خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پاسخ آیت الله العظمی سیستانی به سؤالاتی در خصوص تدفین و تکفین جان باختگان کرونا

دفتر آیت الله سید علی سیستانی به سؤالاتی در خصوص تدفین و تکفین جان باختگان بر اثر ویروس کرونا پاسخ گفته اند : اگر به خاطر ترس از انتقال ویروس کرونا، امکان انجام غسل میّت فراهم نشود. امّا اگر امکان انجام تیمم با دست حتی اگر با دستکش وجود داشته باشد، باید انجام گیرد…

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)؛ دفتر آیت الله سید علی سیستانی به سؤالاتی در خصوص تدفین و تکفین جان باختگان بر اثر ویروس کرونا پاسخ گفته و اشاره کرده اند: اگر امکان غسل و تیمم میّت وجود نداشته باشد، بدون آن ها دفن شود.

متن استفتائیه و پاسخ آن به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

دفتر آیت الله سید علی سیستانی

سلام علیکم و رحمه الله و برکاته

سؤال: آیا فرد مسلمانی که بر اثر ویروس کرونا فوت شده است، باید مانند دیگر مردگان غسل داده شود یا تیمم کفایت می کند؟ کادر پزشکی جنازه میّت را در کیسه های مخصوص که با مواد شیمیایی نگهدارنده همراه است قرار می دهند و اجازه نمی دهند قبل از دفن این کیسه ها باز شود، در این صورت اگر مقامات اجازه ندهند که تیمم بر آن انجام شود، چه کار باید کرد؟

پاسخ: اگر به خاطر ترس از انتقال ویروس کرونا، امکان انجام غسل میّت فراهم نشود. امّا اگر امکان انجام تیمم با دست حتی اگر با دستکش وجود داشته باشد، باید انجام گیرد و اگر تیمم امکان پذیر نباشد یا مقامات مربوطه مانع شوند، بدون غسل و تیمم دفن شود.

سؤال: اگر حنوت میّت و مالیدن کافور به نقاط هفتگانه سجده فراهم نباشد، آیا جایگزینی برای آن وجود دارد؟

پاسخ: در این صورت حکم حنوط ساقط می شود و جایگزینی برای آن نیست.

سؤال: آیا کفن کردن میّت با سه پارچه واجب است؟ اگر مقامات اجازه بازگشایی کیسه ای که میت در آن قرار دارد را ندهند تا کفن شود، تکلیف چیست؟

پاسخ: تکفین میّت با پارچه سه تکه واجب است، حتّی اگر از روی کیسه باشد و اگر امکان تکفین با تمامی این تکه های سه گانه وجود نداشته باشد، باید با هر آنچه که از این موارد میّسر است انجام گیرد مثل ملافه ای که تمامی بدن را می پوشاند.

سؤال: در برخی از کشور های غیر اسلامی، جنازه فوت شدگان ویروس کرونا سوزانده می شود. آیا سوزاندن جسد مسلمان جایز است یا خانواده آنان باید تا آنجایی که می توانند مانع آن شوند؟

پاسخ: سوزاندن جسد مرده مسلمان جایز نیست و خانواده میّت و دیگران باید مانع آن شوند و بر دفن میّت مطابق آنچه در شرع حنیف واجب شده، اصرار ورزند.

سؤال: حکم قرار دادن میّت در تابوت و دفن کردن آن به همراه تابوت در قبر چیست؟

پاسخ: جایز است، امّا باید این امکان باشد که میّت به همان صورت که روی خاک قرار می گرفت، در تابوت به پهلوی راست خوابانده شود و صورتش به سمت قبله باشد.

سؤال: متخصصان می گویند، این امکان وجود دارد که متوفیان ویروس کرونا در قبرستان متعارف کشور دفن شوند و نیازی به اجرای اقدامات ویژه از نظر عمق قبر یا غیر آن نیست؛ چرا که این ویروس برای زنده ماندن بر سلول های زنده تکیه دارد و بعد از مرگ بیمار، این ویروس تا ساعاتی زنده می ماند، اما راهی برای خروج پیدا نمی کند و از بین می رود. پس انجام دستور العمل های پزشکی در روند انتقال جنازه بیمار و دفن آن با پوشیدن دستکش های طبی و ماسک های فیتلر دار و امثال آن کافی است و بعد از دفن میّت، هیچ نگرانی در خصوص انتقال بیماری به دیگری وجود ندارد.

در این صورت اگر از دفن جان باختگان ویروس کرونا در قبرستان های عمومی کشور -حتی در مکانی دور از سایر قبور – چلوگیری شود و بر خلاف وصیت میّت یا خواسته خانواده آن باشد، حکم آن چیست؟

پاسخ: در فرض مسئله جلوگیری از دفن میّت در قبرستان های عمومی جایز نیست و مقامات ذیربط باید روند تدفین را تسهیل بخشند.

۳ شعبان ۱۴۴۱ هـ ق

دفتر آیت الله سید علی سیستانی

منبع حوزه
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.