خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پاسخ شیخ الازهر به شبهات ملحدان درباره فلسفه توکل

شیخ الازهر به شبهات ملحدان درباره فلسفه توکل پاسخ داد و گفت: این افراد ربط بین علت و معلول را ارتباطی عقلی می‌دانند که امکان تخلف از آن وجود ندارد.

به گزارش ردنا (ادیان ‌نیوز)؛ احمد طیب، شیخ الازهر، به شبهات ملحدان درباره فلسفه توکل پاسخ گفت.

وی در رد شبهه خداناباوران درباره موضوع توکل بر خداوند بیان کرد: مؤمن به قضیه «علت و معلول» باور دارد، ولی معتقد نیست که علت به خودی خود در معلول تأثیر می‌گذارد، بلکه تأثیر علت در معلول را به امر خداوند می‌داند، برخلاف آنچه خداناباوران در این باره می‌گویند. آنها ربط بین علت و معلول را ربطی عقلی می‌دانند که امکان تخلف از آن وجود ندارد.

شیخ الازهر افزود: معتقدیم که این قدرت الهی است و به آتش، سوزاندن را عطا می‌کند و وقتی که وی این قدرت را از آتش می‌گیرد، به رغم اینکه آتش «علت» باقی می‌ماند، معلول آن، سوزاندن تحقق پیدا نمی‌کند، مثل معجزه حضرت ابراهیم(ع) و سایر معجزاتی که برخلاف نظام طبیعت و نظام علی و معلولی انجام گرفته است.

این روزها در جامعه مذهبی مصر مانند بسیاری دیگر از جوامع مذهبی، القای شبهات به واسطه شیوع کرونا و تعطیلی مساجد و منابر زیاد شده است. به‌ ویژه در شبکه‌های اجتماعی طرح شبهاتی درباره تأثیر دعا و نماز در پیشگیری از مرض و وبا و معنای توکل در کنار پناه بردن به دارو برای بهبودی یافتن رواج بسیار یافته است؛ لذا شخصیت‌های دینی مصر از جمله احمد طیب تلاش دارند که در برنامه‌های رمضانی خود تا جایی که امکان دارد به این شبهات پاسخ گویند.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.