خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نواب: حوزه برای تربیت نیروی جهانی نیازمند شناخت جهان است

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: حوزه اگر بخواهد نیروی جهانی تربیت کند باید جهان را بشناسد

ردنا (ادیان نیوز) – حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در یادداشتی اینستاگرامی نوشت؛

حوزه ما حدود ۱۰۰سال از عمرش می‌گذرد و از زمان شیخ عبدالکریم حائری بوده است. حوزه اگر بخواهد هزار ساله شود باید برای خودش پایه‌هایی را بگذارد که پایه‌ها باعث ماندگاری است.

اگر فهم دیگران، تعامل با دیگران از سایر ادیان، اشراب شود در ریشه‌های حوزه، می‌تواند شخصیت‌های جامعی هم‌چون آیت الله بروجردی و شهید مطهری، امام خمینی و دیگرانی تربیت شود. نه این‌که به گونه‌ای رفتار شود که شهرت طرف از سر کوچه‌شان هم بیشتر نمی‌رود.

اگر حوزه بخواهد نیروی جهانی تربیت کند، باید جهان را بشناسد و جهان هم در خدمت ادیان و مذاهب است. از شش هفت کشور پیرامونی که گذر کنیم، بقیه دنیا محل حضور و فعالیت سایر ادیان و مذاهب است. طلاب و روحانیون چه بخواهند در داخل کشور فعالیت کنند و چه فعالیت فرامرزی داشته باشند، نیازمند حضور در این عرصه و داشتن اطلاعات جامع و برون‌مرزی هستند.

امروز در عراق روحانی اهل‌سنتی که در دوره‌‌ای با رژیم بعث همراه بوده است، با شیعیان در حال همکاری است به صرف این‌که این روحانی اهل‌سنت در الازهر معتدل تحصیل کرده است. لذا توجه به حوزه تحصیل و چگونگی آن می‌تواند کمک کند. جالب‌تر این‌که این شخص نه سلفی شده نه وهابی و به عربستان هم جذب نشده است. یعنی حضور فعال‌ معتدل و مؤثر در این عرصه بسیار می‌تواند راه‌گشا باشد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.