خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حاکمیت، مراقب و محافظ کلیت و امنیت کشور است

زیست مومنانه:

یکی از مسلماتی که همه فرق، ادیان و ملت ها آن را پذیرفته اند مسئله حاکمیت در جامعه است، چرا که جامعه باید نظامی داشته باشد تا آن را اداره کند و اگر جامعه ای نظام نداشته باشد دشمنان بر آن مسلط می شوند و آن را نابود می کنند.

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)؛ حجت الاسلام والمسلمین سید صادق ابطحی در گفت و گویی در ادامه سلسله مباحث سبک زندگی اسلامی حوزه علمیه اصفهان، با اشاره به اهمیت حاکمیت در جامعه اسلامی اظهار کرد: یکی از مسلماتی که همه فرق، ادیان و ملت ها آن را پذیرفته اند مسئله حاکمیت در جامعه است، چرا که جامعه باید نظامی داشته باشد تا آن را اداره کند و اگر جامعه ای نظام نداشته باشد دشمنان بر آن مسلط می شوند و آن را نابود می کنند.

وی افزود: حاکمیت، مراقب و محافظ کلیت و امنیت یک کشور است و به تعبیر امیرمومنان(ع) “جامعه نیاز به فرمانروا دارد چه عادل باشد و چه ظالم باید کسی جامعه را اداره کند” و البته در آیات نورانی قرآن و فرمایشات اهل بیت(ع) آمده است که اسلام هرگز اجازه نمی دهد که مسلمانی تحت حاکمیت ظالم باشد.

استاد حوزه علمیه اصفهان با بیان سابقه وجود حاکمیت در بین انبیاء، گفت: پیامبر اسلام(ص) از زمانی که وارد مدینه شدند تشکیل حکومت دادند و اولین برنامه ایشان این بود که برای جامعه نظامی مشخص کنند و در این حاکمیت ایشان امر و نهی، تجهیز نیرو، مبارزه با دشمنان، دستور جنگ و صلح و نامه به سران کشورهای دیگر را انجام می دادند که همه از امور حاکمیتی است.

وی خاطر نشان کرد: ولایت پیامبر اسلام در چند موضوع است، از جمله آنها ولایت کلیه الهی است که در امورات عالم تصرف می کند و هم چنین ولایت تشریعی که آیات الهی را برای مردم تبیین می کردند و لذا پیامبر اسلام هم حاکمیت داشتند و هم امام جامعه اسلامی بودند.

استاد حوزه با تاکید بر جایگاه حاکمیت الهی در اسلام تصریح کرد: وجود مقدس امیرمومنان(ع) در زمانی که شرایط فراهم شد به عنوان حاکم جامعه اسلامی عمل نمودند و آن چه در غدیرخم اتفاق افتاد این بود که پیامبر اکرم(ص)، امیرمومنان را به عنوان امام و حاکم جامعه اسلامی منصوب کردند.

وی اضافه کرد: خداوند علی(ع) را ولی و امام انتخاب کرده است، لذا در غدیرخم پیامبر(ص) امیرمومنان را حاکم جامعه منصوب کرد و اگرچه حضرت دوره کوتاهی حاکم جامعه اسلامی بود اما یک دوره زیبای حاکمیت اسلامی را برای جامعه اسلامی نشان دادند.

منبع خبرگزاری حوزه
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.