خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مرزبانِ تیخوانا نباشیم

استاد جامعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب در یادداشتی نوشت: در همراهی نهادهای دینی با ستاد مبارزه با کرونا مرزبانِ تیخوانا نباشیم

ردنا (ادیان نیوز) – مردی در طول سی سال، هر روز یک چرخ‌دستیِ پر از ماسه را حرکت داده و گذرگاهِ مرزی تیخوانا عبور می‌کرد.

بازرس گمرک هر روز ماسه‌‌ها را زیر و رو می‌کرد، اما نمی‌توانست هیچ کالای قاچاقی را بیابد. البته با این حال، او مطمئن بود که آن مرد با یک قاچاقچیِ دیگر در آن سوی مرز چیزی را معامله می‌کند. روزی که مأمور گمرک از خدمت بازنشسته می‌شد، از قاچاقچی خواست که فاش کند چه چیزی را و چگونه قاچاق می‌کرده است. قاچاقچی گفت: «چرخ‌دستی‌ها را! من خودِ چرخ‌دستی‌ها را قاچاق می‌کردم.»

این ماجرای طنز، نشان می‌دهد که خیلی از ما می‌توانیم مثل مرزبان تیخوانا باشیم و حقیقتی را در لابلای پاره‌ای نمایش‌ها گم کنیم. وقتی به دستور ستاد مبارزه با بیماری کرونا مسجدها، هیئت‌های مذهبی، و زیارت‌گاه‌ها تعطیل شد، شمار اندکی از شهروندان با انجام پاره‌ای کنش‌ها مخالفت خود را با این تصمیم نشان دادند.

همین نمایش‌ها واقعیّت پای‌بندی حوزه و نهادهای دینی، و گروه‌های مذهبی به تصمیم ستاد مبارزه با کرونا را از چشم‌ها نهان کرد.

حالا که گویا با فاصله‌گذاری اجتماعی قدری روادارانه‌تر برخورد می‌شود و بازارها و مراکز خرید باز هستند و سفرها تا اندازه‌ای بدونِ ممنوعیّت انجام می‌شوند؛ هنوز هم مساجد، هیئت‌ها و زیارت‌گاه‌ها بسته‌ هستند؛ ولی گروه‌های مذهبی بدون گله و اعتراض، به قانونی که وضع شده است وفادارند و مناسکِ ماه رمضان را در خانه بجا می‌آورند. اگر به تنگ‌چشمی مرزبان تیخوانا گرفتار نباشیم، باید بپذیریم که در میان گروه‌های مختلف اجتماعی و نهادهای مدنی، گروه‌های مذهبی، حوزه‌ی علمیّه، و نهادهای دینی بیش‌ترین همراهی را با ستاد مبارزه با کرونا داشته‌اند. این نشانه‌ی فروتنی نهاد دین در برابر واقعیّت اجتماعی است و باید آن را دید و ستایش کرد.

منبع کانال اخلاق در حوزه اجتماع
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.