خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

درگذشت ارشدترین خاخام ایرانی‌تبار اسرائیل بر اثر کرونا

خاخام بخشی دورون به دلیل تبار ایرانی پدرش، که ۷ سال پیش از تاسیس رژیم اشغالی، از همدان به بیت المقدس مهاجرت کرده بودند، خود را ایرانی‌الاصل می‌دانست.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)؛ خاخام بخشی دورون، ۷۹ ساله که ریشه و تبار ایرانی داشت، شامگاه یکشنبه ۲۴ فروردین در بیمارستانی در اورشلیم/بیت‌المقدس درگذشت.

این خاخام یهودی به دلیل تبار ایرانی پدرش، که ۷ سال پیش از تاسیس رژیم اشغالی، از همدان به بیت المقدس مهاجرت کرده بودند، خود را ایرانی‌الاصل می‌دانست.

خاخام دورون در سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۳ مقام «ریشون لتسیون» را که ارشدترین جایگاه روحانیون یهودی محسوب می‌شود، به نمایندگی از یهودیان شرقی‌تبار در دست داشت و پس از آن نیز، نهادهای مذهبی و بنیادهای نیکوکاری متعدد را ریاست کرد.

بخشی دورون از اولین روحانیون سنتی بود که با ازدواج شهروندی در اسرائیل، خارج از چارچوب قوانین سخت‌گیرانه نهادهای مذهبی، موافقت کرد.

با وجود محبوبیت گسترده او در میان مذهبیون یهودی، آیین خاکسپاری‌اش دوشنبه ۲۵ فروردین در شرایط قرنطینه و با حضور چند تن از نزدیکانش در اورشلیم برگزار شد.

او بارزترین شخصیت در میان یهودیان مذهبی اسرائیل و جهان است که بر اثر کرونا فوت می‌کند؛ درصد ابتلای مذهبیون اسرائیل به کرونا حدود چهار برابر سایر شهروندان است.

منبع موسسه گفتگوی ادیان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.