خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دیانت عافیت؛ مجموعه گفتارها و مقالاتی در باب تاریخ، عقاید و زمینه اجتماعی انجمن حجتیه

کتاب دیانت عافیت در ۱۵۳ صفحه به بررسی مباحثی چون زمینه اجتماعی، عقائد و تاریخ انجمن حجتیه پرداخته است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، آنچه که «دیانت عافیت» را از دیگر کتب موجود دربارۀ موضوع مذکور متمایز می سازد، علاوه بر توجه به تحلیل اجتماعی در کنار جنبه های تاریخی و اعتقادی، پرداختن به تحولات مربوط انجمن حجتیه در مقطع پس از اعلام توقف رسمی است.

در همین رابطه، در بخشی از مقدمۀ این کتاب آمده است:
«بررسی و نقد انجمن حجتیه در شرایط فعلی و از منظر حضور و تحرک غیررسمی آن طی سه دهۀ گذشته، برای تکمیل و تدقیق فهم ما از شرایط اجتماعی ایران و نیروهای مؤثّر و فعّال در آن واجد اهمیت است. این امر به نوعی غفلت فراگیر از موقعیت و شیوه فعالیت و نقش آفرینی این جریان در دوران پس از اعلام رسمی تعطیلی باز می شود. مطالب معدود کتب و آثاری که با موضوع انجمن حجتیه نگاشته شده یا فصلی را بدین گروه اختصاص داده و نیز مطالب برخی جزوات، کلاس ها و کارگاه های آموزشی در این باب، عموماً مشتمل بر شرحی است از تاریخ تأسیس انجمن، اقدامات اولیه، تقابل با جریان انقلابی در دهه های چهل و پنجاه، همکاری ضمنی با رژیم شاه و نهایتاً تعطیلی رسمی در سالهای پس از انقلاب اسلامی.

در این روایت، بخش مهمی از ویژگی ها و مؤلفه های نسبتاً متأخّر در هویت و مواضع جریان حجتیه ای به فراموشی سپرده می شود. به عنوان مثال، در این روایت مخالفت فعّالانۀ این جریان با مقولۀ وحدت اسلامی، که به نوعی مهم ترین نقطۀ ثقل هویتی-سیاسی و نماد تقابل این جریان با نظام اسلامی در شرایط فعلی است، جای چندانی ندارد.»

در بخشی از کتاب نیز چنین آمده است: تاسیس ده ها مدرسه در تهران و شهرستان ها که اکثرا هم توسط فارغ التحصیلان دوره های مختلف مدرسه علوی (که از مهمترین محلهای جذب انجمن از ابتدای تاسیس بوده است) صورت گرفته و نیروسازی چندمیلیون تومانی آنها با انتخاب دانشجویان مستعد دارای سابقه ی مذهبی و طبعا بر طبق شهریه های کلان از قشر مرفه که بعدها نیز از طریق دوپینگ با آموزش های مختلف وارد دانشگاه می گردند، از دیگر اقدامات مهم تشکیلاتی است.

یادآور می شود، کتاب «دیانت و عافیت» با آثار و گفتارهایی از دکتر ابراهیم فیاض، حجت الاسلام سید عباس نبوی، استاد حیدر رحیم پور ازغدی، سید حسین شهرستانی، سجاد صفار هرندی، علیرضا کمیلی، مهدی شاه آبادی، صادق شهبازی، مهدی میرزایی پور و … در ۱۵۶ صفحه توسط انتشارات مرکز پژوهشی آموزشی کوثر منتشر شده است.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.