خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

عید پاک در ایام کرونا: تنهایی پاپ و نافرمانی مذهبی‌های آمریکا

پاپ فرانسیس رهبر کلیسای کاتولیک، به دلیل شیوع ویروس کرونا، مراسم “جمعۀ مقدس” را بدون حضور مردم برگزار کرد.

به گزارش ردنا (ادان نیوز)؛ روز جمعه ١٠ آوریل/٢٢ فروردین، پاپ فرانسیس رهبر کلیسای کاتولیک، مراسم “جمعۀ مقدس” را بدون حضور مردم برگزار کرد.

اکثر مسیحیان جهان مراسم ایام پاک امسال را به دلیل شیوع ویروس کرونا، در مقابل تلویزیون یا کامپیوتر می‌گذرانند. بر خلاف سالهای گذشته، مردم در میدان بزرگ واتیکان جمع نشدند و پاپ فرانسیس مراسم را در تنهایی به جا آورد. اما در برخی ایالات آمریکایی، مؤمنان سنتی پروتستان همچنان تجمعات خود را برگزار می‌کنند و معتقدند که به لطف دعا و نیایش از شرّ کرونا در امان خواهند ماند.

روز جمعه ١٠ آوریل/٢٢ فروردین، پاپ فرانسیس رهبر کلیسای کاتولیک، مراسم “جمعۀ مقدس” را بدون حضور مردم برگزار کرد. اما هزاران نفر از معتقدان، مراسم را به طور مستقیم از شبکه‌های تلویزیونی و اینترنتی تماشا کردند. پاپ با اشاره به شیوع جهانی بیماری کووید ١٩ در نیایش‌های خود از خدا خواست که “انسانها را در ظلمت و در سایۀ مرگ رها نکند”.

سال گذشته این مراسم با شرکت ٢٠هزار نفر برگزار شده بود. “جمعۀ مقدس”، دو روز قبل از عید پاک است که همیشه با یکشنبه‌ مصادف است.

در کشورهای آمریکای لاتین که اهمیت بسیار زیادی برای ایام پاک قائلند نیز مردم مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کردند. در پاناما، اسقف کلیسای کاتولیک با هلی‌کوپتر از فراز شهر گذشت و برای اهالی طلب آمرزش کرد.

در یونان، کلیسای ارتدکس تا همین اواخر رسماً انکار می‌کرد که ویروس کرونا طی مراسم مذهبی و در کلیسا قابل سرایت باشد. اما سرانجام دولت یونان همۀ مراسم مذهبی را تعطیل کرد.

در برخی ایالات آمریکا، بخصوص بسیاری از کشاورزانی که سخت طرفدار دونالد ترامپ‌اند، مقررات خانه‌نشینی را رعایت نمی‌کنند. دو ایالت داکوتای جنوبی و آیووا به مناسبت فرا رسیدن ایام پاک، رسماً برای برگزاری مراسم نیایش جمعی فراخوان دادند.

البته کمتر از یک ماه قبل – روز ١۵ مارس – دونالد ترامپ نیز بعد از اعلام وضعیت اضطراری، در توئیتر نوشته بود که باید “روز دعای ملی” برگزار کرد.

خانم کریستی نوئم، فرماندار داکوتای جنوبی، تصمیم خود مبنی بر عدم رعایت مقررات “فاصله‌گذاری اجتماعی” را موجه دانست و گفت: “مردم خودشان مسئول امنیت خود هستند”. کریستی نوئم که ۴٨ سال دارد و جمهوری‌خواه است، به یک خانوادۀ بزرگ کشاورز تعلق دارد. او روز ٨ آوریل/٢٠ فروردین را “روز نیایش در سراسر ایالت” اعلام کرده بود تا مردم “برای پایان یافتن اپیدمی دعا کنند”.

فرماندار ایالت آیووا نیز روز بعد – ٩ آوریل – را روز “دعا برای پایان بیماری” اعلام کرد. وی که کیم رینولدز نام دارد، نوشته است: “در طول تاریخ، ساکنان آیووا صلح، توانمندی و اتحاد را به لطف دعا و نیایش به دست آورده‌ و همیشه خاضعانه از خداوند خواسته‌اند که به آنان تاب و توان مقاومت در روزهای سخت را عطا کند”.

فرماندار داکوتای شمالی نیز گفته است: “آنچه اهمیت دارد، چیزی نیست که دولت می‌گوید، بلکه کاری است که مردم می‌کنند”.

اما حتی در ایالاتی که فرمانداران وضعیت اضطراری برقرار کرده‌اند، برخی گروه‌های مذهبی سنتی با استناد به اصل “آزادی دین و مذهب” که در قانون اساسی آمریکا اصل بسیار مهمی است، از مقررات سرپیچی می‌کنند. در ایالت لوئیزیانا، صدها نفر، گاه با اتوبوس، در محل دعا و برای ادای مراسم جمعۀ پاک جمع شدند. یک کشیش پروتستان می‌گوید: “این مردم ترجیح می‌دهند که به جای زندگی کردن مثل زندانیان، به عنوان انسان‌های آزاد به کلیسا بروند و دعا کنند”. این روحانی که تونی اسپل نام دارد، یک هفته قبل به خاطر سرپیچی از مقررات بازداشت شده بود.

روزنامۀ واشنگتن پست از قول یک زن مذهبی نقل می‌کند که “ویروس فقط از ترس تغذیه می‌کند. اما من ایمان دارم و از هیچ چیز نمی‌ترسم”. در شهر مونرو (ایالت لوئیزیانا) نیز یکی از مؤمنان گفته است که “خون عیسی” او را از ویروس کرونا مصون نگاه می‌دارد.

منبع ار.اف.ای
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.