درمی آورد.

۳- اگر همین محتوایی که در “پایتخت” نمایش داده می شود مثلا در سینما یا سینمای خانگی پخش می شد ، خدا می داند الان چه الم شنگه ای برپا بود. آن  دیالوگی که حجاب مقنعه ای هما به “شست پایی که از سوراخ جوراب بیرون زده” تشبیه می شود، اگر در هر فیلمی جز این نمایش داده می شد الان محشر کبری داشتیم و این کار ، نتیجه نفوذ افراد  لامذهب و سلبریتی های بی حیا و تحت تاثیر فیلمهای قبل از انقلاب و … معرفی می شد اما فعلا قرار نیست چنین شود.

۴- برای بیرون آمدن مطلب از تلخی، این قصه طنز را برای جناب مسیح مهاجری یادآوری می کنم:
فردی پیش روحانی محل رفت و گفت: من برای تامین معیشت چند یتیم ، جلوی یک مشروب فروشی با صدای بلند تبلیغ می کنم و مردم را به خرید دعوت می کنم. حکم شرعی این کار من چیست. روحانی که دریافته بود او برای کار خلاف خود دنبال توجیه شرعی آمده پوزخندی زد و گفت: صاحب مغازه سودش را می برد،مشتریها هم حال مشروب را می برند، بچه یتیم ها هم از گرسنگی نجات می یابند. و تو می مانی و یک دهان گشاد!

حال صداوسیمای ما هم این وسط مثل همان دادزن است.

۵- عیب می جمله بگفتی هنرش نیز بگوی. انصافا بازی نقی و ارسطو و فهیمه و بهتاش و… فوق العاده نیست؟!

منبع ایکنا - خبرآنلاین
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.