خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کمک دوباره فیس‌بوک به اسرائیل / حذف صفحات روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای فلسطینی

سال‌هاست فیس‌بوک حساب‌های فلسطینی‌ها را به درخواست دولت و مقامات امنیتی اسرائیل و با بهانه «تحریک احساسات» فلسطینی‌ها برای مقابله با اسرائیلی‌ها مسدود می‌کند. این اقدام فیس‌بوک از سال ۲۰۱۶ تشدید شده است.

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)؛ فیس‌بوک صفحات بیش از ۵۰ روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای فلسطینی را غیرفعال کرد. فیس‌بوک در واکنش به درخواست بررسی این روزنامه‌نگاران اعلام کرده است: «عدم رعایت استانداردهای فیس‌بوک باعث شده است صفحه شما تعلیق شود. ما این تصمیم را گرفته‌ایم و دیگر نمی‌توان آن را برگرداند».

«عماد جبرین» روزنامه‌نگار مستقل ساکن در یک روستای اشغالی در کرانه باختری که صفحه او توسط فیس‌بوک مسدود شده می‌گوید: «فیس‌بوک هیچ پست یا تصویری را به عنوان مصداقی از آنچه که ادعا کرده، ارائه نداده است. آنها فقط صفحات ما را حذف کرده‌اند و گفته‌اند هیچ کاری هم نمی‌توانند انجام دهند». او سه صفحه مختلف در فیس‌بوک داشته؛ یکی به زبان عربی و یکی به زبان انگلیسی و یک حساب شخصی که همه این حساب‌ها حذف شده‌اند: «من ناراحت و ناامیدم. همه مخاطبین و دوستان و ارتباطات کاری و اجتماعی خودم را از دست داده‌ام و بدتر اینکه نمی‌دانم چرا».

این نخستین باری نیست که فلسطینی‌ها در فیس‌بوک دچار سانسور می‌شوند. سال‌هاست فیس‌بوک حساب‌های فلسطینی‌ها را به درخواست دولت و مقامات امنیتی اسرائیل و با بهانه «تحریک احساسات» فلسطینی‌ها برای مقابله با اسرائیلی‌ها مسدود می‌کند. این اقدام فیس‌بوک از سال ۲۰۱۶ تشدید شده است. در آن سال، اسرائیل ادعا کرد تحریک احساسات فلسطینی‌ها در حمله به سربازان اسرائیلی مؤثر است. بر اساس گزارش‌ها، فیس‌بوک ۹۵ درصد حساب‌هایی که اسرائیل درخواست حذف آنها را می‌دهد، مسدود یا غیرفعال می‌کند. این در حالی است که عمده این حساب‌ها خبری‌ یا رسانه‌ای‌اند و محتوای تحریک‌آمیزی منتشر نمی‌سازند.

جبرین می‌گوید روزنامه‌نگاران فلسطینی مرتباً با هشدارهای فیس‌بوک به پست‌ها یا تصاویری که آنان منتشر می‌کنند، روبرو هستند. هر گونه اشاره‌ای به شهید و شهادت، حساب را دچار مشکل می‌کند. آنها حتی نمی‌توانند از عبارات و کلماتی مرتبط با «صلح» و «آرامش» نیز استفاده کنند. «سامر خویرا» خبرنگار رادیو در نابلس می‌گوید هر آنچه از فیلم‌های درگیری با سربازان اسرائیلی در صفحه‌اش منتشر می‌کرده، حذف می‌شده است: «حتی یک خبر ساده در مورد کشته شدن یک فلسطینی توسط اسرائیلی‌ها با بهانه نقض استانداردهای فیس‌بوک حذف می‌شد». او نیز از جمله کسانی است که حسابش در فیس‌بوک به صورت کامل حذف شده است. آنها به همراه تعداد قابل توجهی از روزنامه‌نگاران فلسطینی حتی از پخش زنده در حساب‌های خود ممنوع شده بودند.

جبرین مطمئن است حساب او و دیگر روزنامه‌نگاران به درخواست اسرائیل حذف شده است. از نظر او «اسرائیل نمی‌خواهد مردم و به ویژه جامعه بین‌المللی از آنچه که در فلسطین می‌گذرد، مطلع شوند. فیس‌بوک با سانسور روزنامه‌نگاران و فعالان فلسطینی نه تنها آزادی بیان را نقض می‌کنند، بلکه با اسرائیل که به دنبال دور کردن جامعه بین‌الملل از واقعیت اشغال است، همدست است».

منبع کانال تلگرامی جهت/ محمد رستم پور
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.