خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مسلمانان آمریکا رمضان را چگونه می‌گذرانند؟

با شیوع کرونا و تعطیلی مساجد آمریکا، مسلمانان شهر دیترویت در ایالت میشیگان، راه‌های تازه‌ای برای برقراری ارتباط با یکدیگر و انجام مراسم‌ گروهی ماه رمضان یافته‌اند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، به طور معمول طی تعطیلات آخر هفته ماه رمضان در مرکز اسلامی دیترویت، با اذان مغرب و پایان روزه داری مردم زیر یک چادر بزرگ سفید، تزئین شده با چراغ جمع می‌شوند تا از خوردن غذاهای افطاری با خانواده و دوستان قبل از رفتن به مسجد لذت ببرند.

اما روزهای اول ماه رمضان امسال یک تعطیلات آخر هفته معمولی در ماه رمضان نیست. از آنجا که دستورالعمل ماندن در خانه، برگزاری اجتماعات را ممنوع کرده است، حضور روزانه در مساجد جای خود را به تماشای پخش زنده سخنرانی‌های دینی داده است. افطار با دوستان در رستوران‌های محلی، دیگر امکان‌پذیر نیست اما ممکن است افطارهای آنلاین با استفاده از نرم‌افزار «زوم» بتواند جایگزین ضیافت‌های جمعی افطار شود. مانند بسیاری از پیروان دیگر ادیان که آیین‌های مذهبی آنها به خاطر همه‌گیری کرونا به حالت تعلیق درآمده، با آغاز ماه رمضان مسلمانان با شرایط جدید سازگار شده‌اند.

مصطفی التورک، امام جماعت سازمان اسلامی آمریکای شمالی در وارن می‌گوید: من معتقدم پیوندهای خانواده‌ها محکم‌تر از قبل می‌شود و آنها قوی‌تر از گذشته ظاهر می‌شوند. در شرایطی که همه محدود شده‌اند، خانه‌ها تبدیل به مسجد خواهد شد.

وی افزود: رهبران مساجد در حال تطبیق با شرایط جدید هستند و از خانواده‌ها می‌خواهند همان کار را انجام دهند. سازمان اسلامی آمریکای شمالی از چند روز قبل از ماه رمضان که از پنجشنبه شب شروع شده کار آماده‌سازی خدمات مجازی و برطرف کردن اشکالات این فناوری را آغاز کرد.

التورک تصریح کرد: در آغاز همه‌گیری کرونا هنگامی که ما تعطیلی مسجد را شروع و لغو نمازهای جماعت را اعلام کردیم با قلبی شکسته به مسجد آمدم.

با وجود این تعطیلی، وی می‌گوید که هنوز احساس می‌کند پیوند او با جامعه مسلمانان این منطقه برقرار است و امیدهای زیادی برای دیگر روزهای ماه رمضان دارد. حدود ۱۵۰ نماز جمعه و خطبه آنلاین برای نخستین جمعه ماه رمضان اعلام شده است.

سفیان نبهان، مدیر اجرایی مرکز اسلامی دترویت می‌گوید: مانند سایر مساجد در میشیگان، مرکز اسلامی دیترویت برای نماز‌های روزانه بسته شده است اما این مرکز خدمات آنلاین را آغاز کرده است. این خدمات شامل تلاوت قرآن، سخنرانی‌های دینی و جلسات داستان‌گویی برای کودکان است. همچنین هنگام افطار در غروب، اذان پخش زنده می‌شود.

نبهان افزود: ما در تلاش هستیم حس رمضان را از طریق رسانه‌های اجتماعی به وجود آوریم تا مردم بتوانند روح این ماه را احساس کنند.

میکائیل صادق، امام جماعت مرکز اسلامی دیترویت هم گفت: روزه یک امر اجتماعی است اما علاوه بر آن یک مبارزه درونی و فرایند پاکسازی باطنی است؛ ماه رمضان هیچ‌گاه لغو نمی‌شود.

در شرایط بیکاری گسترده در طول همه‌گیری کرونا و تعطیلی بسیاری از مشاغل، مساجد در حال یافتن نیازمندان هستند. نبهان می‌گوید: قبل از آغاز ماه رمضان، مرکز اسلامی دیترویت بیش از ۱۰۰ هزار وعده غذایی رایگان در هفته را در شش مکان مختلف از جمله دیترویت و دیربورن ارائه می‌داد. در طول این ماه، توزیع غذا برای خانواده‌ها و افراد نیازمند ادامه خواهد یافت. وی افزود اگر چه این مسجد در ماه رمضان‌های گذشته هم وعده‌های غذایی توزیع می‌کرد اما امسال توزیع غذا سه برابر شده است.

مچهدی اسی، مدیر امور جوانان و هماهنگی برنامه‌های این شورا نیز گفت: شورای جامعه مسلمانان میشیگان با فروشگاه‌های مواد غذایی محلی همکاری کرده است تا برای خانواده‌های نیازمند کوپن‌هایی تهیه کنند که بتوانند از آنها در فروشگاه‌ها استفاده کنند و کمپین جداگانه‌ای با عنوان «مبارزه با گرسنگی در ماه مبارک رمضان»، برای جمع‌آوری و اهدای غذا برای گرسنگی راه انداخته است. وی افزود: این اقدامات فقط برای مسلمانان نیست.

زها قریشی یک فارغ‌التحصیل ۲۲ ساله می‌گوید: برای برخی از مسلمانان از دست رفتن اجتماعات ماه رمضان ناراحت‌کننده است، سال‌های گذشته اوقات آخر هفته‌ همیشه با مراسم افطاری پر می‌شد.

سیدخان، یک مهندس ۲۵ ساله ساکن دیترویت نیز بیان می‌کند که قصد دارد بیشتر وقت خود را برای افزایش عبادت شخصی در خانه اختصاص دهد.

نماز مستحب تراویح، اغلب تا نیمه‌شب طول می‌کشد. در حالی که او معمولاً در شب اول ماه رمضان به امام جماعت اقتدا می‌کرد، امسال نماز را در خانه خودش انجام می‌دهد.وی اظهار کرد: معمولاً من و پدرم در مسجد نماز می‌خوانیم؛ اما امسال کنار هم در خانه نماز می‌خوانیم.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.