خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

چرا کتاب انسان ۲۵۰ ساله را اروپایی‌ها باید بخوانند؟

جعفر بلال،‌ نویسنده جوان آلمانی در یادداشتی تحلیلی که برای سایت offenkundiges نوشته، به توصیف و تحلیل بخش‌های مهمی از کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» پرداخته است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)؛ «انسان ۲۵۰ ساله» منتخبی از بیانات مقام معظم رهبری درباره زندگی سیاسی و مبارزاتی ائمه و امامان شیعه است. این کتاب که چندی پیش، توسط انتشارات اسلامیکا به آلمانی ترجمه و منتشر شده است، به این نکته مهم اشاره دارد که زندگی امامان شیعه علی‌رغم تفاوت‌های ظاهری، در مجموع یک حرکت مستمر و طولانی است که ۲۵۰ سال ادامه پیدا کرده است.

جعفر بلال که در هامبورگ به تحصیل مشغول است، در توصیف کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» نوشته است: «زندگی دوازده امام معصوم که جانشینان اصلی پیامبر اکرم(ص) بوده‌اند، الگویی برای شیعیان است. این در حالی است که زندگی هیچ‌یک از امامان معصوم در ظاهر شبیه به یکدیگر نیست. به همین‌دلیل، این شائبه برای ما مطرح می‌شود که شاید آن‌ها با یکدیگر اختلاف عقیده داشته‌اند.

به طور مثال روایتی از روز نهم ذی حجّه وجود دارد. در این روز زائران بیت خدا، وظیفه دارند از موقع ظهر تا غروب آفتاب در سرزمین عرفه«وقوف» کنند و تأکید شده است که زائران، به دعا و مناجات با خدا بپردازند. یکی از همراهان امام حسن(ع) و امام حسین(ع) روایت کرده که در این روز به خیمه امام حسین(ع) وارد شده است. او نقل کرده که آن حضرت همراه اصحاب خویش روزه بوده‌اند و دعا می‌خواندند. او کمی بعد وارد خیمه امام حسن(ع) می‌شود و با تعجب می‌بیند که در خیمه امام حسن(ع) سفره‌ها باز است و زائران بیت خدا در آنجا مشغول خوردن و آشامیدن هستند.

این شخص از اینکه یکی از امامان روزه است و یکی دیگر مشغول خوردن طعام شده،‌ بسیار متعجب می‌شود و دغدغه‌اش را با امام حسن(ع) در میان می‌گذارد. آن حضرت نیز می‌فرمایند که خداوند، اهل بیت را برای اعمال و سیاست مردم، الگو قرار داده است. چنانچه من و برادرم هر دو روزه می‌گرفتیم، افرادی که نتوانسته بودند، روزه بگیرند، احساس حقارت می‌کردند، ولذا من با برادرم حسین قرار گذاشتیم که اینگونه عمل کنیم، تا هیچ‌کس آزرده نباشد. افطار کردن من به خاطر مردم و روزه گرفتن برادرم حسین نیز به خاطر مردم است.»

بلال در ادامه یادداشت خود درباره ضرورت توجه به زندگی ائمه اطهار نوشته است: «خواندن این روایت، می‌تواند به رفع شائبه‌های پیش‌آمده برای ما کمک کند. ما باید بدانیم که امامان معصوم هیچ‌گاه خلاف عقاید یکدیگر عمل نکرده‌اند. آن‌ها همواره راه یکدیگر را ادامه داده‌اند و هر یک براساس مقتضیات زمان تصمیم‌گیری کرده‌اند. البته شاید برای برخی باز هم این سوال پیش آید که چگونه یک امام صلح را انتخاب کرده و دیگری به میدان جنگ رفته است؟

امام خامنه‌ای در کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» به خوبی به این سوال و سوالات مشابه آن پاسخ داده‌اند. این کتاب مجموعه‌ای از بیانات ایشان است. رهبر ایران معتقدند که باید زندگی ائمه اطهار را که ۲۵۰ سال طول کشیده، زندگی یک انسان به حساب بیاوریم. از نگاه ایشان، ائمه از هم جدا نیستند، بلکه کلهم نور واحد هستند. حتی انسانی که هدف مشخصی را دنبال می‌کند، ممکن است در شرایط مختلف، تصمیمات متفاوتی بگیرد.

امامان نیز بر همین اساس رفتار کرده‌اند. تصمیمات امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نمونه خوبی برای این امر است. امام دوم شیعیان با معاویه صلح کرد. زیرا او قدرت نظامی کافی برای جنگ با معاویه را نداشت و در صورت جنگیدن، آسیب زیادی به شیعیان وارد می‌شد. روشن است که هر کدام از امامان معصوم در آن زمان همین تصمیم را می‌گرفتند. در مقابل، امام حسین(ع) با یزید وارد جنگ شد. یزید مردی عیاش و ظالم بود که همه احکام اسلامی را زیر پا می‌گذاشت. بنابراین امام حسین(ع) هیچ راهی جز جنگیدن با یزید نداشت. او نمی‌توانست با چنین فردی صلح کند.»

این جوان آلمانی در ادامه به توصیف بیشتری از کتاب پرداخته است: «براساس کتاب “انسان ۲۵۰ ساله” زندگی و تصمیمات ائمه را نباید جدا از یکدیگر در نظر بگیریم. پیامبر اکرم(ص) و ۱۲ امام معصوم، هدفی مشترک داشتند و همگی در طول ۲۵۰ سال، برای تحقق آن فعالیت کردند. با این وجود، ائمه براساس شرایط اجتماعی و سیاسی زمان خود، تصمیمات متفاوتی گرفته‌اند. حضرت محمد(ص) بذری را کاشته است و امامان آن را به درختی پربار بدل کرده‌اند. این یک واقعیت است که تصمیمات درست و دقیق ائمه اطهار باعث حفظ اسلام شده است.»

او همچنین در بخش دیگری از یادداشت خود به اهمیت و ضرورت فقهای اسلامی در زمان غیبت امام مهدی(عج) اشاره کرده است: «در زمان غیبت امام داوزدهم، فقها وظیفه دارند که ما دانشجویان رشته‌های مختلف اسلامی را آموزش دهند. وقتی ما به عنوان دانشجو الهیات اسلامی در اروپا آموزش ببینیم، می‌توانیم به شناخت دین‌ اسلام در کشورهای اروپایی کمک کنیم. متاسفانه در حال حاضر ما در آلمان با مشکلات زیادی روبرو هستیم. محققان و دانشجویان حوزه اسلامی دانش کافی ندارند و فقهای اسلامی در این کشور به زبان آلمانی مسلط نیستند.

به همین دلیل جوانان و دانشجویان مسلمان با سوالات زیادی روبرو می‌شوند که جوابی برای آن‌ها پیدا نمی‌کنند. در این شرایط، خواندن کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» می‌تواند کمک زیادی باشد. این کتاب به ما نشان می‌دهد که جوانان مسلمان تا زمان ظهور امام دوازدهم، وظایف زیادی برعهده دارند. ما باید تمام توان خود را به کار بریم تا دین اسلام حفظ شود و ظلم و ستم در جهان از بین برود. این هدف تمام ائمه‌اطهار در طول ۲۵۰ سال زندگی‌شان بوده است.»

منبع رایزنی فرهنگی ایران در هامبورگ آلمان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.