خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

۱۹ سال اسلام‌هراسی به بهانه تأمین امنیت در مهد تناقض‌ گفتار و رفتار

تبعیض یکی از مهمترین مشکلات آمریکا در دوران کنونی به حساب می‌آید و این موضوع به شدت در جامعه و فضای سیاسی این کشور، که مهد تناقض‌ گفتار و رفتار است، تأثیر منفی گذاشته و در این میان مسلمانان از بزرگترین اقلیت‌های آمریکا هستند که مورد تبعیض قرار گرفته‌اند.

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)؛ تبعیض در اشکال مختلف در آمریکا از جمله مسائلی است که علی‌رغم تلاش‌های بسیاری از فعالان حقوق بشری این کشور، همچنان باعث بروز مشکلات فراوانی شده و این وضعیت با روی کار آمدن سیاستمداران پوپولیستی مانند دونالد ترامپ بدتر شده است.

تبعیض در آمریکا اَشکال مختلفی دارد و بسیاری از انواع رفتارهای تبعیض‌آمیز براساس ملیت اشخاص، نژاد و جنسیت در جامعه ایالات متحده به طور رسمی تأیید شده است، در حالی که در ایالات متحده، آزادی مذهب، حقی قانونی است که در بندهای آیین‌نامه اصلاحیه اول قانون اساسی تعریف و از آن حمایت شده است. آزادی مذهبی همچنین با بحث جدایی کلیسا و حکومت ارتباط نزدیکی دارد. با این همه موضوع آزادی مذهبی در طول تاریخ این کشور باعث بحث و جدل فراوانی در مورد مسائلی مانند سوگند خوردن، ذبح مذهبی، ازدواج، خانواده، تحصیلات و مناسک مذهبی شده است.

با وجود این اقلیت‌های مذهبی در آمریکا همواره از وجود تبعیض‌های گاه سازمان‌یافته علیه خود شکایت دارند. مسلمانان، یهودیان، مسیحیان کاتولیک، شاهدان یهوه و آمیش‌ها از گروه‌های مذهبی در آمریکا هستند که با موارد تبعیض‌آمیز روبه‌رو بوده‌اند. این تبعیض‌ها طیف مختلفی از اعمال و رفتار را دربرمی‌گیرند؛ از توهین‌های لفظی به باورهای افراد و تبعیض در اختصاص امکانات و موقعیت‌های شغلی گرفته تا حملات فیزیکی و اقدام به قتل افراد.

براساس بررسی‌های مرکز تحقیقات پیو(Pew Research Center)، که در میِ ۲۰۱۹ منتشر شد، آمریکایی‌ها عقیده دارند که برخی از گروه‌های مذهبی همچنان مورد تبعیض قرار می‌گیرند.

تشدید تبعیض علیه مسلمانان در هزاره جدید

اسلام بعد از مسیحیت و یهودیت سومین دین بزرگ در ایالات متحده است. براساس تحقیق مرکز تحقیقاتی پیو(PEW) در سال ۲۰۱۸، تخمین زده می‌شود که سه میلیون و ۴۵۰ هزار مسلمان در ایالات متحده زندگی می‌کنند که حدود ۰,۸ درصد از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند. مرکز تحقیقات پیو جامعه مسلمانان و درصد آنها را به سه زیرمجموعه تقسیم کرده است: اهل سنت(۶۵ درصد)، تشیع(۱۱درصد) و ۲۴ درصد از مسلمانان هم مذهب خود را اعلام نکرده‌اند.

طبق نظرسنجی گالوپ در سال ۲۰۰۹، مسلمانان از نظر نژادی یکی از گروه‌های متنوع در ایالات متحده هستند و نکته جالب، نبودِ اکثریت نژادی در بین مسلمانان است.

در این میان وضعیت مسلمانان به خصوص از زمان حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و رشد اسلام‌هراسی در کشورهای غربی بدتر از سایر اقلیت‌های دینی در آمریکاست. براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو ـ که ماه مارس ۲۰۱۹ انجام شد ـ اکثر بزرگسالان آمریکایی (۸۲ درصد) معتقدند که مسلمانان مورد تبعیض قرار می‌گیرند. همچنین، طبق بررسی‌ای در سال ۲۰۱۷ در بین مسلمانان آمریکا، بسیاری می‌گویند که موارد خاصی از تبعیض را تجربه کرده‌اند، از جمله برخورد‌های نامناسب امنیتی در فرودگاه‌ها در هنگام مسافرت یا مورد خطاب گرفتن با الفاظ و القاب تحقیرآمیز.

پس از حملات ۱۱ سپتامبر، آمریکا شاهد افزایش تعداد جنایات نفرت‌آمیز علیه افرادی بود که مسلمان یا ظاهری شبیه به مسلمانان داشتند، به ویژه افرادی که ریشه‌های خاورمیانه‌ای و آسیای جنوبی داشتند. بیش از ۲۰ اقدام تبعیض‌آمیز و خشونت‌آمیز در دوره پس از ۱۱ سپتامبر از سوی وزارت دادگستری آمریکا ثبت شد.

ریاست جمهوری ترامپ؛ بنزینی بر آتش اسلام‌هراسی

رسیدن دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری، بیش از هر اقلیت دینی دیگری در آمریکا بر مسلمانان فشار آورد. در واقع انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ و سیاست‌هایی که در پی آن از سوی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور اجرا شده، زندگی مسلمانان آمریکایی را تحت تأثیر قرار داده است. فرمان اجرایی ترامپ در راستای وعده انتخاباتی خود مبنی بر ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا، نشانی از وجود تبعیض علیه اقلیت جمعیتی در این کشور تنها به دلیل باورهایشان بود.

اقدام ترامپ در ممنوع کردن ورود اتباع چند کشور با اکثریت جمعیت مسلمان، تبعیض علیه اقلیت‌های مذهبی را سازماندهی و رسمی کرد. اقدامی که با اعتراض بسیاری از نهادهای حقوق بشری و سازمان‌های مذهبی و سیاسی آمریکا رو‌به‌رو شد. این نهادها ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا را سیاسی و تلاشی برای مقصر جلوه دادن یک اقلیت مذهبی به بهانه حفظ امنیت و مبارزه با تروریسم دانستند.

گزارش مؤسسه سیاست‌گذاری اجتماعی و تفاهم(Institute for Social Policy and Understanding)، که سال گذشته منتشر شد، شاهدی بر این مدعاست که مسلمانان آمریکایی با تبعیض روبه‌رو هستند. این تحقیق نشان داد که ترس و تبعیض علیه مسلمانان در سراسر آمریکا رو به افزایش است. براساس گزارش این مؤسسه، آمریکایی‌های یهودی و اسپانیایی به مسلمانان مثبت‌ترین نگاه را دارند و مسیحیان انجیلی سفیدپوست کمترین نگاه مثبت را به مسلمانان داشتند. این تحقیق همچنین نشان داد که احتمال اینکه افرادی که دیدگاه‌های اسلام هراسانه داشته‌اند بتوانند یک مسلمان را بشناسند، بسیار کم است.

حتی ۱۹ سال پس از ۱۱ سپتامبر، مطالعات نشان می‌دهد که ۴۲ درصد از مسلمانان آمریکایی از قلدری علیه فرزندان خود در مدارس به دلیل مسلمان بودن خبر داده‌اند. سیاست‌های مربوط به مهاجرت و امنیت فرودگاه‌ها نیز بر زندگی مسلمانان آمریکایی پس از ۱۱ سپتامبر تأثیر گذاشته و مسلمانان بیشتر از هر گروه دینی دیگری در مرز برای بازرسی‌های امنیتی متوقف شده‌اند.

انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، که قرار است در ۱۳ آبان برگزار شود، شاید بتواند اقلیت‌های دینی آمریکا را حول محوری به نام «مقابله با بیگانه‌هراسی» جمع کند. در واقع بیگانه‌هراسی‌ای که رئیس‌جمهور آمریکا به بهانه حفظ امینت آمریکا در این کشور که بر پایه مهاجران بنا نهاده، باعث شده که اقلیت‌های مورد تبعیض از جمله مسلمانان تلاش کنند که به هر طریقی جلوی ادامه سیاست‌های ترامپ را بگیرند، حتی با رأی دادن به رقیب نه چندان قدرتمند دموکرات وی.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.