خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

خیابان سی تیر و گذرگاه ادیان

 خیابان سی تیر یادآور قیام ایرانیانی است که جان خود را برای آرمان‌های ایران، کشوری با هموطنانی از ادیان الهی و فرق مختلف اسلامی و اقوام مختلف فدا کردند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، خیابان سی تیر در نوروز سال گذشته این گوناگونی فرهنگی و همزیستی اقوام و ادیان را به نمایش گذاشت. در جوار موزه ملی به همت کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی انواع آیین‌های رقص اقوام مختلف با لباس‌های محلی به اجرا در آمد و فرهنگ و ریشه‌های ملی آنها توضیح داده شد. در شماره بعد به این آیین‌ها اشاره خواهد شد.

به همت شهرداری تهران در بخش گذرگاه ادیان کنیسه‌ی ۱۰۶ ساله حییم، آتشکده آدریان و کلیسای مریم مقدس و موزه آن شاهد استقبال گسترده گردشگران بودند.

در مدت بسیار کوتاهی که شاهد حضور گردشگران در کنیسه‌ی حییم بودم، برخی نظراتشان را مطرح کردند:
دو دختر جوان ۱۹ساله که یکی افغانستانی بود: از پس زمینه‌ای که از فیلم شکارچی شب داشتیم با ترس و اضطراب وارد کنیسه شدیم و جای مرموز و مخوفی را انتظار داشتیم . اما با نظر متفاوتی از اینجا می‌رویم.

زیبا کرمی، راهنمای گردشگری، کارشناس ارشد گردشگری: مقصود تویی کعبه و بت‌خانه بهانه است .
علی، فوق دیپلم جوشکاری: به‌عنوان یک مسلمان که از کنیسه، آتشکده و کلیسا بازدید کردم اعتقاد دارم که باید به عقاید دیگران احترام بگذارم.

محمد جواد گودرزی، کارشناس ارشد جامعه‌شناسی: گذرگاه ادیان نشان‌گر همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان در کنار هم است و ایران به همه ادیان و اقوام تعلق دارد. همه ادیان به ظهور منجی اعتقاد دارند.

همتی، کارشناس زبان‌شناسی: از دیدگاه زبان‌شناسی مایل بودم از زبان عبری اطلاعی داشته باشم. فکر می‌کردم هرگز نمی‌توانم به اینجا وارد شوم.

مریم، کارشناس زبان شناسی: به معماری مکان‌های مذهبی علاقه دارم و معماری کلیساها را در تلویزیون دیدم ولی برای اولین بار معماری کنیسه را می‌بینم

به گفته چند تن از راهنمایان گردشگری و بازدیدکنندگان، آلبرت صدق با خوشرویی و حوصله به پرسش‌ها پاسخ می‌داد.

آلبرت صدق: در طی دو نیم روزی که درب کنیسه به روی گردشگران باز بود بیش از ۵۰۰ نفر از آن بازدید کردند. طی ۱۲ سال گذشته تورهای مختلفی برگزار شده است. تاکنون از کنیسه بیش از ۱۰۰۰۰ گردشگر داخلی و خارجی از کشورهای مختلف از جمله آلمان، فرانسه و لهستان بازدید کرده‌اند. خوشرو نماینده ایران در سازمان ملل، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران، مهندس سعادتی شهردار منطقه۱۲، دانش‌پژوه رئیس فرهنگی شورای انجمن شـهر از بازدیدکنندگان اخیر کنیسه بودند. اکثریت بازدیدکنندگان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند. پرسش‌های آنان شامل تاریخچه حضور یهودیان در ایران، سیر تحولات تاریخی و اجتماعی، بنای ساختمان و پرسش‌های مذهبی است.

در آبان ۱۳۹۷ با تلاش پژوهشکده میراث فرهنگی ایکوم همایش سازمان موزه‌های جهانی با حضور «مرس» رئیس ایکوم (سازمان موزه‌های جهانی) و محیط طباطبایی رئیس موزه‌های ایران در این کنیسه برگزار شد. هارون یشایایی، محیط طباطبایی، آلبرت صدق از سخنرانان این همایش بودند.

در زمستان ۹۷ نیز با حضور اعضای سازمان میراث فرهنگی و هارون یشایایی مراسم تقدیر از دکتر ناصر تکمیل همایون به پاس نگارش کتاب محله یهودیان تهران و لیورا صدق به پاس خدماتش در این کنیسه برگزار شد.

منبع انجمن کلیمیان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.