خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ادیان توحیدی و بحران کرونا ویروس

اکنون چنین به نظر می‌رسد که این بیماری همه گیر فرصتی منحصر به فرد در اختیار رهبران ادیان مختلف قرار داده است تا برای تقویت جایگاه دین خود در میان پیروانشان اقدامی موثر انجام دهند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، بیماری همه گیر ویروس کرونا تاثیر گسترده‌ای بر جهان ادیان داشته است. این را می‌توان در سه بخش عمده مشاهده کرد: نگرش رهبران مذهبی، رفتار و سلوک پیروان آن‌ها و تلاش برای دادن معنای معقول و مذهبی به این بیماری همه گیر. در این بین رهبران مذهبی از رهگذر پاسخ به این بحران، به دنبال فرصتی برای تقویت ادیان خود هستند.

بیشترین تعداد قربانیان ویروس کرونا در اروپای غربی یعنی ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، انگلیس، آلمان، بلژیک و هلند بوده است. این‌‌ها همان کشور‌هایی هستند که در دهه‌‌های اخیر شاهد افزایش چشمگیر سکولاریزم یعنی جدایی دین از سیاست بوده‌اند.

اکنون چنین به نظر می‌رسد که این بیماری همه گیر فرصتی منحصر به فرد در اختیار رهبران ادیان مختلف قرار داده است تا برای تقویت جایگاه دین خود در میان پیروانشان اقدامی موثر انجام دهند. چنانکه پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌‌های جهان در پیام عید پاک خود در کلیسای تقریباً خالی سن پیترو واقع در واتیکان خواستار اتحاد جهانی برای رویارویی با شیوع ویروس کرونا و کمک به ملت‌های فقیر و همچنین کاهش تحریم‌‌های بین المللی شد.

هیچکدام از این‌ها اگرچه در حیطه وظایف او نیست، اما او از این فرصت برای بیان دیدگاه و تقویت جایگاه دین کمک گرفته است.

الیزابت، ملکه انگلیس، یک رهبر مذهبی نیست اگرچه رئیس نمادین کلیسای انگلستان است. او در پیام عید پاک امسال خود گفت: رستاخیز مسیح در اولین روز عید پاک به پیروانش امید و هدفی تازه بخشید و همه‌ی ما از آن در دل‌هایمان الهام می‌گیریم.

روحانی برجسته اهل تسنن، یوسف قرضاوی از تمام مساجد در سراسر دنیا خواست به منظور جلوگیری از شیوع بیماری کرونا اجتماعات مربوط به نماز‌های جمعه و جماعت را تعلیق کند.

ساموئل هیلمن، جامعه‌شناس یهودی ارتدوکس آمریکایی اعتقاد دارد از آنجا که دین یهود در زندگی جمعی معنا می‌یابد، نزدیکی افراد در جامعه برای لمس ارتباط روحانی با خدا بسیار مهم است. برای یهودیان ارتدوکس، قرنطینه یک خطر مذهبی است.

نتیجه آن که پیروان این عقیده افراطی بخشی از قربانیان ویروس کرونا را تشکیل می‌دهند.

این همان فرصت مغتنمی است که رهبران ادیان برای تقویت ادیان خود از آن بهره می‌برند.

نویسنده: دکتر مانفرد گرستنفلد Manfred Gerstenfeld از محققان ارشد مرکز BESA و رییس سابق کمیته‌ی کنترل مرکز امور عمومی اورشلیم.

منبع besacenter
خبرنگار سعیده خلیلی مطلق
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.