خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

برای رهایی از طوفان بلایا سوار بر کدام کشتی شویم

رمضان با قرآن

در دنیایی زندگی می‌کنیم که طوفان بلا همه‌جا را فراگرفته است، اما برای اینکه از این بلایا نجات پیدا کنیم، باید سوار بر کدام کشتی شویم؟ رسول خدا(ص) ما را راهنمایی و به سمت اهل‌بیت(ع) هدایت کرده است.

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمود متوسل، مدرس حوزه و دانشگاه و دبیر ستاد تفسیر قرآن کریم، در قسمت پانزدهم از مجموعه مباحث رمضان با قرآن، همزمان با میلاد باسعادت حضرت امام حسن مجتبی(ع)، به تشریح ابعاد حدیث سفینه پرداخت که در ادامه می‌خوانید و می‌بینید.

در قرآن کریم آمده است که هنگام نزول بلا بر قوم نوح، طوفان و سیلاب عظیمی همه جا را دربرگرفت و فقط افرادی که سوار بر کشتی نوح شدند، نجات یافتند. ما نیز در دنیایی زندگی می‌کنیم که طوفان بلا همه‌جا را فراگرفته است، اما برای اینکه از این بلایا نجات پیدا کنیم، باید سوار بر کدام کشتی شویم؟

رسول خدا(ص) ما را راهنمایی و به سمت اهل بیت(ع) هدایت کرده است تا در طوفان‌های بلا به کشتی ایشان پناه ببریم. از جمله احادیث مشهور میان مسلمانان شیعه و سنی، حدیثی از پیامبر(ص) است که در آن اهل‌بیت خود را به عنوان کشتی نجات(سفینه) امت اسلامی معرفی می‌کند.

ابوذر غفاری، راستگوترین فرد در میان صحابه پیامبر(ص)، راوی حدیث سفینه است. روزی ابوذر در حالی که درِ کعبه را گرفته بود، ضمن معرفی خود، روایت معروف سفینه را از پیامبر(ص) نقل کرد و گفت: پیامبر(ص) فرمودند: مَثَل اهل‌بیت من در میان شما کشتی نوح است، هر کس به این کشتی داخل شود نجات می‌یابد و هر کس جا بماند، غرق می‌شود.

از این روایت سه نکته استخراج می‌شود. نخست آنکه اهل بیت(ع) معصوم هستند، چراکه شرط نجات، عصمت اهل‌بیت(ع) است؛ چنانچه خداوند در آیه ۳۳ سوره احزاب نیز می‌فرماید: «إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرا؛ خدا فقط مى‏‌خواهد آلودگى را از شما خاندان [پیامبر] بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند».

دوم اینکه اگر می‌خواهیم نجات پبدا کنیم باید اطاعت و تبعیت از اهل‌بیت(ع) داشته باشیم. چنانچه در آیه ۵۹ سوره نساء نیز آمده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ؛ ای اهل ایمان، فرمان خدا و رسول و فرمانداران(از طرف خدا و رسول) که از خود شما هستند اطاعت کنید».

سومین نکته نیز گویای راهنمایی پیامبر اکرم(ص) است. از پیامبر(ص) روایت شده است که فرمودند: بعد از من، امت من، هفتاد و چند فرقه می‌شوند و فقط یک فرقه نجات پیدا می‌کند. در این روایت نیز پیامبر(ص) نجات‌یافتگان را تبعیت‌کنندگان از اهل‌بیت خود می‌دانند. بنابراین فرقه ناجیه همان کسانی هستند که پیرو اهل‌بیت(ع) باشند.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.