خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

چرا برخی از مردم تصمیم می‌گیرند بی‌دین باشند

مرکز تحقیقاتی پیو تحقیقی انجام داده است که چرا برخی از مردم خود را با اعتقاد به دین مشخصی تعریف نمی‌کنند. طی تحقیق آنها در سال ۲۰۱۴، تنها ۲۳ درصد از مردم امریکا گفتند که به هیچ دین خاصی ایمان ندارند. این آمار اما در سال ۲۰۰۷، تنها ۱۶ درصد بود و این افزایش آمار اهمیت این تحقیق را نشان می‌دهد.

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)؛ مرکز تحقیقات پیو، سؤالات مهمی بین ۱۳۰۰ نفر انجام داده تا به این سؤال پاسخ دهند چرا خود را در شمار بی‌دین‌ها می‌دانند. این در حالی است که اکثر این افراد در خانواده‌های مذهبی رشد کرده‌اند. در پاسخ به این سؤال ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان نسبت به آموزش‌های مذهبی ایراد داشتند و ۴۹ درصد نسبت به موقعیت‌های سیاسی و اجتماعی که توسط کلیساها تصرف‌شده اعتراض داشتند. این در حالی است که ۴۱ درصد به‌طور کل از نهادهای مذهبی تنفر دارند.

همچنین افراد دلایل دیگری برای بی‌دینی مطرح می‌کنند مثلاً ۳۷ درصد به خدا اعتقاد ندارند، ۳۶ درصد معتقدند که دین به آنها ربطی ندارد و ۳۴ درصد به رهبران مذهبی علاقه ندارند.

طبق تحقیق مرکز تحقیقات پیو این موضوع کامل عادی است که این افراد دلیلی برای عدم اعتقاد خود به دین بیاورند. بر همین اساس بی‌دین‌ها آن‌چنان‌که تصور می‌شوند یکپارچه نیستند. برای مثال ۹۰ درصد از آتئیست‌ها دلیل بی‌دینی خود را عدم اعتقاد به خدا می‌دانند. در مقابل مثلاً ۲۱ درصد دلیل خاصی برای بی‌دینی نداشتند و ۳۷ درصد در طبقه اگنوستیک‌ها قرار می‌گرفتند. همچنین ۶۳ درصد از آتئیست‌ها معتقدند دین به آنها ربطی ندارد درحالی‌که ۲۶ درصد دلیل خاصی نداشتند و ۴۰ درصد از آگنوستیک‌ها به این موضوع اعتقاد داشتند. علاوه بر این تفاوت‌های دیگری بین این سه گروه وجود دارد. درحالی‌که دلیل اصلی آتئیست ها عدم اعتقاد به وجود خداوند است، ۸ درصد از نامعتقدان به خدا دلیل خاصی نداشتند و ۱۷ درصد از آگنوستیک‌ها مشابه آنان بودند.

منبع دین آنلاین
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.